senkka/crp

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
vähän aikaa sit kerroin täällä kun tytöllä (1v8kk)oli se selittämätön kuume viikon ja kokeista ei mitään löytyny vain tulehusarvot oli koholla 54 korkeimmillaan.
Nyt se samainen kuukauden poissa ollut yli 39 asteen kuume uusiutui ja ollaan taas kokeissa käyty pissa puhdas ym. Nyt saatiin lähete ensi viikolla lastenlääkärille. kuumetta ei ole mut tulehdudarvo taas koholla 68 ja senkka 120. Kellään kokemusta tämmösestä? Huolettaa jos löytyy jotain vakavaa..

No mutta jos on vaikka tavallinen flunssa niin kyllähän sekin senkkaan ja crp:hen vaikuttaa. Riippuen siitä, onko kyseessä bakteeri- vai virustulehdus, crp ja senkka kohoavat. Senkka hitaammin kuin crp ja pysyy myös pidempään koholla taudin jälkeen.

kun ei mistään löydy tietoa et mihin sairauteen ees viittaa tämmöset arvot.. vaikeehan sitä on arvailla mut huoli on niin kova pikkusesta!

Niin ja siis tytöllä on vaan pelkästään kuumetta ollut ei flunssaa tai muitakaan oireita..

Niin ja unohdin lisätä, että meidän 5 vuotiaalla on myös ollut pelkkää kuumetta, korkeaa sellaista, joka sitten aikansa oltuaan laskee pois. Ilman mitään muita oireita. Ei olla kyllä tutkitettu asiaa, lapsi muuten perusterve. Toivon ettei teidän lapsella ole kyse mistään vakavasta. Hyvä että olette lastenlääkärille menossa. Varmaan löytyy sitten vastauksiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mitä on senkka??
CPR???

siis toinen on se tulehdusarvo, joka normisti alle 10 ja toinen????

Senkka eli lasko. CRP= c-reaktiivinen proteiini, normaalisti arvo alle 10. Molemmat kohoaa tulehdustiloissa, crp nopeammin kuin senkka ja palautuu myös nopeammin arvot kohdalleen. Ja kuinka paljon kohoaa/kohoaako ollenkaan, riippuu onko kyse bakteeri- vai virustulehduksesta.

No,meillä oli hiukan samaa.Kuume hiuteli 40,olo oli tytöllä tosi heikko.Crp nousi ja nousi...n.300 ja sairaalahoitoon joutu.ai niin,pääkipua ja yskää myös.ikinä ei saatu selville mikä oli vaikka oli toista viikkoa tutkittavana sairaalassa.antibiooteilla sitä hoidettiin ja kaiken maailman kokeet tehtiin ja ultralla katottiin maha yms. ilmeiseti joku keuhkojuttu ja monta muut apöpöä päällekkäin.

halusit arvailua, niin...mulla siis tuli ensiksi leukemia mieleen. mutta toivotaan että teillä on jotain muuta ja ei vakavaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Akuutti_lymfaattinen_leukemia

leukemiassa ensioireita on esim kuumeilu, ja veriarvoista pvk:ssa kolmen linjan heitto, eli esim valko-,punasoluissa ja trombosyyteissä esim on poikkeamaa viitearvoista. tämä tutkitaan sitten perusteellisemmin aina ja voi toki olla muutakin. saitko muita tulehduksia. crp on ns nopean infektion kertoma ja senkka kertoo ennemmin pitkäaikaista tulehdusta,ja esim syöpäpotilailla tavallisesti on senkka koholla.
lääkärit ei yleensä anna arvailuja koska ne joutuu siitä vastuuseen jos on sanonut väärin ja muutenkin on parempi ensin tutkia kuin huolestutttaa epäilyillänsä.
mutta ole rauhassa, jos lääkäri oikeesti epäilisi syöpää uskon että olisi nopeuttanut tutkimukset jo tälle viikolle päivystyksenä.

nämä tiedot on mulla kokemuksen pohjalta lastenklinikalta jossa oon hoitajana. :hug:

Yhteistyössä