Siis kenen mielestä kebab vaikkapa salaatilla on epäterveellisempää kuin makkarakeitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TuuhisHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eihän monen mielestä lohkoperunatkaan ole yhtä terveellisiä kuin keitetyt perunat, tai keiton kanssa voi syödä juustoleipää, mut kun samoista aineksista tekee salaattia, (kasvisraaste ) ja makkaran käyttää lämpöisiin leipiin, niin epäterveellisemmäksi ne ainekset muuttuu =)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25790440:
eihän monen mielestä lohkoperunatkaan ole yhtä terveellisiä kuin keitetyt perunat, tai keiton kanssa voi syödä juustoleipää, mut kun samoista aineksista tekee salaattia, (kasvisraaste ) ja makkaran käyttää lämpöisiin leipiin, niin epäterveellisemmäksi ne ainekset muuttuu =)

tää on just huvittavaa! oon monesti miettiny... :)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25790440:

Miksi rasvaiset lohkoperunat olisivat terveellisiä?

[QUOTE="vieras";25790447]Miksi rasvaiset lohkoperunat olisivat terveellisiä?[/QUOTE]
Uppopaistetut on asia erikseen, mutta jos lohkoperunat tekee uunissa niin miten ne siellä rasvoittuu...

[QUOTE="vieras";25790447]Miksi rasvaiset lohkoperunat olisivat terveellisiä?[/QUOTE]

miksi niihin rasvaa pitää laittaa? tulee ihan hyviä ilman sitäkin

ja miksi keitetyt perunat olis terveellisiä, kun kaikki vähätkin vitamiinit liukee sinne keitinveteen

[QUOTE="vieras";25790442]Kebabin rasvoissa tai niissä kebaib kastikkeissa ei ole mitään terveellistä.[/QUOTE]

Mitä epäterveellistä tomaattipohjaisessa kastikkeessa on? Eikä kebab edes ole kovin rasvaista. Ihmisillä on ihan ihme käsityksiä terveellisyydestä, kyllä huomaa ettei mitään faktapohjaa ole noille luuloille. Mölistään vain kun ei muuta osata, javedetään sitä terveellistä makaronia naamaan.

No makkarakeitossa voi olla paljon kasviksia niin kyllä mun makkarakeittoni on terveellistä.
Ja joo ehkä ne perunoiden vitamiinit liukenee sinne liemeen.... Mutta mä syön senkin. Tietenkin.

No esim. makkaraleipä vs. keitto+leipä ---> Laitetaanko ne makkarat sinne leivät väliin keitettyinä? Vai paistetaankohan ne kuitenkin rasvassa? Laitetaanko leivän sisään perunaa,porkkanaa + muita vihanneksia ja vettä ja mausteita? Vai pistetäänkö sinne sittenkin voita, ketsuppia, majoneesia tms?

Useinkaan mikään ruoka ei ole itsessään epäterveellinen, vaan sen tekee epäterveelliseksi valmistustapa ja lisukkeet. Esim. kana on hirmu terveellistä uunissa valmistamalla, grillissä jne, mutta kun paistat sen rasvassa ja lorautat kermaa päälle, niin kaloreita kertyy. Samaten esim. makkara keitossa ei muutu terveelliseksi, mutta terveellisempää se siellä keitossa kuitenkin on kuin rasvassa paistettuna ja annoksen kokonaiskalorimäärä jää pienemmäksi kuin vaikkapa makkara-peruna-grillilautasessa.

No makkarakeitossa voi olla paljon kasviksia niin kyllä mun makkarakeittoni on terveellistä.
Ja joo ehkä ne perunoiden vitamiinit liukenee sinne liemeen.... Mutta mä syön senkin. Tietenkin.
:D

toki keittokin voi olla terveellinen, ei sitä kukaan väittänytkään, mut onhan salaattikin terveellinen..
ja liemi..keitosta toki se syödään, mut tuo äskeinen viittaus oli keitinperunat vs lohkoperunat, en mä ainakaan perunoiden keitinvettä kenellekkään syötä

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790493:
No esim. makkaraleipä vs. keitto+leipä ---> Laitetaanko ne makkarat sinne leivät väliin keitettyinä? Vai paistetaankohan ne kuitenkin rasvassa?
Paistan ennen keittoon laittamista, leipään laitan sellaisenaan :D

Mitä epäterveellistä tomaattipohjaisessa kastikkeessa on? Eikä kebab edes ole kovin rasvaista. Ihmisillä on ihan ihme käsityksiä terveellisyydestä, kyllä huomaa ettei mitään faktapohjaa ole noille luuloille. Mölistään vain kun ei muuta osata, javedetään sitä terveellistä makaronia naamaan.

Vain tällä palstalla keskustelu makkarakeitosta ja kebabista muuttuu makaronin syöjien haukkumiseksi.
Joo, syön makaronia hyvällä halulla, tosin sen täysjyvää. Laitan sitä joskus jopa keittoonkin. Makkara ei automaattisesti tee ruuasta epäterveellistä.

No esim. makkaraleipä vs. keitto+leipä ---> Laitetaanko ne makkarat sinne leivät väliin keitettyinä? Vai paistetaankohan ne kuitenkin rasvassa? Laitetaanko leivän sisään perunaa,porkkanaa + muita vihanneksia ja vettä ja mausteita? Vai pistetäänkö sinne sittenkin voita, ketsuppia, majoneesia tms?

Useinkaan mikään ruoka ei ole itsessään epäterveellinen, vaan sen tekee epäterveelliseksi valmistustapa ja lisukkeet. Esim. kana on hirmu terveellistä uunissa valmistamalla, grillissä jne, mutta kun paistat sen rasvassa ja lorautat kermaa päälle, niin kaloreita kertyy. Samaten esim. makkara keitossa ei muutu terveelliseksi, mutta terveellisempää se siellä keitossa kuitenkin on kuin rasvassa paistettuna ja annoksen kokonaiskalorimäärä jää pienemmäksi kuin vaikkapa makkara-peruna-grillilautasessa.

jos mä teen makkarakeiton, mä ruskistan ne makkarat pannulla tilkassa rasvaa ja voitelen leivän jonka syön keiton kanssa, mut tehdessäni lämpimiä voileipiä makkarasta, laitan vain leivän päälle makkaraa, ehkä tomaattia ja sit juustoa ja uuniin, niin rasvan määrähän on vähäisempi kuin keittoannoksen rasvamäärä

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25790520:
jos mä teen makkarakeiton, mä ruskistan ne makkarat pannulla tilkassa rasvaa ja voitelen leivän jonka syön keiton kanssa, mut tehdessäni lämpimiä voileipiä makkarasta, laitan vain leivän päälle makkaraa, ehkä tomaattia ja sit juustoa ja uuniin, niin rasvan määrähän on vähäisempi kuin keittoannoksen rasvamäärä

SINÄ teet noin. Moni laittaa ihan perussalaattiinkin kauhean määrän jotain valmiskastiketta, jossa on kamalasti rasvaa. Kyllähän makkaraleivän voi tehdä esim. näin

-iso vaalea leipä voidellaan
-paistetaan väliin voissa makkarapaloja ja sipulia
-laitetaan makkarat+sipulit leivän väliin
-leivän väliin suolakurkkua ja tomaattia ja vaikkapa jäävuorisalaattia ja juustoa
-kunnon loraus majoneesia ja ketsuppia ja sinappia

Niin onhan tuossa eroa siihen, että teet lämpimiä voikkuja ruisleivästä, kinkusta, tomaatista ja juustosta uunissa.

Sinusta siis terveellisyys on yhtäkuin pieni kalorimäärä tai rasvattomuus?

Sinusta siis terveellisyys on yhtäkuin pieni kalorimäärä tai rasvattomuus?

Juu, taidat olla karppaaja. Ei, mielestäni terveellisyys ei yksinomaan koostu kaloreista tai rasvoista. Mielestäni terveellinen ruokavalio sisältää sopivassa suhteessa hyviä rasvoja muuhun ruokavaloon nähden sekä riittävästi kaloreita kehon toimintoihin. Tässäpä esimerkki mielestäni normaalin, kevyttä työtä tekevän naisihmisen terveellisestä ruokapäivästä:

-aamulla ruispuuro puolukkahillolla, lasi maitoa ja appelssiini
-lounaalla uunissa valmistettua seitiä ja vihanneksia
-välipalalla omena ja ruisleipä kurkulla, paprikalla ja juustolla
-päivällisellä täysjyvälasagnea
-iltapala luonnonjugurttia marjoilla, leseillä sekä lorauksella hunajaa.

Mielipiteitähän on monia, nythän on muotia vetää pekonia ja kananmunia voissa paistettuna ja sanoa sitä terveelliseksi.

[QUOTE="vieras";25790442]Kebabin rasvoissa tai niissä kebaib kastikkeissa ei ole mitään terveellistä.[/QUOTE]

Mä tein itse kebabia just vähän aikaa sitten: naudan jauheliha, salsakastike(tomaattimurska, sipuli, mausteet), kermaviilikastike(mausteet), kylkeen ranskalaiset perunat ja salaatti. Mikä tuossa ei ole terveellistä?

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790597:
Juu, taidat olla karppaaja. Ei, mielestäni terveellisyys ei yksinomaan koostu kaloreista tai rasvoista. Mielestäni terveellinen ruokavalio sisältää sopivassa suhteessa hyviä rasvoja muuhun ruokavaloon nähden sekä riittävästi kaloreita kehon toimintoihin. Tässäpä esimerkki mielestäni normaalin, kevyttä työtä tekevän naisihmisen terveellisestä ruokapäivästä:

-aamulla ruispuuro puolukkahillolla, lasi maitoa ja appelssiini
-lounaalla uunissa valmistettua seitiä ja vihanneksia
-välipalalla omena ja ruisleipä kurkulla, paprikalla ja juustolla
-päivällisellä täysjyvälasagnea
-iltapala luonnonjugurttia marjoilla, leseillä sekä lorauksella hunajaa.

Mielipiteitähän on monia, nythän on muotia vetää pekonia ja kananmunia voissa paistettuna ja sanoa sitä terveelliseksi.

Hei appelsSiinin syöjä, missä ne hyvät rasvat on kun en näe niitä tässä päivän menussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25790611:
Mä tein itse kebabia just vähän aikaa sitten: naudan jauheliha, salsakastike(tomaattimurska, sipuli, mausteet), kermaviilikastike(mausteet), kylkeen ranskalaiset perunat ja salaatti. Mikä tuossa ei ole terveellistä?

Nyt koska sinä teit noin, niin kaikki maailman kebab muuttui terveelliseksi? Kyllä minä ainakin silloin tällöin käyn syömässä kebabbia ulkona ja se EI ole terveellistä, ei edes kebab salaatilla. Koska minun annoksessani ainakin aina on ihan näkyvissä kelluvaa rasvaa ja salaattiin laitetaan kastiketta reippaasti. Toki itse tekemällä lähes kaikesta saa terveellisen version.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790636:
Kyllä minä ainakin silloin tällöin käyn syömässä kebabbia ulkona ja se EI ole terveellistä, ei edes kebab salaatilla. Koska minun annoksessani ainakin aina on ihan näkyvissä kelluvaa rasvaa ja salaattiin laitetaan kastiketta reippaasti. Toki itse tekemällä lähes kaikesta saa terveellisen version.
Kebabmestoissakin kebabliha tehdään jauhelihasta, mausteista, ja öljystä.

En tiedä, mikä siinä niin kamalan epäterveellistä on - ellei sitten ole rasvakammoinen.

Salaatinkin saa ilman kastiketta kun pyytää...daa! :D

Yhteistyössä