Siis kai omaan rivitaloasuntoon saa lukot vaihtaa ilman että täytyy kysyä lupaa taloyhtiöltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mut täytyyhän yleisavaimen sopia teidän oveen (tai ainakin tietääkseni, eikö tämä ole ihan turvallisuusasia?)! En siis usko, että tosiaan saa vaihtaa/vaihdattaa ilman ilmoitusta taloyhtiölle ja sarjoitusta samaan yleisavaimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;22343523:
No siis tietysti siitä pitää ilmoittaa mutta miten hemmetissä ne voi kieltää sen?

PALOTURVALLISUUDEN NOJALLA voivat kieltää ja jos vaihdat ja sitten vasta ilmoitat, voivat maksattaa sinulla uuden vaihdon, joka on taloyhtiön yleisavaimen mukainen... Katsos kun rivi- ja kerrostaloissa asuu muitakin ihmisiä, vaikka kyseessä olisikin omistusasunto. Rivi- tai kerrostalossa asuminen ei koskaan ole niin vapaata kuin omakotitalossa asuminen. Siellä on yhteisiä pelisääntöjä, joita täytyy lain nojalla noudattaa. Ei voi vain huutaa, että "tämä on mun oma!!!"

Ei saa taloyhtiöön tehdä moisia muutoksia, olisitte ostanut omakotitalon niin saisitte tehdä niin, nyt te jousutte tekemään kalliin arvion muutenkin asuntojen kunnosta ja korjaus suunnitelmista, kiitos kerran kokoomus. :D

[QUOTE="vieras";22343554]PALOTURVALLISUUDEN NOJALLA voivat kieltää ja jos vaihdat ja sitten vasta ilmoitat, voivat maksattaa sinulla uuden vaihdon, joka on taloyhtiön yleisavaimen mukainen... Katsos kun rivi- ja kerrostaloissa asuu muitakin ihmisiä, vaikka kyseessä olisikin omistusasunto. Rivi- tai kerrostalossa asuminen ei koskaan ole niin vapaata kuin omakotitalossa asuminen. Siellä on yhteisiä pelisääntöjä, joita täytyy lain nojalla noudattaa. Ei voi vain huutaa, että "tämä on mun oma!!!"[/QUOTE]

Asuu vai? :O

Että mun pitää sitten asua asunnossa pelko perseessä jatkuvasti ja toivoa ettei sinne tuu seko jolla on avain asuntoon, ja antaa terassin ovesaa olla lukon jonka saa auki vaikka puutikulla?

Hienoa.

No ei se luvan kysyminen nyt niin vaikeaa ole! Soitat isännöitsijälle tai taloyhtiön puheenjohtajalle ja asia hoituu varmasti helposti. Eivät varmasti kiellä, jos sinulla on tarvetta lukkojen vaihtoon, miksi kieltäisivät? Mutta opastavat kenellä pitää vaihdattaa, että sarjoitus tulee oikein. Ilmoittaminen etukäteen on omaksi parhaaksesi. Luultavasti myös taloyhtiöstä esim. hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä kirjoittaa mukaasi jonkinlaisen valtakirjan, jonka avulla saat teetettyä lukkosepällä oikeanlaisen sarjoituksen (sarjoitusoikeus on yleensä vain muutamalla vastuuhenkilöllä, se on tavallaan turvakoodi joka "pitää tietää").

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;22343589:
Asuu vai? :O

Että mun pitää sitten asua asunnossa pelko perseessä jatkuvasti ja toivoa ettei sinne tuu seko jolla on avain asuntoon, ja antaa terassin ovesaa olla lukon jonka saa auki vaikka puutikulla?

Hienoa.

Etkö sä oikeasti ole tiennyt, että taloyhtiöissä on yleisavain, josta pitää huolta joku taloyhtiön hallituksen jäsenistä? Avain on luotettu hänen hoitoonsa ja se kenellä avain on, on taloyhtiön yleistä tietoa. Se ei ole minkään sekopään hallussa ja sinun pitäisi tietää taloyhtiön asukkaana kenellä se avain on...kukaan ei tule kotiisi ilman erinomaista syytä (esim. tulipaloa).

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;22343608:
En mä nyt meinaakaan että se luvan kysyminen olis hankalaa vaan pointti on se että voiko ne kieltää sen!?

Miksi ne kieltäisi jos sulla on syy lukkojen vaihtoon? Itsehän sen maksat. Se vain on heille tärkeää, että yleisavain sopii sun oveen lukkojen vaihdon jälkeenkin.

Kyllä me ainakin saatiin vaihtaa lukot,eikä oltu sillon viel edes ostettu asuntoa itellemme.
Vuokranantajan idea,ja se toteutettiin.Edelliset asukkaat eivät palauttaneet yhtäkään avainta.

[QUOTE="Hopping";22343613]Etkö sä oikeasti ole tiennyt, että taloyhtiöissä on yleisavain, josta pitää huolta joku taloyhtiön hallituksen jäsenistä? Avain on luotettu hänen hoitoonsa ja se kenellä avain on, on taloyhtiön yleistä tietoa. Se ei ole minkään sekopään hallussa ja sinun pitäisi tietää taloyhtiön asukkaana kenellä se avain on...kukaan ei tule kotiisi ilman erinomaista syytä (esim. tulipaloa).[/QUOTE]

<mä en nyt tarkoita sekopäällä sitä jolla n yleisavain.
Tottakai mä tiedän että yleisavain on olemassa ja sen pitää käydä myös meidän asuntoon. Mutta halusin tietää että voiko se taloyhtiö kieltää vaihtamasta.

Ja siis jos kieltää niin mä en nuku enää ikinä.

Ja tuo avain on sellanen ikivanha, ja lukko sellanen että sitä ei lapset saa auki.

• Tykkää
Reactions: emmiina
Taloyhtiö myy osakkeita talosta. Eli olet osakkeen omistaja taloyhtiössänne. Et siis varsinaisesti omista seiniä ympärilläsi, vaan osakkeen omistajana omistat asumisoikeuden asuntoon. Siis suurinpiirtein näin. Tietyt muutostyöt asunnossa menee aina isännöitsijän kautta, ei siellä voi tehdä ihan mitä tahansa. Nythän laki muuttuikin hiljattain ja siinä tuli muistaakseni enemmän ilmoitusvelvollisuutta asukkaalta isännöitsijälle, jos jotain meinaa tehdä.

[QUOTE="Hopping";22343627]Miksi ne kieltäisi jos sulla on syy lukkojen vaihtoon? Itsehän sen maksat. Se vain on heille tärkeää, että yleisavain sopii sun oveen lukkojen vaihdon jälkeenkin.[/QUOTE]

Sitähän mä tässä just kyselen että onko niillä oikeus kieltää, oli nyt syy miklä tahansa.

Taloyhtiö ei kiellä lukkojen vaihtoa, se vain haluaa että asia tehdään oikein. Älä siis vaihda lukkoa pyytämättä ensin lupaa / neuvoja. Piste. (sä jankkaat ap)

Yhteistyössä