Si-nivelestä ja liitoskivuista ylipäänsä?

Hei kaikki! Ajattelin kirjoittaa tänne , koska olen ihan pulassa! Olen siis kärsinyt SI-nivel kivuista jo noin kaksi vuotta minkä takia vähän väliä sairaslomalla. Nyt sain tietää, että olen 7+3 viikolla raskaana, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä! :( Lapsi on toivottu, ja tahtoisimme sen kovasti pitää, mutta pelottaa, että kestääköhän selkäni raskautta kun jo muutenkin reistailee! :/ onko muilla kokemusta ja miten olette selvinneet?

Kiitos paljon kaikille jo etukäteen! :)

Kokemusta löytyy, ensimmäisessä raskaudessa tuli pahat liitoskivut jostain rv 30 tietämillä, jatkui synnytykseen asti jolloin helpottivat viikon kuluessa synnytyksestä.

Toisessa raskaudessa pahat liitoskivut tulivat jo ennen rv 20, oli todella hankalaa liikkua yms. Ostin monta erilaista tukivyötä, jota käytin heti aamusta, aina siihen asti kun pääsi sänkyyn nukkumaan. Söin särkylääkkeitäkin ja palkkasin hoitajan esikoiselle monta kertaa viikossa (esikoinen 2v tietämillä kun olin raskaana).

Hankalaa oli ja lapsilukumme jää osittain myös tuon takia näihin kahteen vaikka joskus haaveilin useammasta.

Mulla alkoi synnytyksestä ja jatkui 7kk pahat liitoskivut ja ajoittain jouduin seiniä pitkin itkien raahautumaan huoneesta toiseen kotonakin kun liikkuminen oli niin tuskallista. (Siinä samalla hoidin sitten tietysti vauvaakin). Selviydyin tukivyön ja panadolin avulla. Neuvolassa totesivat vaan joka kerta että "kyllä ne siitä lähtee ajan myötä" kunnes en henkisestikään jaksanut sitä enää ja varasin ihan lääkärille ajan. Sain lähetteen fysioterapeutille joka näytti erilaisia alueen lihaksia voimistavia liikkeitä ja 1-2kkssa ongelma oli lähes tiessään. Nyt on synnytyksestä 2v 2kk ja raskaan liikunnan tmv jälkeen voi muutaman päivän jomotella ko. alueelle, mutta muuten olen vapaa kivuista :)

Suosittelen siis ehdottomasti fysioterapeutille menoa. Ennen raskautta olisi saatettu jopa lantio myös kuvata jos siellä onkin jotain muutakin, mutta raskauden aikana en ole varma voidaanko sitä tehdä. Niitä lihaksia vahvistavia liikkeitä voi ja kannattaa tehdä nyt raskauden aikana niin kestävyydessäsi tuskin on sitten mitään vikaa. Opastaa siis ihan poikittaista vatsalihasta, lantionpohjan lihaksia ymv. alueen lihaksistoa treenaamaan.

En tajua miten olet jaksanut 2v tuota! Luulisi, että olisit hakeutunut (osaavalle) lääkärille jo aikaa sitten!

Niin ja minulle fysioterapeutti sanoi ettei missään nimessä estä uutta raskautta, se että ensimmäisessä on tullut näitä ongelmia ei automaattisesti takaa että niitä tulee toisessakin ja siitä on iso apu jos ko. lihaksia treenaa sille tuleeko ongelmaa ollenkaan.

Voi siitä ei tosiaan ole kyse, etten olisi apua hakenut. Olen käynyt sekä yksityisillä , että kunnallisilla niin fysiatreilla, fysiotrepeutilla, osteopaatilla, kiropraktikolla yms yms. Kukaan ei vaan näytä osaavan hoitaa tai antaa hoito-ohjeita jotka auttaisivat! :/

mulla oli just SI-nivelen tukivyö edellises raskaudes, en nyt osaa sanoa et helpottiko se mut jos saisit fysioterapiasta sellasen lainaan niin kannattais ainakin kokeilla. Ja sain myös noita jumppa-ohjeita. hassua ettei sulle oo jo tarjottu, vai ootko jo ehtiny kokeilla??

kurjia noi kivut on :hug: sit sanottiin vaan et särkylääkettä pahimpaan kipuun ja "lähete" oli lääkärille tietojärjestelmässä (siis että pääsisin oikeasti heti lääkäriin eikä mitään hoitajan kautta-juttuja) että lääkäri katsoo sopivan lääkkeen. Tiedän ettei lääkkeitäkään oo raskausaikana kiva syödä...

Yhteistyössä