Selkäkivusta tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yleinen vaivako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yleinen vaivako

Vieras
Milloin kannattaa alkaa miettimään selkäleikkausta, siis vaatia jonoon pääsyä. Kyseessä siis välilevypullistuma. Lieviä oireita, eli iskiasta on ollut reilu puoli vuotta ja kovaa kipua noin kaksi kuukautta. Kipu ei ole joka päivä yhtä kovaa mutta ilman särkylääkkeitä ei pysty elämään ja liikuntaharrastukset on jääneet kivun takia pois kokonaan. Vain normaalia kävelemistä jonkin verran pystyy tekemään ja joitakin jumppaliikkeitä lattialla ja hieman venyttelyjä. Sairaslomalla olen nyt ollut.

itse odotin selkäleikkausta toukokuusta joulukuuhun. iso välilevynpullistuma alimmissa nikamissa. leikkauksesta jäi hermokudosta välilevyyn edelleen joka siellä nyt sitte ärsyttää ja olen huonommassa kunnossa kuin ennen leikkausta. nyt sitte jatkotoimen piteet heinäkuussa magneettikuva ja sen mukaan sitten edetään.
mulla siis säteilee kipu varpaisiin asti, sängystä ei meinaa aamuisin päästä ylös. ihon tunto on huonompi vasemmalla puolella ja nyt uutena oireena tullut myös kipu mikä heijastaa oikealle puolelle :headwall:
ja kirurgihan se sitte viimetipassa päättää et leikataanko vai ei, olisinpa ite jättänyt koko leikkauksen väliin, mut hyvähän sitä nyt on jossitella :snotty:

Mä oon kans paljon lukenut noista epäonnistuneista leikkauksista, tai sitten niin, että pari vuotta menee hyvin ja sitten sama vika iskee uudelleen. Itelläni alimmissa nikamissa kulumaa ja ranka on suoristunut(eli lisää vaan painetta tonne alaselkään). Jumpalla mennään ja pahinta aina pelkään, eli kipukausia. Mitään ei oo oikein tehtävissä, enkä kovin helpolla leikkaukseen lähtiskään. Akuutti kipuvaihe saattaa kestään pitkään, ja itellä meni viimeisen kipukauden toipumiseen todellakin monta kuukautta. Toi on tosi helvetillistä ja vaikuttaa myös yleiseen mielialaan ja mulla ainakin lisäs masentuneisuusoireita omaan olemiseen. Ei oikein voi sanoa muuta kuin, että et ole ainoa ja sun pitää oppia jollain tasolla hyväksymään jatkuva kipu ja loppu elämä selkävaivaisena. Tsemppiä!

Mulla lääkäri antoi aika selkeät aikaraamit aikoinaan, eli jos tulee pidätyskyvyttömyyttä tai suoranaisia halvausoireita, niin leikkaukseen heti. Jos taas kova kipu jatkuu yli 3 kk, niin taas lähete leikkaukseen. Sinuna keskustelisin hoitavan lääkärin kanssa vaihtoehdoista ja siitä, mihin asti kipusi kanssa odottelet. Yleensä kivun kanssa pyritään siihen, että lääkkeellä saataisiin kipu hallintaan. Muuten kipu kuin kipu voi alkaa kroonistua..

Alkuperäinen kirjoittaja todettu:
Onko sulla siis todettu välilevynpullistuma? Leikkaus lienee vihoviimeinen keino.
Sinuna kokeilisin kaikki muut auttamiskeinot.
Siis ilman veistä.

Lääkärillä olen käynyt vasta kerran. Siellä totesi että on. Sanoi että 85 % paranisi itsestään, silti kaikilla vain aina leikataan mitä lukee ja kuullut juttuja. Tänään kipu on taas pahempaa ja hermostuttaa, toivoo että kivut ja säryt jo lakkaisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja yleinen vaivako:
Alkuperäinen kirjoittaja todettu:
Onko sulla siis todettu välilevynpullistuma? Leikkaus lienee vihoviimeinen keino.
Sinuna kokeilisin kaikki muut auttamiskeinot.
Siis ilman veistä.

Lääkärillä olen käynyt vasta kerran. Siellä totesi että on. Sanoi että 85 % paranisi itsestään, silti kaikilla vain aina leikataan mitä lukee ja kuullut juttuja. Tänään kipu on taas pahempaa ja hermostuttaa, toivoo että kivut ja säryt jo lakkaisivat.

eka ottavat magneettikuvan ja sen perusteella jatkot, eivät ilman kuvaa ala päättämään leikataanko vaiko ei. ja magneettikuvaankin täällä ainakin odotusaika 3-6kk. ja siitä sitte 6kk leikkaukseen mikäli päättävät leikata.

Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Mulla lääkäri antoi aika selkeät aikaraamit aikoinaan, eli jos tulee pidätyskyvyttömyyttä tai suoranaisia halvausoireita, niin leikkaukseen heti. Jos taas kova kipu jatkuu yli 3 kk, niin taas lähete leikkaukseen. Sinuna keskustelisin hoitavan lääkärin kanssa vaihtoehdoista ja siitä, mihin asti kipusi kanssa odottelet. Yleensä kivun kanssa pyritään siihen, että lääkkeellä saataisiin kipu hallintaan. Muuten kipu kuin kipu voi alkaa kroonistua..

En saanut mitään aikarajoitusta, katsotaan vapun yli, siinä ainut mikä jäi mieleen.

Kuinka paljon särkylääkkeitä uskaltaa ottaa? Että ne vielä tehoaa. Olen syönyt buranaa 800 mg aamuin illoin. Tarvitsisinko jotain muuta? On magneettikuvattu, mutta ei lääkärin toimesta.

Kuinka monta kuukautta tässä pitää vielä kärsiä? Kannattaako leikkaus? Pitäiskö alkaa vaatimaan? Vai voiko tämä tosiaan vain itsekseen parantua. Pullistuma on 4. ja 5. välissä.

En saanut mitään aikarajoitusta, katsotaan vapun yli, siinä ainut mikä jäi mieleen.

Kuinka paljon särkylääkkeitä uskaltaa ottaa? Että ne vielä tehoaa. Olen syönyt buranaa 800 mg aamuin illoin. Tarvitsisinko jotain muuta? On magneettikuvattu, mutta ei lääkärin toimesta.

löytykö sieltä pullistuma? sitte vaan lähetettä erikoislekurille ja voi olla et haluaa et otetaan uusi kuva. hitaasti ainakin mulla eteni :kieh: puolitoista vuotta kärsin kivuista kunnes tää rumpa oli ohite.

Mulla oli akuutissa kipuvaiheessa ainakin tramalia, panacodia ja vielä joku kolmaskin lääke. Ja mua ei hirveästi noi lääkkeet auttaneet, meni ihan pahin terä kivulta, mutta kovasti kipuilin myös lääkkeiden kanssa. Vaikuttaa, että aika huonolle hoidolle on lääkäri sinut jättänyt. Voit vaatia päästä toiselle lääkärille, jos tämä nykyinen ei ala ottaa asiaa yhtään enemmän tosissaan!

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
itse odotin selkäleikkausta toukokuusta joulukuuhun. iso välilevynpullistuma alimmissa nikamissa. leikkauksesta jäi hermokudosta välilevyyn edelleen joka siellä nyt sitte ärsyttää ja olen huonommassa kunnossa kuin ennen leikkausta. nyt sitte jatkotoimen piteet heinäkuussa magneettikuva ja sen mukaan sitten edetään.
mulla siis säteilee kipu varpaisiin asti, sängystä ei meinaa aamuisin päästä ylös. ihon tunto on huonompi vasemmalla puolella ja nyt uutena oireena tullut myös kipu mikä heijastaa oikealle puolelle :headwall:
ja kirurgihan se sitte viimetipassa päättää et leikataanko vai ei, olisinpa ite jättänyt koko leikkauksen väliin, mut hyvähän sitä nyt on jossitella :snotty:

Miten hermokudosta voi jäädä välilevyyn? Onkohan sulla termit jotenkin pielessä?

Leikkauksia tehdään lähinnä siksi että se epäonnistunutkin leikkaus on parempi kuin halvausriski mutta kivuttomaksi leikkauksella en tiedä kenenkään parantuneen. Jos ei ole pidätysvaikeuksia tai tuntohäiriöitä, en usko että leikkaavat edes.

Itsellä oli tapaturmainen välilevynpullistuma, aika paha jopa. Vain 5 viikkoa saikkua, sitten alkoi kuntoutus ja töihin paluu. Täysin oireettomaksi paranin noin puolessa vuodessa. Lihaskuntoharjoittelu on kaiken A ja O toipumisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja oudon kuuloista:

Miten hermokudosta voi jäädä välilevyyn? Onkohan sulla termit jotenkin pielessä?

näin se neurokirurgi mulle selitti :whistle:

Mulla kans lääkkeenä oli joku buranan tyyppinen, mut ei se, lisäksi söin Panacodia 2 tbl 3 kert vuorokaudessa. Buranaahan saa ottaa max 3200mg / vrk, eli jaettuna 3-4 annokseen tekee 600-800mg kerrallaan ja 3-4 kertaa vuorokauteen... Mut pitkään jatkuessaan buranakin on sellasta kamaa, et tarvitsee jonkin vatsansuojalääkkeen. Ehkä kantsii soittaa aamusta lääkärinaikaa, jos alunperin on ollut tarkoituskin vappuun asti katsoa.

Sitä mäkin ihmettelen. Se on juurikin se välilevyn sisältö joka sitä hermokudosta ärsyttää ja kivun aiheuttaa.

löytykö sieltä pullistuma? sitte vaan lähetettä erikoislekurille ja voi olla et haluaa et otetaan uusi kuva. hitaasti ainakin mulla eteni :kieh: puolitoista vuotta kärsin kivuista kunnes tää rumpa oli ohite.

Ei ortopedi kyllä puhunut mitään, että olisi tarvetta lähteä magneettikuviin, kun näki kuvista jo pullistuman. Kävin siis itsenäisesti magneettikuvissa ja marssin niiden kanssa suoraan ortopedille yksityiselle. Silti jäi jotenkin vaillinainen olo, tyhjän päälle, mitä nyt? Reseptin sain kouraan, ohjeet mitä tehdä jos tulee ratsupaikkaoireyhtymä, lähtee tunto jne. Mutta muuten ei mitään ohjeita kun odottelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Itsellä oli tapaturmainen välilevynpullistuma, aika paha jopa. Vain 5 viikkoa saikkua, sitten alkoi kuntoutus ja töihin paluu. Täysin oireettomaksi paranin noin puolessa vuodessa. Lihaskuntoharjoittelu on kaiken A ja O toipumisessa.

Millainen kuntoutus? Mitä kautta?

Sitä mäkin ihmettelen. Se on juurikin se välilevyn sisältö joka sitä hermokudosta ärsyttää ja kivun aiheuttaa.

Varmaankin niinpäin että välilevyä jäi vielä sinne, kaikkea ei saatu leikattua pois.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:

Millainen kuntoutus? Mitä kautta?

No eipä siinä muuta oikeastaan ollut kuin lääkäri passitti kaupungin fysioterapiaan missä tehtiin semmonen lihaskunto ja liikkuvuustesti, pari viikkoa kävin siellä jumppaamassa ja sitten kaupungin kuntosalilla oon käynyt siitä lähtien. Aluksi sain ohjaajan ekoille kerroille mua avustamaan kun olin jokseenkin kivulias. Tuntui hullun hommalle palata töihin niin aikaisin mutta oli lääkäri oikeassa, kivut katosi tosi nopeasti.

Yhteistyössä