Siis eivätkö kaikki ihmiset nosta lapsilisää ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja kummastelen
  • Ensimmäinen viesti
tyttöjen äiti
Mitäs sä tarkotat ettei nosta? Tarkotko sitä, että ne jättää ne johonkin tilille lojumaan säästöö? No mä tunnen ainakin pari sen verran varakasta (tai olevinaan) että eivät niitä käytä. Ite en kyllä pytyis säästää niitä, kun ne menee kyllä ihan ruokaan yms.

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Mitäs sä tarkotat ettei nosta? Tarkotko sitä, että ne jättää ne johonkin tilille lojumaan säästöö? No mä tunnen ainakin pari sen verran varakasta (tai olevinaan) että eivät niitä käytä. Ite en kyllä pytyis säästää niitä, kun ne menee kyllä ihan ruokaan yms.
Ai sä tarkotit siis, että jättää sen hakematta kokonaan. No en kyllä usko, että sellasia on kovin montaa!

mun mielestä
ne jotkas sen pystyy pistämään sivuun, sais jättääkki hakematta koko lisän. Sehän on lapsen elättämistä ja tarpeita varten. Jos on muka niin varakas että voi säästää sen 18 vuotta ja antaa sitten lapselle tonnikaupalla rahaa, ni ei tarvi sitä lisää!!! Meijän lapsilisä on jo maksupäivänä ruokakaupan omaisuutta :)

sanotaanko nyt niin,että ei me mitään rikkaita olla..mutta oon vaan tehnyt ihan älyttömästi duunia jo lukioaikana..ja meillä opetettiin kotona,että lapsilisät menee lapsen tilille..ja niin ne menee..

Katriina _
Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
..laskeskelin,että reilu 10-vuotiaana voidaan ottaa pankkilaina ja neidin varat toimii käsirahana toiselle sijoitusasunnolle..

..elämä on..
Tiesithän, että lapsilisän antaminen kokonaisuudessaan lapsen omaksi ylittää laissamäärätyn rajan, jonka jälkeen pitäisi maksaa lahjaveroa.

muistppa
..laskeskelin,että reilu 10-vuotiaana voidaan ottaa pankkilaina ja neidin varat toimii käsirahana toiselle sijoitusasunnolle..

..elämä on..
niistä pitää sitten maksaa veroa, koska summa ylittää sen verottomana annettavan lahjan summan, ei paljolla, mutta ylittää kuitenkin..kannattaa pienentää se summa, ettei jossain välissä tule ikävää yllätystä

vierassss
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:

..elämä on..
Tiesithän, että lapsilisän antaminen kokonaisuudessaan lapsen omaksi ylittää laissamäärätyn rajan, jonka jälkeen pitäisi maksaa lahjaveroa.
Eihän sitä olla lapselle antamassa vaan ostetaan itselle, jos raha on säästetty 10 vuoden ajan lapsen tilille niin silloin se ei ylitä verovapaata summaa

b
Alkuperäinen kirjoittaja muistppa:

..elämä on..
niistä pitää sitten maksaa veroa, koska summa ylittää sen verottomana annettavan lahjan summan, ei paljolla, mutta ylittää kuitenkin..kannattaa pienentää se summa, ettei jossain välissä tule ikävää yllätystä
Ja jos ne rahat on lapsen tilillä, ei niitä saa mihinkään teidän sijoitusasuntoon käyttää. Ne on silloin lapsen rahoja. Kannattais säästää ne vaan teidän omille tileille, ei tulis mitään ongelmia sitten.

mulle ja mun siskolle on laitettu rahat tileille..eikä ikinä niistä ole mitään mumistu..paitsi,kun isäni osti niillä osakkeita (olin itse lapsi)..isä joutui tekemään selvityksen, miksi lapsen varoja on käytetty väärin..isäni kirjoitti, että kukas ne tyttären opinnot sitten maksaa..asia hyväksyttiin..

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:
Ei pidä paikkaansa. Jos lapsella on sekä isä että äiti ja kumpikin antaa puolet kuukausittaisesta lapsilisästä lapselle, se jää alle sen summan, minkä saa lahjoittaa ilman lahjaveroa.

muistappa
mulle ja mun siskolle on laitettu rahat tileille..eikä ikinä niistä ole mitään mumistu..paitsi,kun isäni osti niillä osakkeita (olin itse lapsi)..isä joutui tekemään selvityksen, miksi lapsen varoja on käytetty väärin..isäni kirjoitti, että kukas ne tyttären opinnot sitten maksaa..asia hyväksyttiin..
onko se summa silloin ylittänyt sitä lahjaveron summaa?
ennen lapsilisä oli aika paljon pienempi..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muistppa:

..elämä on..
Sadan euron kuukausisijoitus pitää lahjoituksen alle verotusrajan, joka nousi 2008 vuoden alussa 4?000 euroon kolmessa vuodessa. Raja on antajakohtainen, joten 3?999 euroa saavat lahjoittaa molemmat vanhemmat ja kuka tahansa muukin.

Yhteistyössä