Selittäkää, miksi luottotiedoton ei saa välttämättä tiliä pankista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jellonainen harmaana

Vieras
Tai Visa Electronia, tai nettipankkitunnuksia tiliinsä. Mitään väärinkäytön mahdollisuuttahan ei tavallisessa tilissä, nettipankin käytössä tai Visa Electronissa ole, joten millä pankit selittävät "tiukentuneet säädöksensä" ilman että se olisi syrjintää? Tosiasiahan on, että Suomessa ei ilman tiliä pärjää, koska palkat tulevat tilille ja harvan laskun pystyy käydä maksamassa suoraan maksunsaajan toimipisteessä. Eli tilinkäyttöoikeus pitää olla kansalaisen perusoikeus. Tietysti yritys saa valita asiakkaansa, mutta valinnan pohjalle on oltava asialliset perusteet. Luottotiedottomia ei voi lukea ö-luokan kansalaisiksi, joilla ei ole edes oikeutta tehdä työtä (koska ilman tiliä ei saa palkkaakaan).

Tämä vain tuli mieleen kun näitä aloituksia on viime päivinä ollut täällä todella paljon.

Sitä kannattaa varmaan kysyä sieltä pankista. Niillä on varmasti hyvät perustelut asialle. Suomessa tuskin yksikään ihminen on ilman tiliä siinä vaiheessa kun työpaikan on saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
No oho, voiko olla mahdollista että ei sais tiliä luottotiedoton.. oikeasti :o

kyllä voi.. nim. kokemusta on. yritin avata lammin osuuspankkiin tilin mut en saanut.

uskoisin et pankit ei ota asiakkaikseen ihmisiä jotka ei saa pankista lainaa. eli ei ole ns. tuottavia asiakkaita. nordeassa sanottiin eräälle läheiselleni suoraan noin.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
No oho, voiko olla mahdollista että ei sais tiliä luottotiedoton.. oikeasti :o

kyllä voi.. nim. kokemusta on. yritin avata lammin osuuspankkiin tilin mut en saanut.

uskoisin et pankit ei ota asiakkaikseen ihmisiä jotka ei saa pankista lainaa. eli ei ole ns. tuottavia asiakkaita. nordeassa sanottiin eräälle läheiselleni suoraan noin.

Voi video :headwall:

pankit ovat tuottoa tekeviä yrityksiä ja saavat valita asiakkaansa. Ei ne halua tuottamattomia asiakkaita (harmillista kyllä ) näin se vaan on. Luottotiedot vaikuttaa lähes kaikkeen ja se kannattaisi iskostaa jo ihan nuorten lasten päähän!

Heh, no minusta on aivan luonnollista ettei saa. Miettikää nyt: Onhan luottotietonsa menettäneellä henkilöllä nyt pakko ollut olla olemassa jo tili jossain pankissa, jotta ylipäätään on pystynyt sössimään raha-asiansa niin, että maksuhäiriömerkintä on tullut. Miksi tällaiselle henkilölle pitäisi avata uusi tili?

Alkuperäinen kirjoittaja nimenomaan:
kun tilin tarvitsee jokainen joka meinaa saada rahaa vaikka sit kelasta, sossusta tai mistä vaan.

Aivan, unohtui tuo että tiliä tarvitsee tietenkin myös tukia varten, ei pelkkää palkkaa.

Ajatelkaa että jos jokainen pankki ottaisi linjakseen ettei tiliä anneta luottotiedottomalle, valtio joutuisi perustamaan jonkinlaisen sosiaalisen pankin niille, jotka eivät tiliä muualta saa. Silloin tilinumero paljastaisi heti ulkopuolisille kuka on menettänyt luottotietonsa, ja esimerkiksi työsopimusta allekirjoitettaessa myös työnantaja näkisi sen heti. Tai jos myy jotain esim. Huutiksessa jne.

että kaikkien on saatava tili, mutta mitään kr siihen ei ole pakko antaa. Eikä nettipankkitunnuksiakaan saa jos on luottokelvoton. Ja nykyään kun ei saa pelkkiä automaattikortteja ainakaan osuuspankista, niin se on sit vaan nostettava raha aina tiskiltä käteisenä. ä on vaan se paha, että olet sidottu pankin aukioloaikoihin ja palvelumaksut on huimat.

No enpä ole moista kuullutkaan.
Kyllä itse olen saanut tilin vaikka merkintä onkin ollut tiedoissa.

Nordeassa on tosin ihan omat säännöt, mies haki joku vuosi sitten 2000 (siis kahden tonnin) lainaa eikä saanut kun ei omistanut kiinteistöä :o
Vaihdettiin muuten pankkia samantien :laugh:

Pankkitiliä ei tarvita palkanmaksua varten. Hitsi, kun jaksaisi kaivella sen lakipykälän... olin aikoinaan itsekin yllättynyt siitä ... jossa sanottiin aika selvästi, että palkka maksetaan tilille vain, jos työntekijä tilinumeron antaa. Muussa tapauksessa käteisenä. Mäkin olin kuvitellut, että yksilö on pakotettu pankkien asiakkaaksi voidakseen saada palkkaa, mutta näin ei suinkaan ole. Jos oikein leipääntyisi pankkien toimintaan, voisi lopettaa kaikki tilinsä ja käydä silti töissä. Laskujen maksukin onnistuu muillakin tavoin kuin pankin kautta, tosin pankin kautta maksaminen on toki yksilölle itselleen helpointa.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Heh, no minusta on aivan luonnollista ettei saa. Miettikää nyt: Onhan luottotietonsa menettäneellä henkilöllä nyt pakko ollut olla olemassa jo tili jossain pankissa, jotta ylipäätään on pystynyt sössimään raha-asiansa niin, että maksuhäiriömerkintä on tullut. Miksi tällaiselle henkilölle pitäisi avata uusi tili?

Ei niitä tietoja pelkillä lainoilla saa sössittyä. Eikä edes välttämättä omasta syystä! Takaajaksi lähteneenä ja maksumieheksi joutuneena tiedän tämän tasan tarkkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja laki sanoo:
että kaikkien on saatava tili, mutta mitään kr siihen ei ole pakko antaa. Eikä nettipankkitunnuksiakaan saa jos on luottokelvoton. Ja nykyään kun ei saa pelkkiä automaattikortteja ainakaan osuuspankista, niin se on sit vaan nostettava raha aina tiskiltä käteisenä. ä on vaan se paha, että olet sidottu pankin aukioloaikoihin ja palvelumaksut on huimat.

miten nettipankkitunnukset ja niiden saaminen on sidottu siihen et oletko luottokelvollinen?????

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Pankkitiliä ei tarvita palkanmaksua varten. Hitsi, kun jaksaisi kaivella sen lakipykälän... olin aikoinaan itsekin yllättynyt siitä ... jossa sanottiin aika selvästi, että palkka maksetaan tilille vain, jos työntekijä tilinumeron antaa. Muussa tapauksessa käteisenä. Mäkin olin kuvitellut, että yksilö on pakotettu pankkien asiakkaaksi voidakseen saada palkkaa, mutta näin ei suinkaan ole. Jos oikein leipääntyisi pankkien toimintaan, voisi lopettaa kaikki tilinsä ja käydä silti töissä. Laskujen maksukin onnistuu muillakin tavoin kuin pankin kautta, tosin pankin kautta maksaminen on toki yksilölle itselleen helpointa.

kela maksaa vaan pankkitilille, eli ainakin etuisuuksia saava on tiliriippuvainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Laskujen maksukin onnistuu muillakin tavoin kuin pankin kautta

Miten, kaikki eivät asu Helsingissä jossa lähes jokaisen isomman yrityksen konttori on?
Menemällä paikan päälle. Mutta sanoinkin, että yksilölle on helpompaa maksaa pankin kautta. Ei tarvitse matkustella toisille paikkakunnille. Periaatteessa pankkitilittömyys on kuitenkin mahdollista.

miten nettipankkitunnukset ja niiden saaminen on sidottu siihen et oletko luottokelvollinen?????

en tiedä, mutta sen tiedän että electron korttia ja nettitunnuksia en osuuspankista saanut, enkä nordeasta.
ja pelkkää automaattikorttiakaan ei enää saa nykyään.

en tiedä, mutta sen tiedän että electron korttia ja nettitunnuksia en osuuspankista saanut, enkä nordeasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Laskujen maksukin onnistuu muillakin tavoin kuin pankin kautta

Miten, kaikki eivät asu Helsingissä jossa lähes jokaisen isomman yrityksen konttori on?

nii ja esim. mulla oli muutama vuos sitten tilanne että olin 2vkon lomalla kaupungissa jossa ei ollut paikallisosuuspankkia ( vihreelehti ), eikä aktiapankkia ( ovat yhteistyössä keskenään ) ei ollut automaattia missä olisin voinu maksaa mm. vuokran joka erääntyi reissun aikana.

Soitin pankkiin ja onneksi tätsy oli sen verran mukava et teki poikkeuksen et pystyin maksamaan laskut puhelimessa. Nettipankkitunnukset tilasin samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:

Kaikkien luottotiedot ei mene "omista" sössimistä. Suurimmalla osalla kuitenkin siis... Mutta onhan näitä tapauksia ollut täälläkin, missä ukko on otellut pikavippejä vaimon nimissä ja pimittänyt laskut sekä karhukirjeet. Vaimo on saanut tietää vasta kun vouti kolkuttelee ovella :x

kyllä mun ukko on saanu osuuspankista visa electronin, vaikka sen luottotiedot on ollu "aina" menneet. on jopa vaihtanu pankkia nordeasta osuuspankkiin luottotiedottomana. ja nettipankkitunnuksetkin sillä on

Kyllä mä ainakin olen tilin saanut vaikkei luottotiedot olekaan kunnossa ja on nettipankkitunnukset ja on visaelectron-kortti ja s-pankin visadebit-kortti. Ja mulla on molempiin osuuspankin tileihin omat maksukortit, toiseen sain alkuvuodesta uuden kortin vasta ja sillä voin myös maksaa netissä. Ja s-pankissa avasin netin kautta uuden tilin helmikuussa eli kyllä onnistui mulla ainakin.

Mulla on luottotiedoissa tälläkin hetkellä merkintä vielä,ja kyllä mulla on tili,visa electron ja netti tunnukset :whistle:
Minnes mun niin iso langansyöttäjä palkka muuten menis,eikä kyllä meillä käteisellä palkkaa annettais missään nimessä :laugh:

Yhteistyössä