Selkärankareuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuula

Vieras
Huomenta!

Onko kenelläkään todettu/tutkittu s-raumaa? Jos on kuinka oireili ja kuninka se todettiin? kiva olisi kuulla henkilökohtaisia kokemuksia se auttaisi omaa tilannetta.....

moi! =)
mulla on tutkittu, mut verikokeissa kumpikin oli normaalia et niitten mukaan minulla ei ole sitä.. mutta kerrompa vähän omasta "selkähistoriasta"...
aloin ravaan lääkärillä selän takia seiska luokalta lähtien, aina vaa jotain särkylääkettä ja "meehä tyttö kotiin kasvamaan".. parin vuoden tk:ssa kulun jälkeen ne alkoivat uskoa minua ("ei nui nuorella voi selkä kipiä olla..." jne. kommentit tuli tutuiksi..)
sit pääsin magneettikuvauksin ja varjoaine kuviin sairaalaan.. Selästä löyty pullistuma ja muutama rappeutunu nikama... myös kaikki nivelet todettiin yliliikkuviksi. No sitten sain lisää kaiken maailman särkylääkkeitä, tulehuskipulääkkeitä, sekä passituksen psykologille kun jouduin lopettaan urheilun (samaan aikaan polvia operoitiin tähystyksillä) ja se sit anto unilääkkeitä, masennuslääkkeitä, jne... eli söin 4kertaa päivässä aimo annoksen pillereitä!
No kipu ei laantunut lääkeillä ja tutkimuksia jatkettiin reumakokeilla.. jotka tosiaan olii negatiiviset, mutta silti määräsivät solusalpaajaa. en onneksi aloittanut kun tulin raskaaksi. kävin selkärankareuma leireillä jne. eli minua pidetään reumapotilaana vaikka mitkään kokeet eivät sitä ole osoittaneetkaan.
kipuja minulla on selässä, polvissa, kyynärtaipeissa ja ranteissa. Mutta
nyt koitan pärjätä ilman lääkkeitä (olin jo totaalisesti koukussa lääkkeisiin ennenku tajusin lopettaa, eli sain tietää pienestä vaavastani:heart: ) välillä oon nii jumalattoman kipiä et vaan itken enkä pysty oleen mitenkään, nukkumisesta puhumattakaan. mutta enää en halua aloittaa lääkityksiä, sen verran kamalaa oli yrittää päästä niistä eroon!

miten sulla oireilee? ootko käyny lääkärillä? ts. millainen siun "selkätärina? on?

mulla alkoi raskausaikana mielettömöt jalka kivut. Polvet turposi, niihin kertyi nestettä, jalkapöydät meni kipeäksi, lonkkii sattui. siis tässä vaiheessa selkä ei oireillut muuten kuin iskiasvaiva tyyppisesti. loppuraskaus meni sairaslomalla ollessa ja liikkumaan en juuri päässyt.

paino nousi noin 20 kiloa, vaikk yritin olla syömättä liikoja. synnytyksen jälkeen tuntui että kívut ovat poissa mutta meni puoli vuotta ja tuli nestettä polveen, kamalia vihlonta kipuja ympäri kroppaa. tässä vaiheessa hakeuduin lääkärille (olin jo käynyt m.tervtoimistossa juttelemassa, kun terkkareiden mielestä vika on korvien välissä) onneksi sattui fíksu lääkäri ja nyt on tutkimukset käynnissä ja jotain jo löytynytkin.

nostan sulle hattua kun pystyt olemaan ilman lääkkeitä! tiedän mitä kipu on, mutta huoli vauvasta on vielä kovempi...

Yhteistyössä