Sf mitta laskussa ja paino ei meinaa nousta

PrincessOfAcco

Aktiivinen jäsen
21.07.2006
1 719
1
36
Onko kellään ollu tällasta??

Mulla oli rv 38 neuvola eilen ja sf mitta oli jo kolmatta kertaa laskussa, nyt 27cm ja rv 38!! Korkeimmillaan sf oli rv 33 ja silloin oli 30, sitä ennen oli aina alle 30.

Se on siis 5 viikkoa laskenut, ja vauva ei ole kuitenkaan täysin laskeutunut, eli sekään ei täysin selittäisi sitä. Vauva on ollut rt:ssä koko tämän ajan.

Myöskään mun paino ei meinaa nousta millään. Syön niin paljon ja suht terveellisesti kuin jaksan, mutta paino ei nouse sitten millään (ainakaan tarpeeksi.) Olen tähän saakka saanut 10kg koko raskauden aikana ja olen aika lyhyt, 158cm, aikaisempi vauvani oli 2840g ja 50 cm kun syntyi, silloin oli isompi maha ja sf mitta ja painonnousu...

Nyt tää vaan laskee eikä mee kyllä minkään järkevän käyrän mukaan enää... keskikäyrä viikolle 38 olisi 34cm...

Tässä mun viikot, sf ja paino

31 viikkoa 28 cm 58,5 kg
33 viikkoa 30 cm 59,0 kg
34 viikkoa 29 cm 59,5 kg
36 viikkoa 28 cm 59,4 kg
38 viikkoa 27 cm 60,0 kg

Mua alkaa huolestuttaa et jos ei vauva oo muutamaan viikkoon oikein kasvanut. Neuvolassa käskettiin odottaa ens viikon perjantain neuvolaan (ellei synny ennen) ja sit katotaan taas paino ja sf ja jos ei edelleenkään kasvua ni sit ultraan... Ja sen perusteella joko odotetaan synnytystä tai käynnistetään että kasvaa sit ulkona paremmin. Nyt on jo aika paljon viikkoja ja musta tuntuu pitkältä odottaa siihen saakka, varsinkin ku tää on kestänyt näin kauan. Jos vaikka istukan verenkierrossa on jotain tai muuta... Ajattelin että tänään soitan äippäpolille ja kysyn asiasta heiltä, olisi kiva tietää mikä kanta siellä olis tähän. Tää vauva ja maha ei tunnu kasvavan ollenkaan ja tää tosiaan mietityttää mua, tuntuu turhalta oottaa viikkoa jos vauva ei tosiaan meinaa kasvaa siellä mahassa, ni olis parempi ehkä ulkona.. tai olis kiva edes tietää kokoarviota, viimeksi täysaikainen ja ihan hyvin kasvanut vauva mulla oli niin pieni ni entäs nyt? Vauva liikkuu hyvin ja sykkeet on ihan ok, mulla oli ekaa kertaa verenpaine hiukan kohonnut ja hiukan alkanut turvotus, muita raskausmyrkytysoireita ei ole ja näkin oli tosi lievää verenpaineen nousua ja turvotusta...

olen minä :wave:
Edellisessä raskaudessa mulla alkoi n. viikolla 30 olemaan sama tilanne, eli paino ei enää noussut, eikä myöskään sf- mitta. Sitten sf- mitta kääntyi laskuun, samoin paino ja se oli viikon 35 tietämillä. Tällöin kävin lapsen kokoarviossa, mutta silloin ei vielä ihmeempiä. Viikolla 38 sain sitten uuden lähetteen, jolloin vauvan painoarvio oli sama kuin 3 viikkoa aiemmin, vain 2100g ja tehtiin päätös käynnistyksestä.
Vauva syntyi 38+6 viikolla ja painoi 2415g.
Istukka minulla painoi vain 300g.
Olin itse todella tiukkana silloin viikolla 38 ja vaadin käynnistystä, niillä perusteilla että vauva ei ollut kasvanut 3:een viikkoon ja itse näin että lapsella on paremmat mahdollisuudet kasvaa kohdun ulkopuolella.
Jos en itse olisi ollut niin tiukkana asiaan suhteen, niin en varmaan olisi käynnistystä saanut.
Nyt kaikki tytöllä hyvin. Kasvaa ja kehittyy ikäistensä tahdissa, ottanut todella hurjasti kiinni kaikilla käyrillä.

Sinuna soittaisin neuvolaan ja vaatisin lähetettä synnärille. Voi tosin olla että näin joulun alla eivät tee asialle vielä mitään, mutta saisit itsellesi rauhallisen mielen. Tiedän että se ei joulumieltä ainakaan nostata kun on huoli vauvasta ja sen hyvinvoinnista. :heart:

:hug: Tsemppiä ja jaksamista! :hug:

kleopatra ja ihmemies rv26

Kiitos! :flower:

Soitin äsken äippäpolille ja siellä kätilö sanoi että tämä 3cm lasku johtuu tod. näk. vauvan laskeutumisesta, kuten neuvolassakin sanottiin. Hän sanoi että jos asia kovin huolestuttaa, voin ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyytää arvioimaan tilanne uudestaan jos saisin lähetteen. Tällä syyllä en pääse ilman lähetettä. Ja sitten jos äippäpolin lääkäri näkee tarpeelliseksi, he soittavat että pääsenkö sinne kokoarvioon vai odotetaanko ensi viikkoon kuten neuvolassa eilen suunniteltiin. Neuvolassa terkan peruste oli että koska tää on toinen raskaus niin hän ei siksi ole lähettänyt kokoarvioon vielä, ja kun viikkojakin on jo 38 täynnä, että toisaalta se vauva voi sieltä jo syntyäkin... Terkka kyllä vaikuttaa pätevältä ja olen ollut häneen tyytyväinen.. Nyt vaan tuntuu jotenkin hassulta jos heti seuraavana päivänä soitan hänelle ja pyydän miettimään uudestaan ja lähetettä äippäpolille jne, kun tilanne on silti se, että en pääse suoraan, vaan lääkäri lähetteestä tekee päätöksen että odotetaanko vaiko eikö... (juuri eilen hän sanoi että älä murehdi jne, odotetaan rauhassa ensi viikkoon..) Ja vielä joulupyhät ja kaikki tässä...

Mutta toisaalta äippäpolin kätilö sanoi että hänkin voisi neuvoa rauhallisin mielin vielä odottelemaan, koska vaikuttaa että vauva on laskeutunut sen 3cm siellä, että jos odotan ensi viikkoon (tai synnytykseen jos käynnistyy sitä ennen) ja sitten katsotaan tarkemmin. Toisaalta mietityttää että entä jos jälkikäteen sittenkin olisi ollut parempi vaatimalla vaatia, vaikka se nyt tuntuukin jotenkin nololta... :ashamed:

No ehkä odottelen tässä ainakin pari päivää ja kuulostelen tuntojani, en jotenkin osaa nyt tehä päätöstä soittaa heti neuvolaan, kun just eilen olin siellä... Jos parin päivän päästä tuntuu yhtä huolestuttavalta niin soitan ainakin neuvolaan, ja jos en saa neuvolasta ketään kiinni, kun on pyhät, niin sitten otan uudestaan yhteyttä äippäpolille. Kun vauva kuitenkin liikkuu ihan aktiivisesti ja liikkeitä on käsketty seurata.

Mulla oli ku toista ootin ni aika lailla sama homma.Kävin sitten ultrassa rv 37+4(noin) ja ultran mukaan vauva ei olisi paljookaan kasvanut ja lapsivettä oli vähän,käynnistettiin rv 38 ja poika synty 38+1, 3510g ja 51cm. Painoarvio oli 2,9kg.Että pieleen meni.
Sf-mitan lasku johtu siitä että lapsivesi oli vähissä,painokaan ei noussut vaikka paljon söin.Esikoinen piti kyllä liikkeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja leniah:
Mulla oli ku toista ootin ni aika lailla sama homma.Kävin sitten ultrassa rv 37+4(noin) ja ultran mukaan vauva ei olisi paljookaan kasvanut ja lapsivettä oli vähän,käynnistettiin rv 38 ja poika synty 38+1, 3510g ja 51cm. Painoarvio oli 2,9kg.Että pieleen meni.
Sf-mitan lasku johtu siitä että lapsivesi oli vähissä,painokaan ei noussut vaikka paljon söin.Esikoinen piti kyllä liikkeessä.

mullakin esikoinen pitää liikkeessä ja opiskelin rv 37+4 saakka, mutta syönyt olen ihan hyvin... Mulle ei normaalistikaan painoa tule sitten millään, ni ei raskaanakaan ilmeisesti kovin helposti :/

tuota mulla eilen neuvolassa kävi niin että neuvolan täti kun mittas niin kasvuksi saatiin 3 cm edelliseen mittaan (rv 35+1) tosin täti totes että vauva oikas itsensä juuri silloin...... eli tuli mieleen vaan että jospas teidän vauva on "kippurassa " sun masussa ja sillä sf mitta on laskussa.....

jos äippä polille ei oo kamalasti matkaa niin voihan sinne mennä verukkeellakin esim supistuksiin vetoomalla vaikka käyrillä niitä ei sitten juuri näkyis.... niin yleensä silloin myös ultrataan ja silloin sais myös tietää onko kaikki vauvelilla ok

Alkuperäinen kirjoittaja pikkueppu:
tuota mulla eilen neuvolassa kävi niin että neuvolan täti kun mittas niin kasvuksi saatiin 3 cm edelliseen mittaan (rv 35+1) tosin täti totes että vauva oikas itsensä juuri silloin...... eli tuli mieleen vaan että jospas teidän vauva on "kippurassa " sun masussa ja sillä sf mitta on laskussa.....

jos äippä polille ei oo kamalasti matkaa niin voihan sinne mennä verukkeellakin esim supistuksiin vetoomalla vaikka käyrillä niitä ei sitten juuri näkyis.... niin yleensä silloin myös ultrataan ja silloin sais myös tietää onko kaikki vauvelilla ok

Niin, jos haluan ni tiedän että pääsen sinne, ja nyt on kyllä ollutkin supistuksia ja vauva tuntuu kiinnittyneen viimisenä parina päivänä ihan selvästi. Tyksissä kyllä ultraavat jos on just jotain syytä ja äiti kovin huolissaan. Terkka kyllä sanoi että aika kippurassa siellä ollaan.

Yhteistyössä