Siipelilijät

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
väsynyt
Onko teidän ystäväpiirissä ihmisiä, jotka eivät koskaan ota mihinkään kuluihin osaa vaan luistavat maksutilanteista ?
Aina odottavat että toiset maksavat kaikki heidänkin kulunsa. Eivät koskaan maksa tai tarjoa takaisin, vaikka olisi varaa.
 
voi kuule
niitä on AINA!!! ja sitten kun he tarvitsevat apua niin mitään vastinetta niiltä ei saa jos erehtyy niitä auttamaan :/
ei mikään ole ärsyttävämpää että tullaan tohon istumaan ja kun toiset syö tai juo niin ei kehtaa sitten olla niilleekin antamatta!!! Toisivat sitten joskus edes jotain tullessaan ,mutta ku ei kahta kättä heilutellen tullaan!!!!
 
väsynyt
Alkuperäinen kirjoittaja voi kuule:
niitä on AINA!!! ja sitten kun he tarvitsevat apua niin mitään vastinetta niiltä ei saa jos erehtyy niitä auttamaan :/
ei mikään ole ärsyttävämpää että tullaan tohon istumaan ja kun toiset syö tai juo niin ei kehtaa sitten olla niilleekin antamatta!!! Toisivat sitten joskus edes jotain tullessaan ,mutta ku ei kahta kättä heilutellen tullaan!!!!
Tuntuu olevan aina. En ymmärrä, miksi ihmiset eivät hoksaa tätä asiaa, että voisivat kantaa oman kortensa kekoon.
Minullekin on tullut tutuksi nämä kahta kättä heiluttelevat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mun serkku yrittää ainakin sinnikkäästi...
Miten?

Ei yksinkertaisesti maksa omaa osuuttaan. Tai tarjoa itse vuorollaan mitään.
Mietin joskus että tekeekö ihmiset tahallaan vaan ovatko oikeasti sellaisia että eivät osaa ajatella asiaa.

Tunnen hänet niin hyvin, että tiedän tekevän ihan tahallaan. Kaikki eivät ehkä tee. Useimmiten en kuitenkaan jaksa välittää.

 
ap
En ymmärrä niissä tilanteissa, kun toisella olisi varaa vaikka mihin ja sitten pitää joka paikkaan tulla toisen siivellä.. aina pitäisi toisten kustantaa ja antaa kaikki. tätä en vaan käsitä.
 
stina
Minulla on kaveri, alkujaan työkaveri, joka suhtautuu kaikkiin kavereihin kuin kaverit olisivat hänen vanhempia sukulaisiaan. Tällä tarkoitan sitä, että hän olettaa kavereidenkin tarjoavan kaiken samaan tyyliin kuin vanhemmat tai isovanhemmat tarjoavat lapsilleen/lapsenlapsilleen. Hän ei koskaan tarjoa mitään kellekään, paitsi kerran olen ollut hänen luonaan tupareissa jossa oli tarjolla tavanomaista suolaista tarjottavaa.

Aiemmin hän vieraili meillä useastikin, mutta aloin pikkuhiljaa ärsyyntyä siitä, että hän saattoi tulla kauppaan mukaan, keräillä tavaraa kärryihin ja oletti sitten, että maksan kaiken. Toki tarjosin hänelle - niin kuin tarjoan muillekin kutsumilleni vieraille - ruoan, mutta silloin kyllä ajattelen, että se on minun valitsemani ruoka. Kun sitten vastaavasti olen ollut kutsuttuna hänen luonaan yötä (asumme eri kaupungeissa), hän on sanonut illalla ihan luontevasti, että "mulla ei ole sitten kotona kaapeissa mitään, eli jos haluat aamupaa niin osta kaupasta mitä haluat". Itselleen hänellä oli aamiaistarpeet :) Olen sittemmin kieltäytynyt yöpymiskutsuista ja mennyt työmatkoilla hotelliin, eli tavannut häntä sitten vain illan ajan.

Tänä kesänä hän tuli kesälomamatkallaan meillekin käymään ja kertoi matkailleensa sukulaisten ja kavereiden luona jo pari viikkoa ennen meille tuloa todeten, että "siinä kuitenkin kivasti säästyy rahaa". Ilmeisesti hän ei siis pidä asiaa mitenkään outona.

Kun olemme entisiä työkavereita, tiedän tarkalleen, paljonko hän tienaa, eli noin 4000e/kk/brutto. Kyllä sillä pitäisi sinkun pärjätä.

Hän on kuitenkin mukava ihminen, joten aion tavata häntä jatkossakin, mutta en meillä kotona enkä hänen kotonaan.
 
ap
Hei Stina,

Luulisi että noilla tuloilla voisi ystäväsi samalla tavalla olla vieraanvarainen. Ehkä hän laittaa kaikki pankkiin.
Minulla on ystävä joka ei edes kahvia tarjoa kun poikkee kylässä, mutta meillä kylässä ollessa menee kaikki ruuat nopeasti, kun vaan tulee. ystäväni on kovin säästäväinen. kaikki menee pankkiin. muistan kun hän voitti noin 40 euroa veikkauksessa..pankkiin meni sekin raha. Hän on myös hyvässä virassa ja uskon, että ainakin puolet menee aina säästöön. Yhtä meidän ystävää hän käyttää varmaan eniten hyväksi. Käy hänen luonaan aina lounasaikaan ja koskaan ei vie mitään mennessään. Kyllä näitä on
 
vieras
Valitettavasti tuttua. Rakas veljeni on se joka ei osallistu koskaan mihinkään. He kyläilevät meillä, me emme saa koskaan kutsua heille. Veljeni on hyvin toimeentuleva mutta erittäin pihi. Välimme ovat hyvät mutta kyllä tuo vaivaa minua. Samoin on erään ystäväni kanssa jota olen auttanut monin tavoin mutta koska minulla ei ole "hankaluuksia" en saa mitään takaisin. Ei tämä koske pelkästään materiaa vaan ajatusta siitä että joskus nämä henkilöt voisivat nähdä vaivaa myös toisten eteen.
 
mutta onhan tiettyjä ihmisiä, jotka mielellään tulevat kylään, mutteivat kutsu omaan kotiinsa, jne. MUTTA en nyt niin hirveästi niistä hermostu, enkä kirjoita tiimarinvihkoon, mitä olen kullekin tarjonnut, antanut tai auttanut.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Selva:
mutta onhan tiettyjä ihmisiä, jotka mielellään tulevat kylään, mutteivat kutsu omaan kotiinsa, jne. MUTTA en nyt niin hirveästi niistä hermostu, enkä kirjoita tiimarinvihkoon, mitä olen kullekin tarjonnut, antanut tai auttanut.
Ei ole mitään kirjoitettavaa kun yksin puolin antaa. Ihan helppo on katsos muistaa. :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Selva:
mutta onhan tiettyjä ihmisiä, jotka mielellään tulevat kylään, mutteivat kutsu omaan kotiinsa, jne. MUTTA en nyt niin hirveästi niistä hermostu, enkä kirjoita tiimarinvihkoon, mitä olen kullekin tarjonnut, antanut tai auttanut.
Ei ole mitään kirjoitettavaa kun yksin puolin antaa. Ihan helppo on katsos muistaa. :D
Minulla on varmaan sama juttu. Vihkolla ei ole tarvetta :D

 
vieras
stina: olen täysin samanlaisiin ihmisiin törmännyt elämäni varrella ja he ovat kaikonneet elämästäni. olen yksinkertaisesti pikkuhiljaa lopettanut yhteydenpidon ja ystävyytemme. en voi sietää tuommosta siipeilyä, en sitten mitenkään.

minulla oli ystävä, todella hyvä ystävä, joka meille tullessaan aina meni ekaksi jääkaapille. no, ei siinä mitään, minulla on tapana että jos ystävä tulee kylään niin jääkaapilla saa käydä ottamassa juotavaa/syötävää jos nälkä on. mutta tämä ystävä suuntasi sinne jääkaapille ihan suoraan. ja jokaikinen kerta! sen parin tunnin aikana mitä hän meillä kylässä oli, hän saattoi juoda kaks litraa vissyä ja vielä limsat päälle ja syödä useita leipiä joissa oli aina kaikki mahdolliset leivänpäälliset päällä. hän kävi siis meillä tankkaamassa. kun minä olin hänen luonaan kylässä, ei hän tarjonnut minulle mitään vaikka kaapissa olisi jotain ollutkin. sanoi vaan että kaappi on tyhjä kun en ole ehtinyt käymään kaupassa. kerran vilkasin sinne kun hän oli vessassa ja kyllä siellä tavaraa oli paljonkin. varmaan yli omien tarpeiden. mutta minulle ei liiennyt tarjota mitään. se sai minut näkemään punaista.

kun hän meni naimisiin, ei se muuttanut hänen käytöstään mitenkään. sen jälkeen meillä kyläili kaksi syötettävää ja juotettavaa jotka rohmusivat jääkaappia. kerran tein piruuttani sen, että tyhjensin jääkaapin miltei kokonaan. tai no, jäihän sinne purkki suolakurkkuja, jonku verran maitoa ja valo :) kaverini mies marssi jääkaapille, huusi kovaan ääneen että hei, täällä ei oo mitään syötävää! ja söi ne suolakurkut ja joi loput maidot. sen jälkeen heille tulikin kiire lähteä, olivat muka jo myöhässä jostain... naureskelin että jahas... säälittävää.

joka vuosi kun heillä oli kesäloma tai talviloma, he menivät tämän ystävättäreni vanhempien luokse koko lomalle. näin ei tarvinnut maksaa ruuasta, juomasta eikä majoituksesta mitään ja usein vielä isipappa maksoi bensatkin että pääsivät sinne.

ja siis huomautan että molemmat tienaa yli 3000 euroa kuukaudessa bruttona, per hlö!!! mutta ovat ilmeisesti niin vitun pihejä että käyvät toisten luona syömässä. kait he sitä rahaa pankkiin keräävät ja sitten aattelivat ottaa hautaan sen mukaansa. en minä muutakaan selitystä tuolle keksi. tai sitten aikovat ostaa talon käteisellä ilman lainaa.

he eivät siis koskaan tarjoa kellekään mitään. eivät koskaan osallistu ystäväpiirin yhteisiin illanistujaisiin (koska herrajumala, sinnehän pitäisi viedä jotain mukanaan!!!). jos saavat hääkutsun niin ensimmäinen kysymys on: pitääkö tuoda lahja ja minkälainen ruokalista on. jos on kahvihäät, he eivät mene. enkä ole koskaan kuullut heidän vieneen häälahjaakaan. synttäreille myös tulevat lahjatta ja istuvat ensimmäisinä tarjoilupöytään.

jossain vaiheessa luulin että heillä taitaa olla todella paljon velkaa kun mieskin oli sellainen mutta ei heillä ole. jokatapauksessa, ystävyys on minun puoleltani loppu. minulla on oma perhe elätettävänä, en tarvitse siihen kahta aikuista vielä ruokittavaksi.
 

Yhteistyössä