Siis eikö alle 6-v mene maksua kaukojunissa? Ja minkälaista muuten matkustaa junalla pienten lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maissihiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maissihiiri

Vieras
En löytänyt VR:n sivuilta tuota että minkä ikäseltä menee maksu, oli vaan tuo juniorilippu 6v-16v. Tarkotus olis mennä Helsingistä Kemiin, eli matka kestäis n. 8 tuntia ja mä olisin yksin 4v ja 2v lasten kanssa. Onko ihan mahdoton yhtälö?

Kyllä siellä lasten kanssa yksin pärjää, kun ei ole junanvaihtoja. Kannattaa matkustaa lastenvaunussa. Tavaroiden kanssa voit tarvita apua niin lähtiessä kuin perille päästessä.

Ei mene maksua.Kivaa on ainakin meillä ollut kun olen matkustanut..kuinka monta kertaa olenkaan 9 h matkan matkustanutkaan kuukauden ikäsen, vuoden ikäsen sekä 5 v kanssa...Hyvin on aina mennyt ja lapset ovat tykänneet

Katso perhelipun tiedot vr:n sivuilta. Muistaakseni meni niin, että saa yhden ilmaisen paikkalipun yhtä maksanutta aikuista kohden. Eli sinä maksat ja saat kaksi paikkalippua. Nuoremman pidät sylissä tai välissä, tai ostat erikseen vielä kolmannen lipun. Perhehyttejä on myös.

Eli tuo junalla kulkeminen on sitten ihan tosi paljon halvempaa kuin lentokoneella :) Koneella maksais melkeen 500e, nyt sain hinnaks suunnilleen 150e =) Ja juu, mies veis asemalle ja auttais tavaroitten kanssa ja perilläkin olis hakija paikalla. Mitenhän tuon pienemmän päikkärit onnistuis... hmm... No, ei se toisaalta katastrofi oo jos jää kokonaan väliinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja eeee:
Katso perhelipun tiedot vr:n sivuilta. Muistaakseni meni niin, että saa yhden ilmaisen paikkalipun yhtä maksanutta aikuista kohden. Eli sinä maksat ja saat kaksi paikkalippua. Nuoremman pidät sylissä tai välissä, tai ostat erikseen vielä kolmannen lipun. Perhehyttejä on myös.

Mitä tuo perhehytti meinaa?

Perhehytti on sellainen oma hytti, jossa voi olla perheen kanss keskenään. Siinä on lasiovi käytävlle, joka on senverran painava ettei lapsi pysty sitä yksin avaamaan. Istumapaikkoja on muistaakseni viidelle henkilölle.

Tosi kätevä, kun tyttö oli pieni saattoi rauhassa imettääkin siellä.

Ei mene maksua, olen mennyt 1,5-v ja 3-v kanssa Helsingistä Seinäjoelle. Matka siis toki lyhyempi, mutta hyvin meni. Mentiin Inter-cityllä Meillä oli tommoinen perhehytti, eikä siellä ollut muita. Ja rappuset meni hytin vierestä yläkertaan missä leikkitila.

Perhehytistä ei oo tossa kuvaa, mutta leikkitilasta on ja pohjapiirros kyllä junasta, ja siitä näkee vähän minkä kokoinen toi perhehytti on.

http://www.vr.fi/fin/vaunukuvasto.php?asemanTunnus=Eds

Alkuperäinen kirjoittaja matkustaja:
Perhehytti on sellainen oma hytti, jossa voi olla perheen kanss keskenään. Siinä on lasiovi käytävlle, joka on senverran painava ettei lapsi pysty sitä yksin avaamaan. Istumapaikkoja on muistaakseni viidelle henkilölle.

Tosi kätevä, kun tyttö oli pieni saattoi rauhassa imettääkin siellä.

Ok... No toi ei ehkä sopis kovin hyvin meille, taitais lapset ahdistua pienessä hytissä.

meinaatteko mennä päiväjunalla, nimittäin yöjunakaan ei tulisi hirvän kalliiksi.
meillä lapsi on viihtynyt todella hyvin junassa, kahden kanssa ottaisin paikan siitä leikkivaunusta. 4-vuotias voi jo leikkiä siinä leikkipaikalla, kun vähän perään vlkuilet, jos 2-vuotias ei jaksa. vaunut on tuon ikäisille junamatkaa varten ihan turhat, toki rattaat saa junaan mukaan vaunupaikalle. kemiin asti mennessä aika todennäköisesti junassa on ylimääräistä tilaa ja vapaita isumapaikkoaj suurimman osan nmatkasta.

Alle 6 v ilmaiseksi, ja reissaaminen tuonikäisten kanssa on ihan rentoa (tai siis on ainakin mun mielestä ollut :D). En oo ottanut perhehyttiä tms, pari kertaa on ollut liput leikkivaunusta.

Alkuperäinen kirjoittaja helppoa:
meinaatteko mennä päiväjunalla, nimittäin yöjunakaan ei tulisi hirvän kalliiksi.
meillä lapsi on viihtynyt todella hyvin junassa, kahden kanssa ottaisin paikan siitä leikkivaunusta. 4-vuotias voi jo leikkiä siinä leikkipaikalla, kun vähän perään vlkuilet, jos 2-vuotias ei jaksa. vaunut on tuon ikäisille junamatkaa varten ihan turhat, toki rattaat saa junaan mukaan vaunupaikalle. kemiin asti mennessä aika todennäköisesti junassa on ylimääräistä tilaa ja vapaita isumapaikkoaj suurimman osan nmatkasta.

Joo päiväjunalla mieluummin, mä en varmasti itse sais nukuttua ollenkaan siellä junassa enkä halua olla perillä väsyneenä :) En mä rattaita ota välttämättä ollenkaan mukaan, tai en tiedä vielä.

Kiva kun teillä on näin positiivisia kokemuksia, ehkäpä mäkin sitten uskaltaudun :)

Meidän muksut on rakastaneet aina ajella Suomen läpi junalla mummolaan. Viimeisellä parilla kerralla ollaan otettu paikka muualta kuin leikkihytistä, mikä on ollut todella hyvä ratkaisu. Leikkihyteissä on tosi vaikea saada lapsi päikkäreille (muut lapset tietenkin leikkii ja juoksee ja kaikilla kun se päikkäriaika ei ole samaan aikaan). Ollaan otettu siis istumapaikat kauempaa ja menty erikseen leikkimään sitten leikkihuoneeseen.

Olen yleensä ollut aina lasten kanssa yksin junareissuilla, eikä ole valittamista. Hyvin siellä pärjää.

mä olen siirtyny pendolinon käyttäjäksi ihan rutkasti lyhyemmän matkustusajan takia.
Leikkivaunussa ennen mentiin pojan kanssa (se vaunua edestakaisn juokseva 4v. joka ei usko mitään kieltoja vaan vetää hiki päässä, on siis meidän) mutta paljon kivuttomammin menee matka nyt, omat lelut tietty mukana ja paikka siitä missä on pöytä.
Nyt on vauvakin mukana, saisi pendolinossakin olla jokin hytti...

Yhteistyössä