Selkäkipu!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko jaksaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakko jaksaa

Vieras
Oon kärsiny nyt jo ainaki 3 v. pahoista selkäkivuista, toisen lapsen jälkeen alkoivat. Olen juossut lääkäriltä toiselle, ja selkä on mangneettikuvattu ja vikaa löytyi. Kipulääkkeiden avulla täs oon pärjäillyt, varsinkin iltasin on niin kipuja ettei pysty kunnolla liikkumaan! Kaikkein eniten pistää vihaksi et mies aina vähättelee mun selkäkipuja, on niinku niitä ei oliskaan eikä anna mun levätä vaikka juuri rasitus pahentaa kipua! Vois suoraan täs sanoa et se vittuilee mun selkäkivuista!! Ja miten muka voisin mennä selkäleikkaukseen, kun kuka sitten musta huolehtis tai lapsista ja kodista??? Turha toivo et mies tekis mitään!

Mitä selästä löytyi mangneettikuvissa? Itsellänikin ollut selkäkipua muutama vuosi ja välillä tuntuu, että nostelu on yhtä tuskaa. Väliin menee kuin ohi, mutta kohta taas tuntuu pistelyä ja särkyä. Särkylääkkeitä on kulunut, liikuntaa ei voi enää harrastaa niin kuin ennen, eikä kaikki tosiaan ymmärrä kuinka paljon särky vie voimia ja rassaa hermoja.

Muakin kiinnostaa. Oma selkä jumittaa kans öisin. Täällä kunolen kysynyt niin olen todennut erittäin tavalliseksi pienen lapsen äidin ongelmaksi sen. Minä en tarvitse särkylääkkeitä kylläkään.

Löytyi ainaki välilevymadaltumaa ja rappeutumaa. Mulla sama juttu en pysty ees uida enää
puhumattakaan juoksemiseta tai hyppelystä. Kurkottelut ja nostamiset on tuskallisia, kuten myös ylösnousu esim. sängyltä. Leikkausta on joku lääkäri ehdottanu, mutta miten sellaseen voisin mennä?!

Mulla oli kans selkäkipuja, varsinki kuopuksen synnyttyä. Sit kun ne paheni niin ettei taipunu, oli pakko mennä (mikähän lie hierontaterapeutti tms). Se tuumas vaan että lonkat on ei oo kohdillaan, laitto ne paikoilleen ja avot! kivut väheni lähes kokonaan hetkessä :D

Mulla löytyi nikamasiirtymä toisen lapsen syntymän jälkeen. Säryt ovat vaihtelevasti enemmän tai vähemmän päivässä ja yössä mukana 3 vuotta...Itse pitkitin lääkäriin menoa kauan, kun odotin särkyjen loppuvan.

Toisina aamuina niin pahana etten pysty seisomaan, makaamaan enkä istumaan ja mies joutuu repimään pystyyn, kun itse en pääse. Töissä käytän tukivyötä ja särkylääkkeitä, jotta pystyn olemaan. Yritän "unohtaa" vaivat ja nauttia elämästä parhaani mukaan. Liikuntaa, vaikkakin rauhallista harrastan kipujen mukaan. Sohvalle ei saa missään tapauksessa jäädä makaamaan!

Oletko käynyt fysioterapeutilla jumppaohjeita hakemassa? TK:n jumpparille pääsee parin kerran ohjaukseen ilman lääkärin lähetettäkin.

Nyt kun tässä raskauden loppumetreillä on aikaa kirjoittaa ja, niin ajattelin laittaa hyvää sanaa eteenpäin:
MBT = Masai barefoot technology
Ne on sellaiset keinuvapohjaiset pehmeät tossut, joilla tuntuu kuin kävelisi pehmeällä rantahiekalla avojaloin! Niitä on sandaali - ja kenkämallisina saatavissa. Hinta on melko suolainen, mutta henkilökohtaisesti en vaihtaisi niitä pois tällä hetkellä edes kultaharkkoon!
Selitys:
Esikoistani odottaessa jouduin joskus 7 - 8 kuun kohdalla fysioterapiaan kun selkä oli aivan jumissa ja kaikista hoidoista huolimatta sitä tuskaa kesti loppuun asti ...ja synnytyksen jälkeenkin. Tällä toisella odotuskerralla olen fyysiseti huonommassa kunnossa (enpä ole paljoa salille kerennyt) ja koko ajan on pitänyt nostella ja kumarrella esikoisen 3,5 v vuoksi, mutta...
...Ostin 1,5v sitten täysin sokeasti hyvän myyjän puheisiin luottaen sellaiset MBT sandaalit ja aloin käyttää niitä ensin töissä ja vähitellen muuallakin. Ryhti oikeni ja selkäkipuja ei ollut. Tämän raskauden aikana aloin käyttää VAIN JA AINOASTAAN noita MBT kenkiä sillä sen kerran kun kuljin asioilla tavallisissa kengissä, huomasin välittömästi eron selässäni!!! Nyt on laskettuun aikaan 5 päivää ja selkä ei ole ollut päivääkään kipeä vaikka tämä raskaus on kerryttänyt kilojakin 2 kg enemmän kuin edellinen ja maha on todella eteenpäintyöntynyt!!!
Niin että jos on vasta alkuraskaus meneillään ja enteilee selkäkipuja niin nyt olisi vielä mahdollisuus totutella hiljalleen noihin MBT tossuihin. Ekoina päivinä kun selkä ja vatsa ei ole vielä tottuneet kunnon ryhdin ylläpitoon niin noita tossuja ei kannata käyttää tuntitolkulla, mutta hiljalleen niihin tottuu ja selkää tuleva pikku lihaksisto vahvistuu tukemaan omitusta kehon tasapainoa. Ihan loppuraskaudesta kun selkä ON jo aivan jumissa en osaa sanoa auttavatko MBT enää, mutta ajoissa hankittuina ehdottomasti kyllä!

Yhteistyössä