sf-mitta raskausviikolla 22+ (erityisesti sellaisten joilla todettu RD)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rd?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rd?

Vieras
Kävin tänään neuvolassa rv 22+4 ja sf-mitta oli hurjat 27 cm. Neuvolatäti oli lähes varma että on raskausajandiabetes. Nyt kyselenkin että onko jollakin ollut näin suuri mitta ilman rd:tä? Tai jos on ollu tällainen mitta nyt niin onko myöhemmin todettu rd? Sokerirasituksessa kävin pari viikkoa sitten, silloin arvot 5.0, 9.7, 4.9. Uuteen rasitukseen meno viikon päästä.

Ekassa raskaudessa mulla taisi olla sf-mitta tuolla tasolla, eikä ollut rd. Mulla on ollut aina valtavan suuri sf-mitta, johtuen ehkä kohdun asennosta, pituudestani (eli lyhyydestäni), vauvan asennosta jne. Mä vaan olen sen mallinen, että kohdunpohja asettuu korkealle.

Mulla oli rv23 sf 26 ja nyt rv 28 sf 30 eikä ole rd. Kaikista raskauksista mulla on ollut iiiiiso maha eikä koskaan todettu rd. Toivottavasti ei sullakaan, vaikka eihän se sitten maailma kaada vaikka olisikin =)

Mulla oli edellisraskaudessa samalla viikolla sf-mitta 20 cm. Muutenkin oli yläkäyrällä (katkoviivalla). Poika käynnistettiin koon vuoksi 38+2 ja oli 4600g. Silloin otettiin pojasta sokerit ja mulle tehtiin synnytyksen jälkeisenä päivänä rasitus mutta ihan normaalit arvot oli. Myös raskausaikana kahdesti tehty rasitus oli ok vaikkakin ylärajoja hipoen. Nyt sit tietty alkoi pelottaan et mikä jättiläinen tulee jos mitta noin hurja edelliseen verrattuna ja edellinenkin oli jo iso.

Viikolla 19+2 oli tullut koko raskausaikana painoa 500g ja nyt 5 kg. Siis reilussa 3 viikossa lähes 5 kg. Voiko olla että olis noin nopeesti sokerit vaikuttanu sekä omaan painoon että vauvan kokoon?

Rasitukseen asti käski syödä normaalisti että testin tulos on todellinen.

Eikö ole muilla ollut tuollaista mittaa tai muuten kokemusta asiasta?

Ihan kiva että edes pari vastasi että voi olla iso mitta ilman raskausajandiabetestä. Tosin minulla ei aiemmissa ole ollut juuri yläkatkoviivaa ylempänä vaikka on tullut yli 4 kg lapsia. Ei auta kuin odottaa se uusi rasitus. Sit on viisaampi mut toisaalta jos ei ole rd niin pelottaa tuo mitta vielä enemmän. Jos on rd niin ruokavalio (tai piikitys) ehkä auttaa ettei vauva kasva niin isoksi mutta jos kasvaa vaikka sokerit kunnossa niin jättiläinen siitä tätä rataa tulee :/

Yhteistyössä