Siis hetkonen!? (Vero% asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OMG
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OMG

Vieras
Männä vuosina kun ainut tulo on ollut opintotuki, olen saanut veronpalautuksina 260e eli sen 10% minkä kela opintotuesta aina kuukausittain pidättää.

Ok, no nyt kun tänä vuonna ainoat tulot tulee olemaan
liitonraha, sairaspäiväraha ja äitiysraha, joista pidätetään normaalisti se 20%. Soitin tuossa veropalveluun ja jouduin nostamaan vero% 22:een.
WTF! Mä luulin saavani palautuksia jättipotin, eli kaikki sen 20% mitä ne pidättää joka kk!!

Miksei opintoraha ja muut kelan tuet mee samalla tavalla keskenään???

Sosiaalietuuksista menee aika paljon veroa, koska niistä ei saa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta. Jos tulosi oli pelkkä opintoraha, se oli varmaan aika paljon vähemmän kuin mitä tänä vuonna tienaat. Myös se tulon kokonaismäärä vaikuttaa. Hyvä kun ymmärsit hakea muutoksen ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja OMG:
No oli kyllä hemmetin hyvä et kävin tänään kaksplussalla --> ja ihan huumorilla soitin veroon...

Niin, valitettavan moni ei tajua muuttaa korttiaan, vaan luulevat, että se 20 % riittää. Sitten jäävät hoitovapaalle ja verotushan tulee aina vuoden perässä. Hoitovapaan aikana tulee mätkyt maksettavaksi äitiyspäivärahoista ja sit tulevat verotoimistoon itkemään, et ei oo rahaa. Ja sanovat monesti syyttävällä äänellä, että tehän niitä kortteja täältä lähetätte, miksi lähetitte minulle vääränlaisen kortin :headwall: Ikävä kyllä se verotoimiston täti ei ole selvännäkijä, eikä voi tietää etukäteen kenenkään tuloja, eikä voi lähetellä sopivia verokortteja äitiyslomalaisille, jos eivät itse tule kertomaan, että sellaiseen muutoskorttiin olisi tarvetta.

Yhteistyössä