Selittäkää uudelle nää lyhenteet, PP, inssi, yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huiskuliini1976
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huiskuliini1976

Vieras
Uutena tällä palstalla on aika vaikea seurata teidän keskustelujanne. Lyhenteet vaan vilisee silmissä :) Meillä on ICSI tulossa maaliskuussa, joten ehkä olen sen jälkeen viisaampi, mutta valistakaapas nyt jotain lyhenteiden merkityksiä. ICSI ja IVF on tiedossa, mutta entä seuraavat:

inssi = ICSI???
YK5 = tarkoittaako tämä yrityskiertoa kenties ja numero tietty sitä kuinka mones?
PP?
sit oli joku hormoni, HFG tai jotain, äh, en muista :)

ja Bliiis, kaikki muut lyhenteet mitä muistatte, niin johan mäkin viisastun!

Inssi= inseminaatio
Yk5= yrityskierto 5
pp= piinapäivä ( inssin tai alkionsiirron jälkeinen aika, testiin saakka. Esim. kolme päivää siirrosta on pp3)
hcg= raskaushormoni
dpo= days past ovulation (päivät ovulaation jälkeen, vähän sama kuin pp)

Tässä melko melko kattava ketju aiheesta!

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1021097

pp = piinapäivät. Lasketaan joko inseminaatiosta/alkion siirrosta, toimenpidepäivä on pp0 jne.
Hcg = human corion gonadotropiini tjsp. Ihmisen istukkahormoni, jota alkaa erittyä kun alkio kiinnittyy kohdun seinämään.
inssi = inseminaatio eli keinosiemennys. Seulotut siittiöt ruiskutetaan kohtuun, eli ei ole sama kuin ICSI.

Niin tietty inssi on inseminaatio, olenpa ääliö! :) Kiitos avusta, ehkä nyt saan seurattua vähän paremmin.'

Tuntuu muuten siltä, että täällä on keskimääräistä fiksumpaa porukkaa keskustelemassa...? Vai tuntuuko vaan? Mietin vain sitä, että onko asia niin raadollinen, että hedelmöityshoitoja tehdään enemmän keskimääräistä koulutetuille ihmisille, koska he aloittavat lasten hankkimisen (yleensä) myöhemmin kuin kouluttamattomat ja koska hedelmöityshoidot ovat pirun kalliita?

Huiskuliini - ehka vaikuttaa viksulle porukalle, kun kaiken naista lapsettomuushoidoista tietavat :laugh: Kylla kuule tulet sinakin tietamaan kaiken mita on tietamista, jos joudut pitkaan naissa rattaissa pyorimaan. Ainakin itse haluan ymmartaa kaiken mita minulle tehdaan ja miksi ja otan siis asioista selvaa. Se on myos niin usein, etta jos ei itse tieda ja vaadi jotain erikoistesteja, niin ei niita valttamatta sulle ehdoteta. Tassa lapsettomuuslaaketieteessa, vaikka se jo hyvin pitkalla onkin, on edelleen aika paljon sellaista mihin osa laakareista uskoo ja osa ei, ja kaikkea ei ole pystytty todistamaan hyodyllisiksi tai vain pieni tutkijaryhma on osoittanut jotain hyodylliseksi. Siis kun lahdetaan puhumaan hoitojen pienista eroista ja jostain uusista lisamenetelmista, siina vaiheessa pitaa itse osata kysya.

Voi tietysti sinunkin teoriassasi olla peraa, mutta suurimmaksi osaksi uskon siihin etta ihmiset vain ottavat selvaa omasta tilastaan ja mahdollisuuksistaan ja pysytyvat olemaan "lapsettomuushoitojen asiantuntijoita".

:)

"Työ opettaa tekijäänsä" tässäkin. Enemmän olen saanut täältä irti kuin yhdeltäkään lääkäriltä! Ja osaa pommittaa lääkäriä oikeilla kysymyksillä, kun on täällä lukenut toisten kokemuksia. Ne kun eivät aina "muista" kaikkea kertoa... Täällä ei ole tyhmiä kysymyksiä ja kun ymmärretään toisen tuska, sympatiaa saa aina.

Yhteistyössä