sf-mitta ja vauvan kasvu,iski paniikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiqustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiqustiina

Vieras
Eli mulla on hidastunut todella huimasti sf mitan kasvu.Rv29 se oli n.24,5cm ja nyt rv 32+4 se oli 26cm. Vauva on ilmeisesti poikkitilassa joten vaikuttaako se tuohon sf mittaan sitten hurjastikkin? iski älytön pelko että mitä jos vauva ei olekkaan vaan kasvanut enään.Rv28 on ultrattu ja silloin ainakin vauva oli ihan normi mitoissa n.1,2kg.
miten muilla on ollut tuo sf jos vauva ei ole ollut oikeassa asennossa?
alussa menin sf mitassa käyrillä ylhäällä ja sitten tapahtui tuo roima alas tulo :ashamed:

Ei kait tuolla sf-mitalla ole juurikaan virkaa? Itse en ainakaan ole perustanut siihen mitään - on näyttänyt sitä sun tätä, lapsia neljä eikä mitat ole kertoneet lapsen koosta juuri mitään.

Mulle sanottiin, että vauva on pieni, kohdussa tuntuu olevan tilaa ja sf-mitta viikolla 34 oli 34cm. Ekassa ultrassa viikolla 20 vauva oli normaalin kokoinen. Vauva nyt jotenkin korkealla ja se vaikuttaa mittaan. Riippuu siis vauvan asennosta tuo mitta. En usko, että kasvu olisi hidastunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ollu sama mittaaja? Toiset mittaa erilailla.
Ja todellakin vauvan asento vaikuttaa mittaan, kyllä ne olis neuvolassa sanoneet jos olis jotain huolta.

aina ollut sama mittaaja kyllä. nyt vaan iski yks kaks kauhea huoli että mitäs jos vauva ei vaan kasvakkaan ja siksi on poikittainkin kun mahtuu olemaan jne.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Kyl ne laittaa lähetteen ultraan jos oikeasti epäilevät et jotain häikkää on. Sellaset niil ainakin pitäis olla ohjeet.

ultraan on pistetty tänään lähete menemään juuri tuon poikkitilan vuoksi.tässä vaan ehtii tulla hulluksi pohtiessa asioita ja ultraan varmaan saa odottaa viikko tolkulla :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tiqustiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Kyl ne laittaa lähetteen ultraan jos oikeasti epäilevät et jotain häikkää on. Sellaset niil ainakin pitäis olla ohjeet.

ultraan on pistetty tänään lähete menemään juuri tuon poikkitilan vuoksi.tässä vaan ehtii tulla hulluksi pohtiessa asioita ja ultraan varmaan saa odottaa viikko tolkulla :(

ei stressiä. minut laitettiin 3krt raskauden aikana sf-mitan takia ultraan sairaalaan.. joka kerta totes että kaikki hyvin.

muistan huoleni itsekin ensimmäisellä kerralla, mutta vauvan potkujen ohella ajattelin että kyllä kaikki on varmasti hyvin.. ja niin olikin.

Mä en oikeasti tiedä, voiko sf-mitan perusteella loppupeleissä paljoakaan päätellä. Itselläni ekassa raskaudessa sf oli alusta asti yläkäyrillä ja rv 25 mut laitettiin jo ultraan. Siellä todettiin, että vauvan koko oli viikkoja jäljessä sitä mitä sen olisi pitänyt olla ja loppuraskauden kuljinkin kasvukontrolleissa.

hei! Älä huolestu, mulla sf putosi lopussa reippaasti ja kävin kontrollissakin. Vähän alle 3 kilonen vauva kuitenkin syntyi, täysiaikainen. Mulla vaan oli pieni maha, niin taitaa sullakin vaan olla :) Ole onnellinen, ettei ole ihna jumbo :) Ei huolta, sanon minä.

Mulla sf ollut kokoajan alakäyrällä. Rv 30 oli 25 ja 33+ neuvolassa saatiin vain 24,5 ja lääkäri eilen 33+2 mittasi vielä pienemmän mitan (23). Oli jo rv 30 painoseurannassa, jolloin vauvan painoksi arvioitiin 1645g, eilen painoarvio neuvolalääkärin mukaan 1660 g eli viittaisi kasvun pysähtymiseen. Nyt huolesta kankeana odotan kutsua äitiyspolille tarkempiin tutkimuksiin. Joskus siis sf kyllä kertoo, että syytä huoleen. Hyvä jos tutkitaan ja tsemppiä tuleviin päiviin :)

Se nyt vaan on sellanen se sf-mitta että ei kyllä oikeasti kerro mistään mitään.
Mulla toisessa raskaudessa pysyi sf-mitta viimeiset 4-6viikkoa tismalleen samana, vaikkei maha edes isommin laskeutunut eikä vauvakaan vaihtanut radikaalisti asentoa.

Yhteistyössä