siis elatustukiko muka 139,54 euroa kuussa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZIKI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZIKI

Aktiivinen jäsen
06.03.2010
1 227
0
36
näin siis kelan mukaan enimmäismäärä...mites ku jotkut kehuu saavansa jotain 600 euroa ? mitä se on ? onko tosiaan noin vähän, miten helvetissä sillä muka pitäs tulla toimeen ? eikö minuun tosiaan ole mahdollista saada enempää mieheltä, joka tienaa käteen 2600 euroa, kun itse tienaan käteen 1500 euroa ja maksan 800 euron vuokraa ja omistan auton, eihän tuo riitä mitenkään jos erottaisiin !! mitä ihmettä ???

Tuo 139,54 on yhteiskunnan maksama elatustuki, jos miehesi olisi tuloton, tai lapsellä ei vahvistettua isää joka lapselle maksaisi elatusmaksua. Ovat kaksi eri asiaa. Tuo on siis minimi jonka saat.

Ja elatustukea vahvistettaessa otetaan toki nuo sinunkin tulosi huomioon, ja lasketaan kummallekin osuus lapsen elatuksesta. (Jotensakin yksinkertaistettuna näin.)

miehen pitää toimittaa tulotiedot ja sun lapsen menot ym. ja sen mukaan lasketaan elatusmaksu. Jos jostain syystä isä on vähävarainen, voidaan määrätä esim. että isä maksaa 50e/kk ja kela sitten loput niin että tuo minimi täyttyy... tai jotenkin niin se menee...

No to on kyllä se minimi minkä saa kelasta ja jos etävanhemman tulot ovat pienet verrattuna lähivanhemman tuloihin.
Eli teidän kannattaa mennä alstenvalvojalle molempien tulotietojen kanssa laskemaan oikeudenmukainen summa.

kiitos, tätä vähän hainkin, tilanne kotona tukala, en taida välittää miehestä enää paskan vertaa, mutta näyttää siltä ettei minulla ole varaa erotakaan...aika kamalasti sanottu mutta niin se vaan on.

Mä heitän ihan hatusta, että ei kyllä kolmea sataa maksaisi. Pikemminkin ehkä jotain 170-190€. Lapsen iästä riippuen koko elatustarpeeksi lasketaan muistaakseni 300-500€ kuussa, siitä otetaan lapsilisä 100€ pois ja jäljelle jäävä osuus laitetaan kahteen osaan tuloihin suhteutettuna. Ei siitä siis kolmea sataa tulisi. Jos haluat katsoa mitä lastenvalvojat ja oikeus käyttää suuntaa-antavana kaavana niin käy osoitteessa Eroperhe.net ja klikkaa laskurin linkkiä.

Aika hurja määrä toi 300€/kk mun mielestä! Eihän lapsen ruokiin ja vaatteisiin mitenkään mee tota sumaa kuukaudessa!

Kyllä se tuota luokkaa on silloin kun miehen tulot ovat 2600 €/kk. netto. Itse maksoin noin kolmen tonnin nettotuloilla kolmesta lapsesta 900 €/kk. Lasten elatukseen kuluu muutenkin rahaa kuin vain ruokaan ja vaatteisiin. Esim. vuokra, harrastukset, taskurahat, terveydenhoito ym. ym.

Tämä laskuri antaa elatusmaksuksi 275 €/kk. kun isän tuloiksi laittaa 2600 € ja äidin 1500 €. Tulos on tietysti vain suuntaa antava.

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=8&ved=0CDMQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.hyvaerovanhemmuus.fi%2Felat.xls&rct=j&q=elatusapu%20laskuri&ei=i4rQTJHRDIycOu6O1bUF&usg=AFQjCNEhFOp7ETWEyiSsqWCvZb5C9SttEg&cad=rja

Sinun vuokrasi on niin järkyn suuri, että muutto on varmaan pakollinen (ja viisaskin) jos jäät yksin maksamaan tuollaista vuokraa. En tiedä miten asumistuet nykyään menevät, mutta ainakaan ennen niitä ei maksettu, jos asunto oli liian suuri perheen kokoon nähden tai vuokra liian kallis. Menot on sovitettavat tulojen mukaan, oli sitten yh tai muu pienituloinen...

No eiköhän sun tarvii sitten muuttaa vähän halvempaan vuokra-asuntoon. Et voi laskea lapsen isän varaan vuokrien maksua. Ja jos te eroatte, niin pienempi (samalla) halvempi asunto kai riittää.

Mun esikoisen lääkkeisiin menee jo satanen kuussa. Myös lapsen osuus asumiskuluista otetaan laskelmiin mukaan. Aika kivutta pääsen yli 500 euron noissa laskelmissa per lapsi.

Mun esikoisen lääkkeisiin menee jo satanen kuussa. Myös lapsen osuus asumiskuluista otetaan laskelmiin mukaan. Aika kivutta pääsen yli 500 euron noissa laskelmissa per lapsi.

Toki siihen vaikuttaa, minkä ikäinen lapsi, menot lääkkeisiin, harrastuksiin, vakuutuksiin jne.. Myös sen maksavan osapuolen menot, kuten asuntolainat, muut elatusmaksut, työmatkakulut, kulut lapsen tapaamisiin. Monta monessa.

Toki siihen vaikuttaa, minkä ikäinen lapsi, menot lääkkeisiin, harrastuksiin, vakuutuksiin jne.. Myös sen maksavan osapuolen menot, kuten asuntolainat, muut elatusmaksut, työmatkakulut, kulut lapsen tapaamisiin. Monta monessa.

Kuka sitä muuten korottaa/laskee sitä maksua, jos elämäntilanteet muuttuvat? Kela vai lastenvalvoja? Vaikuttaako se, maksaako sen Kela vai etävanhempi itse omillaan?

Miehellä on esim sovittu siihen asti kun lapset ovat täysikäisiä. Ainoastaan käräjillä voi muuttaa. Tämä siksi, koska miehen ex yritti tarkistuttaa elareita puolen vuoden välein ja jopa lastenvalvoja tajusi, että tässä alkaa nyt olemaan vi**tuilun makua.

Ap ei siis ole vielä edes eronnut ja miettii jo elareita.. huh huh, mä sanon. Jos eroa miettisin niin ei kyllä elarit ensimmäisenä olisi mielessä.

Aika hurja määrä toi 300€/kk mun mielestä! Eihän lapsen ruokiin ja vaatteisiin mitenkään mee tota sumaa kuukaudessa!

täh. lapsihan tarvitsee viimeistään teini-iässä oman huoneen. se maksaa , vuokra tai laina yleensä noin 200 euroa kk, siis ylimääräisen huoneen neliöt. ja lämmittäminen. jne.

päivähoitomaksu voi olla noin 240.

lasten harrastaminen maksaa. yli 2v maksaa saman maksuin kuinaikuinen, jos matkustelee tai käy lomilla...

ei kai nyt vaatteet ja ruoka maksa tuota, mutta kai sitä nyt muutakin menoa on.
ja teini syö paljon.

täh. lapsihan tarvitsee viimeistään teini-iässä oman huoneen. se maksaa , vuokra tai laina yleensä noin 200 euroa kk, siis ylimääräisen huoneen neliöt. ja lämmittäminen. jne.

päivähoitomaksu voi olla noin 240.

lasten harrastaminen maksaa. yli 2v maksaa saman maksuin kuinaikuinen, jos matkustelee tai käy lomilla...

ei kai nyt vaatteet ja ruoka maksa tuota, mutta kai sitä nyt muutakin menoa on.
ja teini syö paljon.

Matkustelut ja lomat eivät kuulu elatustukeen eivätkä muutenkaan minkään instanssin maksettavaksi. Vähän nyt järkeä tuohon.

näin siis kelan mukaan enimmäismäärä...mites ku jotkut kehuu saavansa jotain 600 euroa ? mitä se on ? onko tosiaan noin vähän, miten helvetissä sillä muka pitäs tulla toimeen ? eikö minuun tosiaan ole mahdollista saada enempää mieheltä, joka tienaa käteen 2600 euroa, kun itse tienaan käteen 1500 euroa ja maksan 800 euron vuokraa ja omistan auton, eihän tuo riitä mitenkään jos erottaisiin !! mitä ihmettä ???

Auton omistusta tai siitä aiheutuvaa lainaerän lyhennystä ei oteta millään tapaa huomioon elatusta määriteltäessä. Ei, vaikka se olisi välttämättömyys esim. lasta hoitoon vietäessä. Auton kuluista otetaan huomioon ainoastaan työmatkavähennykset.

Ensinnäkin sun pitää muttaa halvempaan asuntoon. Sitä se sossukin varmaan tulee ehdottamaan. Näin ajattelet lapsesi parasta ja sinulla on varaa pistää enemmän lapseesi.

Paljonko on luonapito? Se vaikuttaa myös elatuksen määrään. Tuolla tuloerolla ja luonapito esim. 8 vrk kuussa, epäilisin isän maksaman elatuksen olevan 150-170 euron luokkaa.

Heitän kysymyksen ilmoille: Entä jos isä muuttaisi samantasoiseen asuntoon, tai vaikkapa 1200 euroa kuussa maksavaan asuntoon? Ap, olisiko se sinun mielestäsi kohtuullista vai kohtuutonta, kun tämä kulu otettaisiin huomioon isän kuluissa?

Meillä lapsi saa elatusta isältä 118e eikä ole lainkaan isänsä luona. Isää ei vain huvita maksaa enempää ja käräjille ollaan menossa, mutta on hidas prosessi. Nyt kun piti lv:n luona tarkastuttaa nuo elarit niin ex ei suostunut toimittamaan lainkaan tulotietojaan.

Yhteistyössä