selkäkipu ja raskaus, miten kehtaan olla töistä pois!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Glow

Vieras
mulla on nyt rv 13 menossa "vasta", kun näitä selkä kipuja edellisessä raskaudessa oli vasta loppu puolella. Tosin, olen jo ennen raskautta kärsinyt viime talven selkäkivuista. Istumatyö, josta ei juurikaan seisoma/kävely taukoja usein voi pitää.
Nyt on taas alkanut vihlova alaselkäkipu, vain toisella puolella. Menee tuonne pakaraan asti tavallaan. Istua ei voi kauaa, sitten se vihloo ylöskin asti. Onkohan mitään lääkettä mitä voi ottaa? Ennen raskautta sain sirdaludia vaimikäsenytoli... eihän sitä uskalla nyt tietenkään ottaa. Olen yrittänyt liikkua, kävellä, kävellessäkin kyllä vihloo. Jumppapallon olemassaolon muistin tänäaamuna. Tässä ei kauaa auta koneella istua. Mietin vaan, että miten ihmeessä kehtaan töistä olla pois, mikäli lääkäri sairaslomaa määrää. Sain lääkärin tällepäivälle... Hävettää soittaa töihin :ashamed:

Mie olin suurimman osan raskausajasta sairaslomalla. Oli selkä paskana ja tein vielä vuorotellen seisoma- ja istumatyötä. Siis niin, et pari viikkoa istuit 8 tuntia päivässä persus tuolissa ja taas pari viikkoa seisoit, eikä istumaan päässy. Osan aikaa olin huimauksen takia poissa. Olin jopa vuodelevossa terveyskeskuksessa kesken työpäivien, ku en pysyny pystyssä. LOppuvaiheessa alkoikin sitten harjoitussupparit ja lantiokivut ym.

Ja miulla kanssa ollu silloin tällöin ennen raskautta selän takia noita Sirdalud-kuureja...

Siitä vaan reippaasti lääkäriin. Kyllä sie kehtaat. Pakkohan se on.

Kiitos teille :)
Enhän tietenkään ole korvaamaton. Ajattelin vaan, kun ihan alussa jo olin pari viikkoa pois, levossa (vuotojen takia). Loppuvaiheessakin varmaan saikulla "saa" olla, kun muistelee ekaa raskautta. Mutta eihän tälle mitään voi. Netistä löytyykin aika paljon (alku) raskausajan selkäkivuista. Ei olekaan mikään harvinainen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeliina:
Kiitos teille :)
Enhän tietenkään ole korvaamaton. Ajattelin vaan, kun ihan alussa jo olin pari viikkoa pois, levossa (vuotojen takia). Loppuvaiheessakin varmaan saikulla "saa" olla, kun muistelee ekaa raskautta. Mutta eihän tälle mitään voi. Netistä löytyykin aika paljon (alku) raskausajan selkäkivuista. Ei olekaan mikään harvinainen juttu.

Kyllä aiheesta kehtaa olla pois jos lekuri käskee.

Itsekkin jouduin jättämään työt, tosin myöhemmässä vaiheessa, mutta nyt koen huonoa omaa tuntoa siitä, että olen vain kotona, vaikka muut ovat töissä. Pitää kokoajan itselle todistella, että tekee jotain tärkeetä "lorvimisen" sijaan.
Tiedän, ettei näin saisi yhtään ajatella vaan pitäisi ajatella että vauvalla on parempi olla, kun ei tee raskasta ja stressaavaa työtä.
Kyllä niiden on vain työpaikalla ymmärrettävä, että ei työ ole kaikkein tärkein oman terveyden kustannuksella.

Itse olen nyt rv19 ja olen ollu viikon poissa alaselkä särkyjen vuoksi. Mulla on pääosin seisomatyö ja selkä menee ihan kamalaan kuntoon jos on pitempi esim. tunnin seisoskelu. Sen jälkeen kun on alkanut juilimaan niin istuminen eikä makaaminen auta. Menen huomenna takaisin töihin ja katon jaksanko/pystynkö. Jos en niin sitte saikulle. Turha sitä on itseään alkaa rasittamaan ja riuduttamaan töissä kun vauvan syntymän jälkeen tarvitaan äitiä joka jaksaa kannella ja hoitaa vauvaa yötä päivää. Huonon omantunnon poteminen on kai kaikille tavallinen juttu mutta muistaa vaan että ei ole korvaamaton, ja kuka sinua oikeasti tarvitsee on se pikkuinen siellä masussa. Hyvällä mielellä vaan lepäilemään!

Mulla on rv 25 + 4, istumatyö eikä tule liikuttua päivän mittaan paljonkaan.

On ollut supisteluja, kipeitäkin ja iskias yltyy varsinkin iltaisin, niin että ähkien saa sohvalta nousta ja nyt eilen alkoi kyljessä (selän puolella) kipu, aivan kuin joku olisi pesäpallomailalla mätkinyt. Oli kyllä vaikea löytää sopivaa nukkuma-asentoa. Alapäässä jomottaa aamusta iltaan häpyluussa. Vauva varmaan painaa kun istuu päivät..

Mutta mikä on se kipuraja mikä pitää kestää? Viimeksi kun neuvolassa kyselin nilkkojen turvotuksesta, niin täti sanoi, että hyvä, että jos jaksais/pystyis töissä olemaan, niin aikakin kuluisi paremmin. En edes kysynyt sairaslomaa, vaan näin ensikertalaisena kyselin kaikkea mitä mieleen tuli.

Mitä pitää siis kestää ja miten sitä sairaslomaa saa, jos kehtaa kysyäkään?

Mullakin olis samansortin ongelmaa... Oon seisomatyössä, jossa siis kävellään koko ajan se 7-8h. Selkä on ollu kipeenä, oon ollutkin saikulla. Nyt olis ma lääkäri ja oon miettiny pääni puhki pitäiskö lähtee takas töihin. Mutta, kun selkä on edelleen kipee, pelkkä kävely lenkki saa sen niin kipeeks et liikkuminen vaikeutuu. Lisäksi mulla on alkanu olee noit harjotus suppareita, jotka ei aina niin kivuttomia olekaan... Niin kannattaako edes lähtee kokeilee töihin, ja kehtaanko olla pois?

Totta helvetissä kehtaat olla pois! Mä tein sen virheen että sitkuttelin esikoista odottaessa stressaavassa työssä puolkuntoisena ja sain siitä palkaksi stressiperäisiä ennenaikaisia supistuksia. Jäinkin sitten kokonaan saikulle viikolla 24.

EI kehtaa mitenkään olla pois! Siis sinähän olet korvaamaton töissä! Pää kainalossa pitää olla, jos haluaa saikkua. Silloinkin mielellään jeesusteippiä vaan ympäri ja taas töihin! Pomo varmasti silittää sun päätäs, kun olet töissä kipeänäkin!

Ei jeesus näitä vinkujia.. Ajattele omalla järjellä?! Joko menet, tai et..

Kannattaa huilia välillä, jaksaa sitten paremmin koko raskauden. Mulla oli myös heti alussa iskiaskipuja ja ne hävisi kokonaan joskus viikolla 28-30 eli ei ne välttämättä pahene, kunhan ei rasita itseään liikaa ja sitten kiputila jää päälle.

Mä olin sl:lla viikolla 12 ja viikot 16-20 kesälomalla ja taas 21-24 sl:lla ja sitten jäin väsymyksen takia kokonaan pois viikolla 34. Varmasti olisin ollut lopulta enemmän pois, jos olisin yrittänyt väkisin olla töissä tuon alkupuoliskon. Just niin kuin Greettallekin kävi..

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Tuskin ne selkäkivut on vielä raskaudesta johtuvia ja vaikka oliskin, olet pois jos lekuri saikkua määrää.

Kyllä ne voi johtua raskaudesta. Kohtu alkaa painaa alussa tuonne selän puolelle. Monihan valittaa alkuraskaudessa, että häntäluu on kipeä eli sekin liittyy just alkuajan paikkojen venymiseen ja liitoskipuihin.

nostoa !!

ja samalla kysyisin että mites tämä asia menee opiskelijalla..olen nyt työharjoittelussa ja työssä ei kovin raskasta ole mikään..kävelyä toki aika paljon ja selkäkivut ovat alkaneet todella vaivata.. :/ nyt rv22... mistä sitten saisin rahaa jos lääkäri kirjoittaisi minulle sairaslomaa..?? ja kirjoittaako lääkäri sitä sairaslomaa siihen varsinaiseen äitiysloman alkuun asti vai miten..???

Mä olen aika paljon ollut pois töistä, nyt rv 21+1! Rohkeesti vaan pois jos vähänkään siltä tuntuu!:) mulle on tärkeintä vauvan ja oma terveys:D niin kuin varmasti kaikille. Mulla vaivaa selkä, mutta ne toivottavasti häviää synnytyksen myötä ne kivut!!

Mä kävin tänään lääkärissä alaselän kivuista eikä kirjottanut kun viikon sairaslomaa ja lähetteen fysioterapiaan.. Pitää ilmeisesti sitte rampata sielä viikon välein kun eivät voi pitempää sairaslomaa kirjottaa ja töihinkää ei oo menemään. Onko muut saanu pidempiä sairaslomia kerralla?

Alkuperäinen kirjoittaja pöhlö:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Tuskin ne selkäkivut on vielä raskaudesta johtuvia ja vaikka oliskin, olet pois jos lekuri saikkua määrää.

Kyllä ne voi johtua raskaudesta. Kohtu alkaa painaa alussa tuonne selän puolelle. Monihan valittaa alkuraskaudessa, että häntäluu on kipeä eli sekin liittyy just alkuajan paikkojen venymiseen ja liitoskipuihin.

Alkuperäisen kysyjän kohdalla rv 13 kohtu on pienen greipin kokoinen ja se ei paina vielä yhtään minnekään. Sen sijaan hormoneista johtuvaa liitosten löystymistä voi olla jo tuossa vaiheessa.

Itsellä selkäkipuihin jotka on nyt tokassa raskaudessa alkanu vaivata entistä aiemmin on auttanut säännöllinen liikunta (bodypump tai punttis) myös raskauden aikana et on selkälihakset kunnossa niin ne tukee keskivartaloa.

Jalottelen ja venyttelen kesken työpäivän sanoi ne sit töissä siihen mitä hyvänsä

Itse olin pahoinvoinnin, matalan verenpaineen ja anemian vuoksi pois töistä alkuraskauden aikana n. 1,5kk, kun sitten päästiin viikolle 17 alkoi jo kauan vaivannut selkä jälleen vihotella. Kärvistelin töissä viikolle 20 (pelkkä istumatyö), kunnes tilanne meni siihen, että kotiin sai lenkata, iltaisin/öisin ei löytynyt enää hyvää asentoa, ja nukkuminen oli katkonaista, selkä ja koko oikea jalka särki taukoamatta. Sitten jäinkin sairaslomille 3 viikoksi. Aikaisemmin selkää hoidettiin sirdalur kuurein, lääkevoitein ja fysioterapian avulla. Nyt kun mikään näistä ei oikein raskauden aikana ole mahdollista, ei vaihtoehdoksi jää kuin lepo, kevyt jumppa, kävely(auttaa itsellä) ja paikallaan istumisen välttäminen, eli sairasloma. Esikoista odottelen, ja koska tämä lapsi on itsessään jo pieni ihme meille, en todellakaan vaaranna mitään stressaamalla töitä tai sieltä pois jäämistä. Oma ja lapsen hyvinvointi on tärkeintä, ja epäilen että tuo firma kaatuisi, vaikken sielä olekkaan paljon penkkiä kuluttanut tämän raskauden aikana. Ei sota yhtä naista kaipaa =)

Yhteistyössä