Sf-gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei kyllä tuo navan korkeudelle pidä ihan paikkaansa kuin joillain tietyillä viikoilla. Alussa se mitta voi olla alle navan ja loppumetreillä mennään sitten ylimpien kylkiluiden korkeudella! Häpyluusta kohdunpohjaan asti siis.

niin minulla mitattiin viikolla 20, mitaksi 19 tuo korkeus ja omiin papereihin neuvolan täti kuitenkin laittoi 20, ja nyt kun kävin viikkoja 25 koossa jo niin sf-mitta olisikin ollut 18, ja nyt sitten se huoletti minua sillä että jos lapsi ei olekaan kasvanut kohdussa. Mutta epäili myös että olisi saattanut olla poikittain mahassa. En tiiä, nyt ollaanm seurannassa ja ens viikkoon terkan mitta pitäs näyttää 2 senttiä enemmän...
Mutta maha on vasta alkanut minulla kumpuilemaan ja isonemaan elikkä nyt ulkopuoliset ovat avsta huomanneet raskauteni...

Mulle eilen just sanoi lääkäri, ettei sf-mitta ole luotettava kokoarviontitapa. Jos käyrät menee yli ja ali käyrien koko ajan, voi olla jotain häikkää. Mutta jos esim. pysyy koko ajan ylä- tai alakäyrällä niin ei pitäisi olla ainakaan kasvuhäiriöihin viittaavia kromosomiähäiriöitä.

Mä olin ihan paniikissa omasta suuresta arvostani ennen eilistä ultraa, jossa vaavi oli kuitenkin ihan oikean kokoinen viikkohin nähden.

Sf-mittaan vaikuttaa esim. kohdun asento, vauvan asento, turvotus, yli- tai alipainoisuus jne..

IHanaa odotusaikaa kaikille!!:)

Rv 35+0 sf-mitta oli 34! Juu yläkäyrillä mennään. Ahdas lantio ja iso baby, joten luultavasti leikkaussali odottaa minua... Ensi viikolla tulee selvyys synnytystapaan!

oikein paljon tsemppiä odotukseesi :o)
itselläni esikoisen aikana oli sf ennen syntymää 36 ja sieltä sitten putkahti 3965g ja 52,5cm poitsu rv 38+1
kaikki meni hyvin ja luulenpa että sinullakin kaikki hyvin menee :o)

HUOM! NOILLA YLÄKÄYRILLÄ/ALAKÄYRILLÄ EI OLE KOVINKAAN PALJON MERKITYSTÄ. NEUVOLASSA SEURATAAN ENEMMÄNKIN VAIN SITÄ, ETTÄ SF-MITTA KASVAA KOKO AJAN. TIETENKIN KOVIN EPÄSÄÄNNÖLLISTÄ KÄYRÄÄ ALETAAN TARKKAILLA ENEMMÄN. MYÖSKÄÄN MITOILLA AINAKAAN ENNEN RASKAUSVIIKKOA 20 EI OLE OIKEASTAAN MITÄÄN SUURTA MERKITYSTÄ. SF-MITTA HEITTELEE PALJON ÄIDIN PITUUDEN, PAINON JA MITTAAJAN TULOKSEN TAKIA.

Mulla sf-mitta oli rv 34+4 37,5cm, tänään ultrattiin, nyt viikkoja 36+2 ja painoarvio tällä hetkellä 3,3 kg. Ultrataan uudelleen parin vkon päästä ja katsotaan miten kasvu kehittyy...