Selällään nukkuminen raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitä teille on neuvolassa sanottu selällään nukkumisesta? Itse nukun paljon selällään ja aina kun herään siihen, hätkähdän ja tulee pieni paniikki. rv jo 40. Joskus kuullut että jos itseltä tuntuu hyvältä niin voi nukkua?
 
"jjj"
Jos tuntuu itsestä hyvältä, niin voi nukkua. Kyllä sen kuulemma sitten huomaa, jos kohtu painaa selinmakuulla jotain verisuonta -> tulee huono olo johon herääkin. Mä itse pystyin nukkumaan vain selälläni raskauden loppuun saakka, kyljellä nukkuessa tulin niin kipeäksi etten päässyt sängystä ylös aamulla. :D
 
Ei se ole sun olosta kiinni. Kyse on siitä että sikiö painaa istukkaa selinmakuulla (jos siis istukka on takaseinässä tai sivulla, niinkuin useinmiten on) ja vaikeuttaa istukan toimintaa ja voi aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta. Mulle neuvottiin neuvolassa ja äitipolilla että ottaa joko tyynyn tai ylimääräisen peiton ja laittaa sen seläntaakse niin ei nukkuesa vahingossa käänny selälleen.
 
"vieras"
Ei se ole sun olosta kiinni. Kyse on siitä että sikiö painaa istukkaa selinmakuulla (jos siis istukka on takaseinässä tai sivulla, niinkuin useinmiten on) ja vaikeuttaa istukan toimintaa ja voi aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta. Mulle neuvottiin neuvolassa ja äitipolilla että ottaa joko tyynyn tai ylimääräisen peiton ja laittaa sen seläntaakse niin ei nukkuesa vahingossa käänny selälleen.
Mutta eikö äitille tule ensin paha olo ennenkuin vaikuttaa lapseen? Mulla on istukka takaseinässä.
 
ellu 36+5
Ei ole sanottu mitään enkä ole moista asiaa edes miettinyt :D. Ja mistä minä yöllä tiedän, miten päin nukun? Ja koska muutenkin tuntuu tuo nukkuminen olemaan hieman vaikeaa, en ala kyllä virittelemään mitään toppausta selän taakse - jos nukun 9 h samalla kyljellä en varmaan pääse aamulla sängystä enää ylös.
 
"Vieras"
Hyih, mä en voi aatellakkaan et nukkus selällään, rv38+5 ja aika pian alkaa huimaamaan ja jaloista meinaa lähteä tunto jos selälläni olen.
Ja olen ymmärtänyt, et ensin tosiaan tulee äidille huono olo ennen kun vaikuttaa lapseen. Kohtu painaa suuret verisuonet lyttyyn, eikai siinä muuta sitten oo.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27933511]Mutta eikö äitille tule ensin paha olo ennenkuin vaikuttaa lapseen? Mulla on istukka takaseinässä.[/QUOTE]

Ei välttämättä aina. Minä olisin kyllä pystynyt nukkumaan selällään koko raskausajan. Jo rv 20 neuvolassa suosittelivat, etten nukkuisi enää selällään. Vauvan sydänäänet nimittäin tippuivat aina, kun niitä kuunneltiin neuvolassa. Kyljellään ollessani sydänäänet palautuivat aika pian normaaliksi. Ja minulle ei siitä selällään olosta tullut yhtään huono olo!
 
"heisku"
Mulla ei tullut huono olo itselle kun makasin selällään, mutta vauvalle ilm. tuli
Kättärillä ultrattiin n. 20min ja yhtäkkiä lääkäri sanoi että "vauvalla on nyt hankalaa, käänny kyljelleen ja jatketaan tutkimusta niin".
 
hellsbells
Mä olisin ollu onnellinen jos olisin loppuraskaudessa ees hetken nukkumaan selälläni.. Muutaman minuutin pysty sinnittelemään selällään, ja sillonkin meinas oksennus lentää. :eek:
 
"vieras"
Neuvolassa ei sanottu mitään, yksityisellä erikoislääkäri sanoi että jos ei tuu itelle huono olo niin voi olla selällään. Mulle ei koskaan tullut huono olo, mulla kyllä oli istukka edessä mahan puolella.
 
"Vieras"
Mulle itselleni ei tullut huono-olo, mutta kaikissa tutkimuksissa raskausaikana, vauvan sydänäänet hidastu kun selällään makasin ja piti kyljellään olla. Joten enpä uskaltanut nukkua niin, kun en mä tosiaan itse mitään huomannut.
 
[QUOTE="vieras";27933511]Mutta eikö äitille tule ensin paha olo ennenkuin vaikuttaa lapseen? Mulla on istukka takaseinässä.[/QUOTE]

Miksi äidille tulisi huono olo jos istukan verenkierto häiriintyy? ei se äidin verenkiertoon mitenkään vaikuta.
 
Selällään
Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ”koiran unta” äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista.
 
Jostain luin että keskenmenoriski on huomattavasti suurempi selälläännukkujilla. En muista missä oli mutta oli ihan luotettavankuuloinen tutkimus. Yksityiskohtia enkä muutakaan lisää aiheesta en tiedä.
 
mä nukuin
loppuun asti selällään, kun neuvolasta sanottiin että jollei tuu huono olo niin voi nukkua. tosin mulla istukka oli mahan puolella, mutta kyllä ne valtimot silti kulkee siellä selänpuolella. tyttönen on ihan terve ja täydellinen, huoli siis pois ja nukut niin kuin parhaiten saat nukuttua. äidin unen puute on sekin haitallista vauvalle.
 
rv 16
Mites sitten kyljellään, eikö silloin paina varmasti mitään? Yleensä en pysy kunnolla kyljelläni, vaan kyljellään nukkuessa olen puolittain mahallani... ja istukka on etuseinämässä.
 
Mielipiteeni
Minulla on kolmas raskaus meneillään (rv 36), ja jokaisessa olen nukkunut osan yöstä selälläni ihan loppuun saakka, osaksi ihan huomaamattani, unissani kääntyen. Vasta tässä viimeisessä on istukka edessä, eikä ole sen kummempaa. Selällään olo ei ole vaikuttanut vauvan sydänääniin neuvolla eikä laitoksella, ja molemmat lapset synnytinkin elokuvista tutussa asennossa. ;)

Joten sanoisinkin sekä kokemuksen rintaäänellä että tutkimuksiin vedoten (no, lähinnä mitä olen neuvolassa keskustellut) asian olevan yksilölllistä (oo, oivallusta). Ruuminrakenne varmaan vaikuttaa istukan lisäksi, miten se kohtu pääsee sijoittumaan jne. Mun on vaan mahdotonta uskoa, että jos ei tunne oloaan mitenkään tukalaksi tai jopa parhaiten nukkuu selällään, voisi siitä olla mitään haittaa. Jos asia kuitenkin vaivaa, kannattanee pelata varman päälle ja nukkkua kyljellään. Tyynyjä vaan sitten polvien väliin, selkää tukemaan ja mahan alle, kuten kaikki varmaan tietävät. :D Mulle on riittänyt toistaiseksi yksi tyyny polvien väliin, mutta edellisessä raskaudessa otin kyllä käyttöön koko arsenaalin.

Mä pyörin yöllä jo aika paljon, vaikka olosuhteisiin nähden nukunkin tosi hyvin. Uskokaa tai älkää, mutta löysin itseni muutama viikko sitten nukkumasta vatsaltani, vaikka tuskin kauan olin ehtinyt siinä asennossa vetää sikeitä. Se vähän hätkäytti, mutta totesinpa vaan, että masu vielä joustaa. En usko vaavia litistäneeni. Kertaluonteista kuitenkin.
 
Keho kertoo
Rv 17+0 nyt ja selällään nukkuminen tuntuu jotenkin oudolta. Tunnen että vauva alkaa potkimaan kovasti jos olen selällään, samoin tulee outo tunne alaselkään, epämiellyttävä tuntemus. Kuntosalilla on eräs liike joka pitää tehdä selällään, joudun laittamaan kädet pepun alle että pystyn tekemään liikkeet.
 
Toinen raskaus menossa
Minä en pystynyt esikoisen aikaan nukkumaan tai oleilemaan selälläni kovinkaan kauan kun heti tuli huono-olo. Kyljellään sitten olin tyyny polvien välissä, masun alla ja joskus selkääkin tukemassa. Nyt olen rv 27 ja huomaan jo samoja merkkejä kuin ekassa raskaudessa. Molemmissa istukka ollut takaseinässä ja molempien neuvolassa on asiasta puhuttu ja kerrottu useaan otteeseen. Jossain Austraalialaisessa tutkimuksessa selällään nukkumisen todettiin lisäävän keskenmenon riskiä ja koska itselläni selällään olosta on tullut niin huonot olot niin vältän sitä ehdottomasti.
 

Yhteistyössä