Siis HÄH?? Eikö muka raskaana ollessa saa nukkua selällään?

  • Viestiketjun aloittaja lyllerö
  • Ensimmäinen viesti
lyllerö
Tuossa lääkärit-ohjelmassa äsken niin sanottiin. Tai siis alussa ei haittaa, kun on vielä pieni kohtu. Mutta kun kohtu on isompi se painaa selkärangan vieressä olevaa "ravinnesuonta", jota kautta vauva saa ravinnon. Selällään nukkuessa siis ravinnon saanti heikkenee. Suosittelivat nukkumaan kyljellään ja vielä mieluummin vasemmalla kylellä. Kyllähän minä ainakin olen nukkunut siinä asennossa, missä sattuu oleen paras, vaikka se olis selällään!

Oletteko koskaan kuulleet mitään vastaavaa nukkumisasennosta? :LOL:
 
piitu
No en oo kuullu mitään suositusta, mutta mä en yksinkertaisesti pysytnyt nukkumaan selällään, vaikka oisin halunnu.. Pieniki aika selällään sai aikaan hengenahdistusta ja huimausta :/
 
kaisa
Minulle ainaki terkkari sano edellisessä raskaudessa, et nukut siinä asennossa kuin sinusta tuntuu hyvältä. Vasemmalla kyljellä närästi, oikealla oksetti ja tuli todella huono-olo. Paras asento oli selällään ja 2 tyynyä päänalla
 
Olen kuullut, mutta äiti kyllä huomaa sen, jos asento on vaarallinen vauvalle --> tulee tosi paha olo, niinkuin muutama yllä kirjottikin. Eli jos on hyvä olo selällään, voi niin ollakin.
 
piitu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon kuullut ton ennenkin ja muakin on homma mietityttänyt, kun herään tosi usein yöllä selältäni. Mitä minä sille voin, jos nukkuessani menen selälleni!
Ei se silloin ole vaarallista, jos ei tunnu epämukavalle...
 
vieras
Kolme lasta ja olen kuullut. Mutta pääsääntöisesti se toimii kyllä niin, että selällään ei pysty olemaan, koska siinä tulee huono olo eli luonto suojelee näin sitä asiaa. En ole pystynyt loppuraskaudessa nukkumaan selällään.
 
..
Mullakin olisi hyvä olla selällään vaikka olen jo 39+ viikoilla, mutta neuvolassa on jo hyvän tovin sanottu, että ei suositella. Myös lapsen hapensaanti heikkenee, ei pelkän ravinnon. Mutta tosiaan useat eivät voikaan edes olla ja mullekin sanottiin, ettei haittaa jos vähän on välillä.
 
hmph
Sitä en ymmärrä, miten pystyy nukkumaan rauhassa MAHALLAAN. Minulta se ei ainakaan onnistu rasakausaikana, tuntuu epämiellyttävältä. Niin, no kohtuni on eteenpäin kallellaan, että sekin voi vaikuttaa.
 
Mulla ainakin meinas lähteä taju jos makasin selälläni... se oli maksimiaika kun neuvolassa makas pöydällä mitattavana ja ääniä kuunnellessa.

Siis sitten kun alkas oleen isompi, mä mitään viikkoja sit kyllä muista!

Ja sit synnytyksen jälkeen ei vieläkään voinut nukkua mahallaan tissien vuoks! |O

Mä nukun nautinnollisesti vain mahallani.
 
ei saisi nukkua. varsinkaan loppuraskaudesta. vauva on paremmassa asennossa kylkiasennossa, kun on äidin vieressä eikä huonossa asennossa äidin päällä. voi aiheuttaa kohtukuoleman, siis jonkilaisen tukehtumisen
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Sitä en ymmärrä, miten pystyy nukkumaan rauhassa MAHALLAAN. Minulta se ei ainakaan onnistu rasakausaikana, tuntuu epämiellyttävältä. Niin, no kohtuni on eteenpäin kallellaan, että sekin voi vaikuttaa.
Mulla meni mahallaan nukkuminen jo melko pian plussauksesta. Ärsyttävä, kun en ollut osannut varautua että se asento lähtee niin pian pois, kun yleensä olen aina nukkunut mahallaan. Kyllä mä ihmettelen kun jotku nukkuu pitkälle raskautta mahallaan että miten se voi olla mahdollista.
 
yks vaan
Alkuperäinen kirjoittaja lyllerö:
Tuossa lääkärit-ohjelmassa äsken niin sanottiin. Tai siis alussa ei haittaa, kun on vielä pieni kohtu. Mutta kun kohtu on isompi se painaa selkärangan vieressä olevaa "ravinnesuonta", jota kautta vauva saa ravinnon. Selällään nukkuessa siis ravinnon saanti heikkenee. Suosittelivat nukkumaan kyljellään ja vielä mieluummin vasemmalla kylellä. Kyllähän minä ainakin olen nukkunut siinä asennossa, missä sattuu oleen paras, vaikka se olis selällään!

Oletteko koskaan kuulleet mitään vastaavaa nukkumisasennosta? :LOL:
Mulle kyllä terkkari ja sisko kerto asiasta... Kyllä se tuntuki epämiellyttävältä olla selällään, enkä kyllä naurais asialle. sillon varsinki jos vauva on jo laskeutunu niin sillä on muutenki pieni tila ja sit et siihen vielä äitin masu painais.. hui! tuntuu että järkikihän ton sanoo...
 
hmph
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mulla ainakin meinas lähteä taju jos makasin selälläni... se oli maksimiaika kun neuvolassa makas pöydällä mitattavana ja ääniä kuunnellessa.

Siis sitten kun alkas oleen isompi, mä mitään viikkoja sit kyllä muista!

Ja sit synnytyksen jälkeen ei vieläkään voinut nukkua mahallaan tissien vuoks! |O

Mä nukun nautinnollisesti vain mahallani.
Samoin, mahallaan nukkuminen on nannaa. Ikävähän sitä tuli niiden raskauksien aikana. :D
 
hmph
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Sitä en ymmärrä, miten pystyy nukkumaan rauhassa MAHALLAAN. Minulta se ei ainakaan onnistu rasakausaikana, tuntuu epämiellyttävältä. Niin, no kohtuni on eteenpäin kallellaan, että sekin voi vaikuttaa.
Mulla meni mahallaan nukkuminen jo melko pian plussauksesta. Ärsyttävä, kun en ollut osannut varautua että se asento lähtee niin pian pois, kun yleensä olen aina nukkunut mahallaan. Kyllä mä ihmettelen kun jotku nukkuu pitkälle raskautta mahallaan että miten se voi olla mahdollista.
Niin, itse yritin sellaista puolimahallaan nukkumista, tuin jaloista tyynyllä niin, ettei koko paino ollut mahan päällä. Joskus pystyin nukkumaan siinä asennossa ja joskus en.
 

Yhteistyössä