Selvittäkää mun pieni mysteeri :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Mulla on tosi usein alaselkä aivan tajuttoman kipeä ja sinne ristiselkään muodostuu mustelmaa myös usein kun on kipeä. Liittyykö nää toisiinsa mitenkään ja miksi sitä mustelmaa muodostuu, välillä melko laajallekkin alueelle?
En istu myöskään niin että se hankaisi tuoliin, kun mun tietsikkatuolikin on sellanen pyöreä...
Sellasta outoa kivutonta mustelmaa vielä, eli ei arista ollenkaan on vaan sinertävä/mustanharmaa...vai mikä mustelman väri nyt ikinä onkaan...

Häiritsee :D

Olen sitä mieltä, että sen pakko hangata. Oletko tunnustellut onko siellä joku nikamahaarake enemmän koholla kuin toiset? Minulla on niin ja joskus tulee kipua ja mustelma iholle sille kohtaa.

Jotain tuollaista:
Julkaistu 30.11.-1
Mustelma syntyy tavallisesti ulkoisen iskun seurauksena ja häviää vaaleten itsestään. Jos mustelmien syntymisherkkyys on lisääntynyt, se voi olla oire veren hyytymismekanismien ongelmasta, esimerkiksi verihiutaleiden liian alhaisesta määrästä verenkierrossa. Mene lääkäriin, jos mustelmia syntyy itsestään tai helposti ja jos käytät jotain pitkäaikaislääkettä.

* sisätaudit, ihotaudit

[QUOTE="ehkäpä";24737919]Olen sitä mieltä, että sen pakko hangata. Oletko tunnustellut onko siellä joku nikamahaarake enemmän koholla kuin toiset? Minulla on niin ja joskus tulee kipua ja mustelma iholle sille kohtaa.[/QUOTE]

Ei, selkärangassa on selvästi aina kohollaan keskiosa kun istun tosi kyyryssä, se joskus hankaakin ja jättää mustelman siihen...selkärankaa pitkin, mutta tuo osa on ihan ilmassa kun istun pepulla ja nojaan selän keskiosalla... hmm : /

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jotain tuollaista:
Julkaistu 30.11.-1
Mustelma syntyy tavallisesti ulkoisen iskun seurauksena ja häviää vaaleten itsestään. Jos mustelmien syntymisherkkyys on lisääntynyt, se voi olla oire veren hyytymismekanismien ongelmasta, esimerkiksi verihiutaleiden liian alhaisesta määrästä verenkierrossa. Mene lääkäriin, jos mustelmia syntyy itsestään tai helposti ja jos käytät jotain pitkäaikaislääkettä.

* sisätaudit, ihotaudit

Ei mulla muualle kauheen helposti tule mustelmia...joskus ollut tuollaisia kausia kun kosketuskin on tehnyt mustelman, mutta kestänyt tyyliin viikon tai vähän reilu...mutta näin yleisesti mulle ei kyllä kauheen helposti tule...

TK :
Mustelma eli sinelmä on kudoksensisäisestä verenvuodosta aiheutunut ympäristöstään kohoamaton laajahko, tuoreena sinipunerva laikku ihossa. Jos mustelmia ilmaantuu kuitenkin toistuvasti ilman selvää syytä, on parasta käydä lääkärissä. Joskus mustelmat ovat sairauden oire. Myös lääkkeet, kuten asetyylisalisyyli- ja verenohennusvalmisteet, alkoholi ja huumeet saattavat herkistää mustelmille. Myös tavallista kovempien fyysisten ponnistusten aikana voi syntyä mustelmia. Esimerkiksi tehokkaan liikuntasuorituksen aikana kudoksiin voi tihkua verta, joka näkyy iholla mustelmana.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
TK :
Mustelma eli sinelmä on kudoksensisäisestä verenvuodosta aiheutunut ympäristöstään kohoamaton laajahko, tuoreena sinipunerva laikku ihossa. Jos mustelmia ilmaantuu kuitenkin toistuvasti ilman selvää syytä, on parasta käydä lääkärissä. Joskus mustelmat ovat sairauden oire. Myös lääkkeet, kuten asetyylisalisyyli- ja verenohennusvalmisteet, alkoholi ja huumeet saattavat herkistää mustelmille. Myös tavallista kovempien fyysisten ponnistusten aikana voi syntyä mustelmia. Esimerkiksi tehokkaan liikuntasuorituksen aikana kudoksiin voi tihkua verta, joka näkyy iholla mustelmana.
Sairauden? Miten joku sairaus voi aiheuttaa mustelmia yhteen kohtaan?? :O
Ei kai nyt sentään...
En käytä ko lääkkeitä enkä huumeita, alkoholia joskus, mutta suht harvoin sitäkään...Ehkä mä olen pinnistellyt liikaa :xmas:

ei sulla mikään vaate paina? auton istuin tai joku muu toistuva paikka? hankausta?

Hmmmm...no onhan mulla toki farkut aika usein jalassa, ei ne kyllä purista, mutta ei ole löysätkään... Pitää muuten huomenna yrittää pistää merkille hankaako siihen kohtaa jotenkin! :) Ja pistän mieleen myös miten istun siellä autossa...Huomenna onkin 2h matka joten jos siitä niin pitäisi pahentua melko lailla...

Ei, selkärangassa on selvästi aina kohollaan keskiosa kun istun tosi kyyryssä, se joskus hankaakin ja jättää mustelman siihen...selkärankaa pitkin, mutta tuo osa on ihan ilmassa kun istun pepulla ja nojaan selän keskiosalla... hmm : /

Opettele hyvä ihminen istumaan kunnolla ja hanki sellainen tuoli, jossa sinun ei tarvitse kyyristellä tai muuten vetkuilla. Nuorena ranka ja lihakset kestää vielä paljonkin pahoinpitelyä, mutta vanhemmiten ongelmia ihan varmasti tulee, ja silloin uusien tapojen opettelu onkin jo hankalampaa.

Kirjoitit että selkäsi on tosi kipeä ja silloin muodostuu usein mustelma. Otatko jotain särkylääkkeitä selkäsi takia? Asperiini, disperiini ja ehkä jotkut muutkin voivat aiheuttaa mustelmien syntymistä. Minä hakeuduin yhdessä vaiheessa tutkimuksiin nenäverenvuodon ja mustelmaherkkyyden takia ja tulos oli joka kerta sillä rajalla, onko minulla verenvuotosairaus vai ei (sovimme lääkärin kanssa että kontrollit lopetettaisiin, kun ei siitä asiasta tullut ollenkaan valmista). Älysin että kun lopetin kalaöljyn käytön & flunssalääkkeiden oton, nenäverenvuotoa ei ollut enää.

[QUOTE="ehkäpä";24737981]Kirjoitit että selkäsi on tosi kipeä ja silloin muodostuu usein mustelma. Otatko jotain särkylääkkeitä selkäsi takia? Asperiini, disperiini ja ehkä jotkut muutkin voivat aiheuttaa mustelmien syntymistä. Minä hakeuduin yhdessä vaiheessa tutkimuksiin nenäverenvuodon ja mustelmaherkkyyden takia ja tulos oli joka kerta sillä rajalla, onko minulla verenvuotosairaus vai ei (sovimme lääkärin kanssa että kontrollit lopetettaisiin, kun ei siitä asiasta tullut ollenkaan valmista). Älysin että kun lopetin kalaöljyn käytön & flunssalääkkeiden oton, nenäverenvuotoa ei ollut enää.[/QUOTE]

En syö juuri koskaan särkylääkkeitä. Otan niitä vain jos on korkea kuume, hillitön päänsärky ja no sektion jälkeen popsin kuin karkkia... Syön lääkkeistä vain thyroxinia joka siis kilpirauhaslääke ja alotin vitamiinilisät pari kk sitten, sitä ennen oli jo tuo juttu...

Joskus otin särkylääkkeitä, mutta päädyin siihen että joutuisin monta kertaa päivittäin syömään niitä..ei hyvä. Parempi olla ilman ja vain välttää asioita jotka kirpasee ja rasittaa.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä