Selittäkää mulle - kysymys vauvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eee"

Vieras
Laitoin vauvan juuri ekoille päikkäreille. Se ei ollut hereillä kuin tunnin ennen niitä ja nukahti jo, kun aloin pukea ja nostin vaunukoppaan. Ei tarvittu edes sitä raitista ilmaa. Nostin vaan kopan ulos ja tuola se vetää unta palloon. Sama toistuu joka aamu.

Sitten toisille päikkäreille nukuttaminen iltapäivällä onkin jo vähän työläämpää, vaikka niitä ennen vauva on valvonut hiukan pidemmän pätkän kuin aamulla. Vaunua saattaa jopa joutua heijaamaan edestakas pari kertaa sielä raittiissa ilmassa, että uni tulee. Joinain päivinä, kun tarvitaan kolmannetkin päikkärit, niin niille nukuttaminen vaatii jo hiukan temppuja, ehkä sitä vaunua täytyy työnnellä hetki edestakas ja mahdollisesti vauva itkee ja täytyy nostaa pari kertaa syliin rauhoiteltavaksi yms.

Illalla vauva jaksaa valvoa kaikkein pisimmän ajan koko päivän aikana, syö monta kertaa ja pitkään. Sitten tuleekin nukahtaminen yöunille, ja siitä ei tule kertakaikkiaan mitään. Ainakin tunnin taistelu ja itkeskely ja vaikka mitä.

Mun mielestäni tää on niin epäloogista kun voi olla. Jotenkin ajattelisin, että aamulla, kun on yöunet takana, olisi eniten energiaa ja nukahtaminen olisi vaikeaa. Sitten taas illalla vauvan ajattelisi olevan kaikkein väsyneimmillään ja nukahtamisen pitäisi olla helpointa. Mutta ihan päinvastoin tämä menee. Ja ihan sama homma oli esikoisenkin kanssa.

Miksi ihmeessä näin?

Minkä ikäinen?

Pättääkö vauva päikkäriaikansa vai äiti?
Vauvahan ei nukahda jos ei väsytä.

No tuo vauva, minkä juuri nyt nukutin on 5vk. En laita päikkäreille kellon mukaan, vaan silloin, kun alkaa haukotella ja hieroa silmiään yms. Sen takia niitä päikkäreitä tuleekin aika vaihtelevasti 2-3 kpl päivän aikana.

Ja tämä ei nyt siis oikeastaan ollut sellainen kysely, että mitä teen väärin ja miten mun pitäisi toimia, vaan enemmänkin pohdinta, että miksi se vauva toimii tuolla tavoin, mikä on mun mielestäni epäloogista. Haluaisin siis ymmärtää, mistä tuo johtuu. Esikoisen kanssa nukuttamiset meni aikalailla samalla kaavalla koko vauvavuoden ajan.

Meillä 5kk valvoo aamulla sen tunnin- puolitoista ja haluaa takaisin nukkumaan. nukkuu pari tuntia.

Päivällä valvoo kolmen tunnin pätkiä ja nukkuu tunnin-kahden unia. Päikkäreille menee kun alkaa olla väsyneen näköinen/itkuinen eikä ole nälkäinen. saattaa kitistä nukkumaan laitettaessa mutta nukahtaa jos on väsynyt. Jos ei nukahda n. 20 minuutissa niin annan vielä valvoa ja koetan myöhemmin uudelleen.

yöunille 21-22 aikaan.

Vauvat on erilaisia, ei kai siihen sitten muuta selitystä ole ;)

Eli toimiiko kaikkien muiden vauvat niin, että nukuttaminen on vuorokaudenajasta riippumatta yhtä helppoa?

Ja löytyykö keltään sellaista vauvaa, joka toimisi "mun mielestäni sillä loogisella tavalla" eli jaksaisi aamulla pitkien yöunien jälkeen valvoa pidempään ja nukahtaisi ehkä vähän vaikeammin ja sitten illalla olisi väsyneempi eikä jaksaisi enää valvoa niin pitkää pätkää ja nukahtaisi tosi helposti?

[QUOTE="Pomm";24725509]Meillä 5kk valvoo aamulla sen tunnin- puolitoista ja haluaa takaisin nukkumaan. nukkuu pari tuntia.

Päivällä valvoo kolmen tunnin pätkiä ja nukkuu tunnin-kahden unia. Päikkäreille menee kun alkaa olla väsyneen näköinen/itkuinen eikä ole nälkäinen. saattaa kitistä nukkumaan laitettaessa mutta nukahtaa jos on väsynyt. Jos ei nukahda n. 20 minuutissa niin annan vielä valvoa ja koetan myöhemmin uudelleen.

yöunille 21-22 aikaan.[/QUOTE]

Eli tässä vähän sama ilmiö kun meillä. Aamulla, yöunien jälkeen, ei jaksa valvoa kuin lyhyen pätkän ja sitten iltapäivällä jaksaa valvoa pidempää. Musta tää on niin hassun epäloogista kun voi olla. :) En tajua. :)

Just luin jostain lehdestä, että pienet vauvat menee nukkumaan jo 1-3 h päästä aamuheräämisestä. Siinä jutussa oli selitetty oikein hyvin nämä biologiset taustat siihen, miksi näin on. Se meni niin, että se uudelleen nukkumaanmeno aika pian aamuheräämisen jälkeen on erittäin tärkeää vauvojen kehitykselle ja ovat erittäin tarpeelliset. Siinä selitettiin, että se on vähän kuin yöunien jatketta sille unelle ja just tuossa noin 2 h heräämisestä takas nukkumaan unet kehittää vauvan aivoja ja kasvua sun muuta.

[QUOTE="vieras";24725525]Just luin jostain lehdestä, että pienet vauvat menee nukkumaan jo 1-3 h päästä aamuheräämisestä. Siinä jutussa oli selitetty oikein hyvin nämä biologiset taustat siihen, miksi näin on. Se meni niin, että se uudelleen nukkumaanmeno aika pian aamuheräämisen jälkeen on erittäin tärkeää vauvojen kehitykselle ja ovat erittäin tarpeelliset. Siinä selitettiin, että se on vähän kuin yöunien jatketta sille unelle ja just tuossa noin 2 h heräämisestä takas nukkumaan unet kehittää vauvan aivoja ja kasvua sun muuta.[/QUOTE]

Voi jummi. Tää olis mun lehtijuttuni. Haluaisin niin päästä lukeen tän! Osaisko kukaan sanoo, missä lehdessä tää on ollu? Kiinnostaisi ihan älyttömästi.

(Pohdin tätä epäloogisuutta siis joka ilta, kun yritän saada sitä väsynyttä vauvaa nukahtaan...)

Siis ne ekat päiväunet aika pian aamuheräämisestä on tosi tärkeät vauvan kasvulle ja kehitykselle eikä niitä saa vauvalta missään nimessä riistää tai yrittää pitkittää ekoille päikkäreille käyntiä

[QUOTE="Eee";24725534]Voi jummi. Tää olis mun lehtijuttuni. Haluaisin niin päästä lukeen tän! Osaisko kukaan sanoo, missä lehdessä tää on ollu? Kiinnostaisi ihan älyttömästi.

(Pohdin tätä epäloogisuutta siis joka ilta, kun yritän saada sitä väsynyttä vauvaa nukahtaan...)[/QUOTE]

Tää oli tosissaan lehdessä, ei netissä. Yritin äsken googlailla, mutta en löytäny

Ootko huomannu, että jos edellisenä päivänä päiväunet jäi lyhyeksi niin sitä paikkaillaan seuraavan päivän unilla? Ei siis esim. nukuta pidempiä yöunia. Meillä ainakin näin. Ihan niin kuin päiväunilla ja yöunilla olisi omat "yksiköt". Hassua :) Mun vauvat ovat nyt 8kk ja edelleen menevät takaisin nukkumaan heti aamulla yöunien jälkeen. Nukkuvat silloin vielä pari kolme tuntia. Iltapäivällä nukkuvat vielä noin tunnin-kahden verran.

[QUOTE="vieras";24725539]Siis ne ekat päiväunet aika pian aamuheräämisestä on tosi tärkeät vauvan kasvulle ja kehitykselle eikä niitä saa vauvalta missään nimessä riistää tai yrittää pitkittää ekoille päikkäreille käyntiä[/QUOTE]

No ihana kuulla, että toimin oikein, kun oon molemmat vauvat aina heti pistäny nukkuun, vaikka tuntuukin ihan hassulta, kun yks vetää päikkäreitä klo 8-11 tai 9-12 tai joskus noilla main riippuen siitä, koska nyt on heränny yöunilta. :D

[QUOTE="äiti";24725542]Ootko huomannu, että jos edellisenä päivänä päiväunet jäi lyhyeksi niin sitä paikkaillaan seuraavan päivän unilla? Ei siis esim. nukuta pidempiä yöunia. Meillä ainakin näin. Ihan niin kuin päiväunilla ja yöunilla olisi omat "yksiköt". Hassua :) Mun vauvat ovat nyt 8kk ja edelleen menevät takaisin nukkumaan heti aamulla yöunien jälkeen. Nukkuvat silloin vielä pari kolme tuntia. Iltapäivällä nukkuvat vielä noin tunnin-kahden verran.[/QUOTE]

Enpä oo huomannut, mutta täytyypä alkaa seurailla tätäkin. Mielenkiintosta.

Meillä ei kyllä ainakaan vielä oo jääny päikkärit lyhyiks kertaakaan, kun toi on vasta 5vk. Siis se vaan nukkuu ja nukkuu ja äidillä on aikaa ihmetellä kaikkee tämmöstä hassua. :)

[QUOTE="vieras";24725554]Mitä luultavimmin se oli syyskuun Vauva, KaksPlus tai MeidänPerhe. Niitä mä luen[/QUOTE]

OK, metsästän nää käsiini, ja toivotaan, että löytyis! Kiitos tästä lukuvinkistä!

Siinä artikkelissa selitettiin, että ne aamun unet on ikäänkuin yöunen jatkoja, ja se unen laatu on jotenkin erilaisempaa just niillä ekoilla varhaisilla päiväunilla. Että just niillä päiväunilla tapahtuu kehitystä ja kasvua yms.

[QUOTE="vieras";24725578]Siinä artikkelissa selitettiin, että ne aamun unet on ikäänkuin yöunen jatkoja, ja se unen laatu on jotenkin erilaisempaa just niillä ekoilla varhaisilla päiväunilla. Että just niillä päiväunilla tapahtuu kehitystä ja kasvua yms.[/QUOTE]

No tää kuulostaa siltä, että ihan oikeesti sen artikkelin lukemalla voisin saada jotain loogisia selityksiä näihin nukuttamisjuttuihinkin, mitä oon pohtinu. Siis jos se uni on tavallaan yöunen jatketta, niin sillon jotenkin ymmärrän, että nukahtaminenkin tapahtuu helposti, kun sitten taas sellasille ihan "erillisille pikku-unille" nukahtaminen on ihan oma projektinsa sille vauvalle. Mielenkiintosta...

Kiitos sulle tosi paljon. Etin sen artikkelin käsiini.

Mun lasta sai lykkiä puoli tuntia vaunuissa, että se ylipäätään nukahti (ja yleensä heräsi heti kun vaunut pysähtyi).

Ja siis todella puhun alle puolivuotiaasta, ja se nukkui vain kahdet päikkärit, joista toiset oli 2h ja toiset vartin.
SE EI NUKKUNU KOSKAAAAAAN!!!! olin todella zombi.

Alkuperäinen kirjoittaja TÄH;24725635:
Mun lasta sai lykkiä puoli tuntia vaunuissa, että se ylipäätään nukahti (ja yleensä heräsi heti kun vaunut pysähtyi).

Ja siis todella puhun alle puolivuotiaasta, ja se nukkui vain kahdet päikkärit, joista toiset oli 2h ja toiset vartin.
SE EI NUKKUNU KOSKAAAAAAN!!!! olin todella zombi.

Vauvat on tosi erilaisia. Oon huomannut saman, ku oon kavereiden muksuja seuraillu.

Toi meidän kääryle, joka on nyt niillä ekoilla päikkäreillään, on tehny tän lyhyen elämänsä aikana sellasen ennätyksen, että yhtenä päivänä veti kolmet kolmen tunnin päikkärit ja sen jälkeen sitten vielä täydet 12h yöunet päälle. Kai se kehittää niitä aivojansa sitten. :D Toivottavasti tulee hyvät. :)

Meillä oli tyttö ihan samanlainen vauvana :) Joskus itseä otti aivan älyttömästi päähän, kun ensin herätti 6-7 aikoihin, vääntäydyin rikkonaisen yön jälkeen suht vaivalloisesti ylös, vaihdoin vaipan, syötin, ja sitten toinen olikin jo unille menossa. Alkuun n. 2 kuukauden ikään asti oli aamuisin hereillä vain n. 20 minuuttia. Itse en enää saanut unta, vaan nuokuin sitten sohvalla.

Yhteistyössä