SF-Mitta, onko kohtalotovereita/kokemuksia!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nasu

Vieras
Hei,

Raskausviikkoja on kasassa 29 ja kohdun pohjan korkeus oli tänään neuvolassa mitattuna huimat 28cm! Onko isovatsaisia kohtalotovereita? Entä te joilla kohdunpohjan korkeus on mennyt yläkäyrällä, oliko vauva syntyessään kovin suuri? Miten synnytys onnistui? Ihmettelen vähän koska olen kovin pienikokoinen, eikä mieskään ole mikään jättiläinen...Äh, kun huolestuttaa tällaisetkin asiat. Neuvolan terkkari vaan vähän inhottavasti totesi, ""isohan se on"" ""seurataan tilannetta"". Olen ihan normaalipainoinen ja liikkuvainen ihminen, painoindeksi ennen raskautta 21. Kertokaa omista kokemuksistanne, aina helpottaa jos kuulee muiden kokemuksia.

Kiitti!

Moi!

Mulla on lähes samanlainen tilanne eli nyt rv 30+5 sf-mitta oli 31. Se on reilusti yläkäyrän yläpuolella. Mulla kätilö totesi, että on tavallista, että mitta heittelee. Tässä vaiheessa, kun kohtu nousee, tulevat kylkiluut vastaan, jolloin vatsa pullistuu eteenpäin palloksi. Mulla ainakin on tosi pyöreä, korkealla jököttävä vatsa! Varmaan vatsan muotoon ja ""sijoittumiseen"" vaikuttavat yksilölliset, ruumiinrakenteeseen liittyvät tekijät.

Kätilö sanoi, että tilanne voi jatkossa joko muuttua niin, että arvo laskee taas käyrälle tai sitten se pysyvät käyrän yläpuolella. Kummassakin tapauksessa kaikki on ok, eikä se kuulemma tarkoita automaattisesti sitä, että vauva on iso.

Ei syytä huoleen! Itse en ainakaan murehdi vaan taputtelen tyytyväisenä isoa mahaani ;). Ennen raskautta olin myös normaalipainoinen, painoindeksi sama kuin sinulla.

Itse olen myös pienikokoinen, kuten mieheni, ja saimme pari vuotta sitten isokokoisen tytön (4105g, 51cm). Mulla oli koko raskausajan sf-mitta yli käyrien, viikosta 38 lähtien jo huikeat 40! Kerroin pelostani neuvolassa ja hoitaja laittoikin minut tutkimuksiin äitiyspolille. Lapsivettä todettiin olevan runsaasti, lähellä ""maksimi"" rajaa, joka saa olla ennen kuin aloitetaan tarkempi tutkimus veden suhteen. Koko ajan vauvan painoarviot menivät suht oikein, veikattiin reilua 4kg vauvaa. Pääsin myös synnytystapa-arvioon, jossa lääkäri totesi, että kyllä se mahtuu vaikka iso onkin. Kun h-hetki lähestyi ja aikani odottelin synnytyksen etenemistä, päätettiin tehdä sektio. Vasta näin jälkeenpäin kätilö tuli sanomaan ettei vauva olisi mahtunutkaan tulemaan kun oli niin iso. Nyt odotan seuraavaa ja tällä kertaa en kyllä luota lääkärin synnytystapa-arvioon, vaan pyydän päästä röntgeniin tai saada sektion, jos vauva on lähellekään edellisen kokoinen.

Pyydä päästä synnytystapa-arvioon, jollei sitä sinulle muuten tehdä, ja kysele välillä minkä kokoinen vauva sieltä voisi olla tulossa (vauvan painoarvio). Kaverini synnytti pojan 57cm ja 4500g ja häntä ei tutkittu mitenkään (on pitkä ihminen) ja sai kauheat repeämät ja trauman synnytyksestä joka ei todellakaan mennyt hyvin, lopuksi äiti joutui leikkauspöydälle ja poika tehohoitoon. En halua peloitella, mutta koskaan ei voi olla liian arka kun on kyseessä sinä itse ja vauvasi. Puhu asiasta neuvolassa jos asia pelottaa. Meillä siihen ainakin suhtauduttiin ymmärtäväisesti. Onnea jatkoon!

Uusimmat

Yhteistyössä