Siirtyminen kiinteisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja simona80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

simona80

Vieras
Heippa,

Meille aloitettiin perunan maistelu viikko sitten - edelleenkään se ei maistu ja yksi lusikallinen menee todella kovalla taistelulla alas 15 minuutissa...joukkoon olen laittanut tissistä maitoa ja sose on enemmänkin velliä eli luulen ainakin toimivani by the book. Kauan on muilla mennyt ennen kun alkaa maistumaan? Onko ollut eroja kaupan soseissa tai itsetehdyissä?

Mitenkäs tästä eteenpäin olette muut toimineet? Viikolla kaksi siis - annanko edelleen perunaa ja sitten toinen annos eri aikaan vaikka porkkanaa vai vaihdanko vaan perunan tilalle esim porkkanan?

Lisäksi tiedustelisin: Tähän asti olen täysimettänyt (4 kk) ja nyt mietin että voisiko vauvalle antaa välillä korviketta, jos ei jaksa pumpata. Onko kukaan tehnyt näin ja miten se on vaikuttanut omaan maidontuotantoon?

Peruna ei välttämättä ole ollenkaan se paras ensimmäinen ruoka, vaikka sitä automaattisesti suositellaan. Perunasoseen rakenne on sitkeää, ja jos lapsella on herkkä yökkäysrefeksi, hän ei vaan saa sitä kunnolla nieltyä. Peruna myös aiheuttaa helposti ummetusta, ja lapsihan oppii tehokkaasti, ettei syö sitä mistä tulee vatsaan huono olo.

Meillä ei mennyt peruna alas ollenkaan, ja se alkoi maistumaan vasta kun lapsi oli vuoden. Mä siirryin sitten maissiin, ja se meni alas paljon helpommin, koska rakenne on erilainen. Ei myöskään aiheuttanut ummetusta. Porkkana oli myös suosittua, ihan samettiseksi, kiisselimäiseksi velliksi tehtynä. Tuota maissia saa maissisoseenakin, mutta voit itse tehdä maissivelliä maissijauhosta. Siitä tulee todella sileää ja samettista kun ohennat paketin ohjetta maidolla, niin että se on todellakin velliä, ei puuroa.

Kokeile siis jättää toi peruna hetkeksi pois maisteluista - varsinkin jos syöttäminen on taistelua. Sen tilalla voit aloittaa maistattaa esimerkiksi porkkanaa tai päärynäsosetta.

Lasta kuunnellen ja lapsen ehdoilla! Jos ei lapsellesi vielä maistu, niin kokeilkaa pikku hiljaa uudestaan ja antakaan ajan kulua. Mikä kiire nelikuisella nyt on niin hirveästi kiinteitä syödä? Minustakaan peruna ei ole ensisoseeksi hyvä, kokeile ennemmin vaikka bataattia. Sen maku on makeahko kuten äidinmaidossakin, eikä se sisällä niin paljoa tärkkelystä kuin peruna (joka monille pienille aiheuttaa vatsavaivoja).

Minunkaan mielestä ei ole paras mahdollinen eka kiinteä. Meillä peruna alkoi jossain vaiheessa upota muihin makuihin sekoittaessa. Aloitimme siis bataatilla, porkkanalla, omenalla jne. Joskus vieläkin peruna saa meidän vauvalla yökkäysrefleksiä aikaiseksi. Nykyään syödään jo karkeampia soseita ja siinä perunan palat joskus yökkäyttää.

Meillä aloiteltiin juuri tällä viikolla kiinteiden maistelu ja bataatti on ollut oikein maistuva valinta. Suosittelen kokeilemaan sitä. Meillä poika on suu ammollaan jo heti kun lusikka lähestyy ja maiskuttelee oikein mieluusti tuota bataattisosetta.

uponnu pelkkä peruna, porkkanan kanssa kylläkin. Tosin oli jo aloittanut maistelut luumusoseella kun oli pakko keksiä jotain kaameeseen ummetukseen... Ymmärrettävästi pelkkä peruna ei luumun jälkeen maistunu miltään. On edelleen suht vahvojen makujen ystävä, 3v-n yks lempiruoka on noutokiinalainen...

kiinteet aloitettiin kun nälkä on pienellä kova ja painokäyrä laskusuhdanteinen. olen imettänyt 1 ½ - 2 h välein ja siihenkin olisi ihan kiva saada muutos.

bataatti voisi olla seuraava ruokalajimme :) ja sitten purkista perunaporkkanasosetta voisin kokeilla.

mua ihmetyttää miksi neuvola suosittaa perunaa ja sitten oikeesti kaikki tutut ja ihmiset täällä haukkuu perunan lyttyyn...jos se kerta aiheuttaa mahavaivoja ja ei ole hyvä juttu, miksi ihmeessä se sitten on päässyt ykkösmaistelun kohteeksi?

edelleen kaipaan neuvoja siitä miten kiinteiden kanssa edetään.

Yksi maku kerrallaan. Eli viikolla 2 otat mukaan uuden maun. Voit sekoittaa porkkanan perunan sekaan tai pelkkää porkkanaa. Lähinnä kai siksi, että pystyt selvittämään mistä johtuu, jos tulee jotain oireita.

Tuota korvike kysymystä en ihan ymmärtänyt. Siis etkö imetä ollenkaan vaan pumppaat ja sitten annat pullosta? Vauva itse varmaan tyhjentää rinnan parhaiten ja tilaa myös maitoa oman tarpeensa mukaan. Mikään asiantuntija en ole tässä aiheessa. Mutta kuvittelisin, että korviketta voi ihan hyvin antaa joskus, jos ei jaksa pumpata. Riippuu tietenkin kuinka usein on pumpannut. Eli jos monesti päivän aikaan, tuskin maidontuotanto paljoa vähenee.

Yhteistyössä