sietämätön allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua, jotain??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua, jotain??

Vieras
Hei, minulla on nyt raskausaikana ensimmäistä kertaa koskaan ilmennyt aivan kauhea siitepölyallergia (tai joku allergia kuitenkin!). Nenä ollut tukossa jo useamman kuukauden, ja kutina nenässä ja silmissä on aivan uskomaton! Silmät punaiset ja turpeat, ja vaikka kuinka yritän olla hankaamatta, öisin hassaan taukoamatta silmiäni. Karseaa! Mahtaako tällaiseen mikään reseptittä saatava mieto lääke auttaakkaan, ja saako raskaana oleva ylipäätään ottaa juuri mitään? Onko jollakulla vastaavaa vaivaa ja miten olette sitä hoitaneet? Kiva näyttää koko ajan siltä kuin olisi viimeisen viikon parkunut täyttä huutoa :(!

Mulla on tosi paha siitepölyallergia ollut lapsesta saakka, joten osasin odottaa erittäin tuskaista kevättä...

Muuta kuin Glinor-merkkisiä mietoja silmätippoja ja nenäsuihketta ei juuri saa käyttää. Kokeile kuitenkin niitä, jos sinulle olisi apua. Antihistamiineja ei saa syödä, paitsi reseptillä saatavaa Ataraxia jos on pakko. Ja se on väsyttävä, inhottava lääke, jota jouduin lapsena syömään kun näitä uuden sukupolven antihistamiineja ei vielä ollut...

Mulle näistä ei paljon apua ole ollut... naama ja raajat täynnä ihottumaa, silmät turvoksissa, ontelot syyhyten ja henki vaivoin pihisten sitä koetetaan pärjätä. To-del-la pistää vihoiksi jokikinen pirun koivu ja nastarenkailla autoilija kyllä.

Käytännön vinkkejä: viileä suihku joka ilta ennen nukkumaanmenoa, pesee pölyt iholta ja tukasta ja helpottaa oloa. Sauno tai käy uimahallissa mahdollisimman usein, ota päivän mittaan höyryhengitystä. Pyyhi lattiat ja muut pölyt usein nihkeällä. Älä turhaan pidä ikkunoita liikaa auki. Silmiä voi hautoa aamuisin kuumaan veteen kastetuilla pumpulitupoilla, auttaa hiukan. Ja ihottumaan, jos sitä tulee, voi käyttää max. 1 % hydrokortisonivoidetta. Jos astmaa alkaa tulla, astmalääkkeitä voi käyttää ihan normaalisti... tietysti lääkärin kautta. Ja ilmapesuri pitäis hankkia, oliskin vaan varaa.

Tsemppiä, kyllä tämä joskus on ohi...

No aika lailla erilaisia ohjeita minä sain lääkäristä (rv8). Silmätippoja voi käyttää, samoin beklometasoni nenäsumutetta. Lisäksi pahoihin oireisiin salbutamoli-inhalaattori ja Zyrteciä, jos ei muuten pärjää. Vaikka sanotaan, että paikallishoidolla saa yhtä hyvän vasteen kuin antihistamiineilla, niin ei kyllä ainakaan mulla pidä paikkaansa. On kuitenkin hyvä keskustella lääkärin kanssa.

Allergialääkkeitä mitä saa raskaana ollessa syödä, on vaikka ja mitä lajeja!!! Mm. Zyrtek, Xyzal antihistamiinina, silmätippoinakin vaikka ja mitä. Pakkausselosteita EI kannate uskoa suoraan, vaan ota puhelinaika lääkärille ja keskustele hänen kanssa. Lähes kaikissa pakkausselosteissa lukee, ettei suositella raskaana ollessa, mutta syy siihen on ihan muu, kuin se, että olisi todettu aiheuttavan haittaa äidille tai sikiölle! Se, että lääkepakkaukseen saisi laittaa tekstin että ""ei ole havaittu aiheuttavan mitään"" menee kymmeniä vuosia. Tuloksiin päästään vain ajan kanssa, koska kokeita ei luonnollisestikaan voida tehdä - kuka raskaana oleva lähtisi testaamaan, että tulisko joku vamma jostain lääkkeestä...

Mutta oikeasti - OYSin äitiyspolilta olen tohtoreiden (en kenenkään yleislääkärin) kanssa keskustellut ja oikeasti lääkkeitä raskauden aikana on vaikka ja mitä.

Nim. ympäri vuoden antihistamiinikuurilla... (Xyzal) sekä silmätipat (Zaditen) ja silloin tällöin nenäsumute (Nasonex).

Vauvalla on parempi olla, jos sulla on hyvä olla henkisesti!!! Tämäkin puoli pitää ottaa huomioon, eikä marttyyrina kärsiä vaivoista. Mulle esimerkiksi sanottiin, että stressihormoonin tuotanto on valtava jos koko ajan kutisee ja on huono olla. Parempi silloin syödä antihistamiineja ja käyttää silmätippoja, joiden ei ole todettu aiheuttavan mitään.. Asioilla tahtoo olla aina kaksi puolta:)

Aurinkoista kevättä!

Hobitti & toukka 29+4

Tällä hetkellä kihisen kiukusta; neuvolassa terveydenhoitajalta kysyin allergialääkkeistä, hän ei Tiennyt mitään, sanoi vain että kai niitä kaikkia paikallishoitolääkkeitä saa käyttää, että apteekissa osaavat neuvoa... No sitten apteekissa: eivät suostuneet myymään minulle MITÄÄN!! Pitää kuulemma olla resepti että antavat, että lääkärin kanssa kaeskustelemaan... Mitä hemputtia, kuinka ne voivat olla antamatta Reseptittä myytävää tuotetta????? Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että eivät silmätipat VOI sikiötäni vaurioittaa!! Pitääkö muka tosiaan nyt sitte lähteä jostain terveyskeskuslääkäriltä hakemaan reseptiä?? Hermot jo kohta menee :(! Täytyy varmaan lähettää apteekkiin joku joka ei näytä niin raskaana olevalta kuin minä!

Taitaa olla niin ikävästi, että joudut kyllä menemään lääkärille hakemaan reseptin. Tai ehkä joku lääkäri voisi kirjoittaa sulle puhelinreseptin? Tavallaan apteekin henkilökunta tekee ihan oikein, kun pakkausselosteessa lukee, että raskaana olevan on keskusteltava lääkärin kanssa, niin ei ne oikein voi sitä lääkettä suositella.

Mutta sitä mäkin ihmettelen, että neuvolassa ei tiedetä näistä asioista mitään. Silloin kun sinne soitin, niin eivät sanoneet asiaan yhtään mitään, tai samansuuntaisesti kun sulla, että kai niitä paikallishoitolääkkeitä voi käyttää. Ja siinä vaiheessa oli jo sentään niin paha tilanne, että hengitys vinkui. Ihan kuin olisin ainoa, jolla on siitepölyallergia ja mietityttää lääkekysymykset (en kyllä sitä usko, mutta siltä se neuvolan kanssa puhuessa tuntui).

Minulla samanlainen tilanne! Mulle kukaan ei ole antanut lupaa ottaa juuri mitään, kunnes eilen soitin suoraan (sain puhelinajan) keuhkopolille johtavalle astmalääkärille. Lääkärin mukaan käytettäviä lääkkeitä on vaikka mitä. Paikallisesti vaikuttavat, reseptivapaat antihistamiininenäsuihkeet ovat varsin suositeltavia, jos nenä on kauan tukossa (suositteli mulle Lomudalia ja Glinoria, itsellä on myös Flixonasea, joka ok). Sen sijaan verisuonia supistavia nenäsuihkeita ei suositella (kuten Otrivin, jota kyllä otin ensihätään kerran). Silmätippoja voit käyttää huoletta. Suun kautta otettavia antihistamiineja ei kuitenkaan suositellut kuin viimeisenä keinona. Lisäksi, jos astmaa, useimmat kortisonipitoiset hengitettävät lääkkeet ovat ok. Raskauden vaihe myös vaikuttaa jonkin verran, mutta ehdottamasti allergia ja astma pitää hoitaa kunnolla ja siihen on monia lääkkeellisiäkin vaihtoehtoja. Joten nyt suoraan johonkin kunnon allergialääkärille (terveyskeskuslääkärit voivat määrätä vaikka höyryhengitystä), niin saat allergian kuriin.

Hei!

Itse kärsin allergioista ja suosittelen soittamaan lääkärille. itselläni viikkoja on reilu 30 joten lääkäri sanoi että esim. xyzal, zyrtec sekä atarax ovat turvallisia käyttää tässä vaiheessa. Sain puhelinreseptin lääkäriltä, hän sanoi että ei ole hyvä jos on ihan tukossa, minulla ongelmaa on myös hengityksen kanssa. Esikoistani odottaessa minulle määrättin zyrteciä ja silloin oli myös loppuraskaus.

Nyt minulle kirjoitettiin nasonex nenäsumutetta ( sitä voi itse ehdottaa lääkrille) se on erittäin tehokas, mutta neäsumutteen kanssa on niin että sitä pitää käyttää huolella ohjeiden mukaan esim. aamuisin kaksi sumutetta kumpaankin sieraimeen. Ja kun sitkeästi käyttää oireet alkavat pikkuhiljaa helpottaa. Minulle paras teho alkoi viikon jälkeen kun olin käyttänyt ja nyt pärjään pelkästään sillä nenäsumutteella sekä lääkärin kirjoittamilla zaditen silmätipoilla, meni myös viikko että ne alkoi tehota. Lomudal silmätipat ovat myös tehokkaita. Itse käytin muutaman viikon myös avaavia lääkkeitä, mutta enää en ole niitä tarvinnut.
Lääkäriin vaan yhteyttä niin asiat alkaa hoitua. itse soitin nyt Terveyskeskukseen, mutta viimeksi otin yhteyttä yksityiselle. Meillä on täällä hyvät Tk lääkärit, joten riippuu paljon lääkäristä mitä tietävät allergioista, raskaudesta ja lääkkeistä. Jos ei Tk:sta apua niin sitten yksityiselle.

Joo, mullakin vaan sattuu olemaan niin, että zyrtecit tai lomudalit eivät auta mitään, tekevät vain vihaiseksi ja loven kukkaroon. Tarvitsisin vahvoja, nimenomaan noita limakalvoja supistavia reseptilääkkeitä, joita ei saa käyttää. Siksi ensimmäinen vastaukseni oli niin negatiivisen sävyinen...

Toinen juttu on se, että neuvolassa eivät tiedä aiheesta mitään. Minäkin sain kysellä lääkäriltä. Apteekissa eivät myy muuta kuin tuota Glinoria jos sanot olevasi raskaana...

Yhteistyössä