Pakko palata asiaan: Minullakin kuppi tuntui kaksien ensimmäisten menkkojen ajan niin että en osannut nukkua ollenkaan sen kanssa, vaan koko ajan vaistomaisesti puristelin sitä. Päivisin, kun touhuili muuta, kuppi ei tuntunut yhtään (sen jälkeen kun olin leikannut antennin kokonaan pois ja hoksasin vähän kallistaa kuppia laittaessani sitä). Kolmansien menkkojen aikaan olin kuitenkin jo ehtinyt sen verran tottua kupin olemassa oloon (tai silikoni oli pehmennyt vähän?), että nukkuminenkin alkoi onnistua. Eli ei kannata luovuttaa vielä ensimmäisten kertojen jälkeen. Joillakin vain on oikeasti niin herkkä kroppa, että totutteluun menee aikaa. Itse muistan aikoinaan tunteneeni myös tamponin samalla tavalla, vaikka se sentään on paljon pienempi halkaisijaltaan.
Kestositeistä sen verran, että ovat ihan yhtä hygienisiä kuin puuvillaiset alushousutkin.
Kestävät (voi varmaan olla merkki/materiaalikohtaisia eroja) kuulema helposti viisi vuotta. Omani ovat vasta kolmisen vuotta vanhoja, eikä mitään kulumisen merkkejä näy vielä. Heitän siteet käytön jälkeen yleensä kuiviltaan pyykkikoriin kuivamaan tai runsaamman vuodon jäljiltä huudon enimpiä kylmällä vedellä pois ja puristan mahdollisimman kuivaksi. Pesu sitten kun muuta pyykkiä on koneellisen verran (eli käytännössä n. kerran viikossa). Huomattava ero kertakäyttöisiin on muuten siinä, että kestositeet EI haise! Kuukuppikunnan keskusteluissa esim. joku kertoi unohtaneensa käytetyn siteen laukkuun ja oli vasta monen päivän päästä löytänyt sen sieltä, eikä side haissut yhtään vaikka oli ollut kiinni taiteltuna. Kertakäyttöisethän taas haisee niissä käytettyjen - minkä lie - kemikaalien takia jo ihan käyttämättömänäkin ja haju vain pahenee kun side vähänkin kostuu, oli se sitten hikeä, verta tai mitä tahansa. Monilla onkin sitten tämän takia kuvitelma että kuukautisvuoto itsessään haisisi jotenkin kamalan pahalle...
Siteistä löytyy lisätietoa ja ostopaikkoja helpoimmin Kuukuppikunnan sivulta Muut kestosuojat: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut