Selkävaivat

Onkos joukossa muita selkävaivaisia mammoja? Itse olen oikeastaan koko elämäni ollut huonoselkäinen (olen pitkä ihminen, mutta tämä on kuntoilun puutetta, tiedän!!), joskaan raskausaikoina en ole koskaan kärsinyt selkäkivuista. Elän "normaalia" elämää, mutta silloin tällöin kärsin alaselkäkivuista enkä paljon lapsiani nostele (4,2,1v). Olen muutaman kerran saanut vaivoikseni ns. noidannuolen ja se on säikäyttänyt. Kerran makasin vuodepotilaana 3 vrk.

Nyt olen siirtynyt työelämään 2,5 kotiäitivuoden jälkeen ja niinpä niin - teen istumatyötä. Heti ekan työviikon jälkeen sain aika tuskaisen ongelman. Koko alaselkä on ikäänkuin jäykistynyt enkä osaa enää rentouttaa itseäni. Pelkään, että tästä seuraa jotain pahempaa, kun aika ei riitä kunnon lepoon tai liikuntaan. Toki yritän työpäivän aikana venytellä, kävellä, tarkkailla asentoani jne. mutta välillä alaselkää suorastaan sattuu ja vihloo. Hermotkin on iltaisin kireellä.

Yleensä vaiva on helpottanut parin päivän potemisen jälkeen. Nyt tämä vain pahenee.

Antakaapa vinkkejä! Olisiko paras ottaa yhteyttä johonkin fysioterapeuttiin? Vai olisko muita vaihtoehtoja, että saisin tosiaan selkäni rennoksi ja oikeat jumppaohjeet. Ettei tässä nyt ihan rapistumaan ehdi ennen 35 ikävuotta ;) . Joskus tämä on pelottavaakin.

Podin kans selkävaivoja ja raskausaikana olo oli hyvä , kunnes esikoisen syntymän jälkeen selkä ja polvet vaivasivat etenkin aamuyöstä, alettiin tutkia asiaa ja sain diagnoosiksi selkärankaepäily.Sitten aloin orottaa toista lasta raskausaika meni hyvin ja reumakontrollissa todettiin että ei enää epäily vaan selkärankareuma.
Nyt orotan kolmatta , alkuraskaures oli kipuja mutta nyt menny hyvin.Laskettuaika alkaa häämöttää nyt rv37+4.

Lonkista ja selästä otettiin rtg:t ja joku verikoe.
En halua pelotella että sullakin olis tämä selkäranka reuma vaan kerron miten mulla on.

Itselläni on selän kanssa ollut myös paljon ongelmia. Tutkittu myös selkäranka reumana ei onneksi ollut. Ikänikin on tosin jo 38v raskausaika vauva 5,5kk sujui kuitenkin hyvin ilman vaivoja. Suosittelen etsimään paikallisen selkä yhdistyksen ja heidän selkä jumppa ryhmänsä sieltä olen saanut parhaimman avun vesi jumppaa suosittelen myös olen huomannut että mitä enemmän kuntoututan myös vatsalihaksiani sitä paremmassa kunnossa myös selkäni pysyy.

Minä olen krooninen kipupotilas selkäni kanssa.Satutin selkäni vuosia sitten onnettomuudessa ja välilevyt paksahtelivat pullistella kunnolla. Leikkauksia on tehty kuusi kappaletta ja osa lääkäreitten tunaroinnin takiakkin.
nyt olen eläkkeellä koska selässä on edelleen pullistuma ja sinne jäi hermoja puristuksiin kaikesta huolimatta. Ongelmana on myös massiivinen arven kasvu leikkausalueella. Kipua riittää ja paljon. Syön särkylääkkeitä välillä kamalia määriä, mutta aina vain tarpeeseen.
välillä suututtaa ko aina sanotaan et oma vika selkäkivut. Minä jumppaan päivittäin, venyttelen ja mies hieroo fys.terapian lisäksi. Liikkua on pakko kivusta huolimatta, koska makaamalla tilanne vain hurjenee. Ja nyt kun vauva on 5 kuukautta kokopäivä makaaminen voisi olla aika hankalaakin :)
Suosittelen kyllä kaiikille kipuilijoille tutkituttamaan selkänsa ja käymään fysioterapeutin puheilla mikä auttaisi.
Olen 35 vuotias ja lapsia on kolme; 16, 12 ja 5kk... viimeisin raskaus piti suunnitella huolella etukäteen.... siis lääkiys asiat.
Juttelisin mielelläni kohtalotoverreiden kanssa... siis kaikkien selkäkipuisten... koska moni kivuton ei kyllä ymmärrä mitä saan käydä läpi joka päivä.
Mutta olen myös kannustin että meikäläisilläkin on mahdollisuus synnyttää. Minua nimittäin lääkärit ennustivat varmaksi sektio potilaaksi kun en varmasti kivun tai selän kestämisen takia alakautta synnyttäisi. Mikäs siinä tärkeintä olisi ollut vain vauva. Vaan alakauttaa synnytin ja ilman kipulääkkeitä! kolmessa tunnissa poika putkahti maailmaan. tärkeintä oli että sain kävellä koko ssynnytyksen ajan.

Minä kärsin myös selkävaivoista, skolioosi on todettu joka aiheuttaa lihasten jäykistymistä toispuoleisesti -> selkäkipuja lähes koko ajan. Raskausaikana selkä ei ollut ollenkaan hyvä ja lihaksia ei ole tullut jumpattua vaikka pitäisi. Nyt olen hiljattain aloittanut työelämän ja istumatyössä kun olen, selkä vaivaa koko ajan. Olin juuri pari päivää sairaslomalla vaivan takia. lääkäri sanoi vain että lihakset jumissa, joka tarkoittaa että jumppaa, jumppaa ja vielä kerran jumppaa. Tämä on nyt siis aivan pakko aloittaa, sekä selkä- että vatsalihasjumppa. Olen lisäksi käynyt kiropraktikolla, ja jos ei ole tällainen ongelmatapaus kuin minä, suosittelen lämpimästi. Kannattaa silti kysellä tutuilta tietävätkö hyvää, sillä heitäkin on hyvin eri tasoisia ja taitoisia. Hieman pelkään seuraavaa raskautta (suunnitteilla), kun jos on yhtä kamala selän kannalta kuin ensimmäinen, niin tulee piiiiitkät 9 kuukautta...

Kävin lääkärissä ja sain tulehduskipulääkkeitä + lihaksia rentouttavia tabuja. Ekan vuorokauden jälkeen vaiva oli poissa! Uskomatonta. Tuntui taivaalliselta suoristaa kroppansa ilman "tuskaa". Ehkä vaiva oli siis tällä kertaa tulehdusperäinen... mutta opikseni otin ja nyt pitäisi tosiaan jumppailla enemmän.

Yksi edistysaskel uudessa työpaikassa: saan sellaisen istuma-seisomapöydän, eli voin vaihdella työasentoa päivän aikana! Luksusta, eikö? :)

Yhteistyössä