Sekton ja uuden raskauden kokeneet kysymys teille

  • Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti
zxc
Sektiosta nyt on vuosi ja 3kk ja rv 17. ja nyt muutaman päivän ajan sängyssä ja kävelessä on joskus se mahan kohta jossa ne ompelet on tosi kipeä.se tuntu vain vasemalla puolella ja pieneella alueella, ja kipu on sellaista että ihan ku "ompelet lähtis purkautumaan" tai muuten va olisivat koko ajan repeämässä...

oliko muilla sellaista tunnetta? neuvolaan en halu edes soitta koska sieltä saa aina vastaukseks "se on ihan normaalia" oli asia mikä tahansa+

mutta onko tämä ihan normaalia?
 
juuli
Mä koin sen lähinnä kutittelun tapaisena. Liekkö johtunut siitä kun arpikudos venyi (vaikka sehän visiin on tunnoton?) Ei ollut ongelmia ja mä sentäs raskauduin jo 6kk sektiosta.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja juuli:
Mä koin sen lähinnä kutittelun tapaisena. Liekkö johtunut siitä kun arpikudos venyi (vaikka sehän visiin on tunnoton?) Ei ollut ongelmia ja mä sentäs raskauduin jo 6kk sektiosta.
kutittelua mullakin oli mutta ei kipuja...
 
fs
No eihän siellä enää mitään ompeleita ole... Kohtu kasvaa ja kudokset joutuu joustamaan. Sektion jäjiltä saattaa myös olla kiinnikkeitä jotka venyvät.

Itsellä toinen raskaus sektion jälkeen oli hankalampi. Kohdun kasvu tuntui juuri tuollasina kipuina jotka kesti päivän pari ja sitten loppui.
 
zxc
Alkuperäinen kirjoittaja juuli:
Mä koin sen lähinnä kutittelun tapaisena. Liekkö johtunut siitä kun arpikudos venyi (vaikka sehän visiin on tunnoton?) Ei ollut ongelmia ja mä sentäs raskauduin jo 6kk sektiosta.
No sanotaanko että se ei ole ihan sietämätön kipu mutta just sellainen venyytyksen tunne ja kyllä se jolalin tavalla teke kipeätä ja on tosi epämukava tunne
 
Mulla oli kyllä välissä kans hiuka päälle vuosi ja toisinaan tuntui sellaista pientä kutittelua, joskus pientä kipua.
Mutta jos häiritsee ota yhteys ä-polille, koska onhan sektio iso operaatio ja kaikki vedetty auki niin onhan se hiukan herkempi mitä normaalisti.
 
Mullakin on välilla sellaista "kutittelua ja venymisen" tunnetta. Muutenkint tuntuu oudolta tuo alavatsa kun ei ole tuntoa vieläkään haavan yläpuolella :( Mutta minulle sanottiin np-ultrassa että jos on jotain häikkiä sektio haavan kanssa niin se tuntuu viiltävänä kipuna. Itselläs ektiosta tulee vuosi parin viikon päästä ja nyt rv 14

 
Pibsa
eikös äitipolin asiakkaita olla vasta vko 22 jälkeen? Kyllä mullakin oli toisessa raskaudessa kipuja haavan alueella, eli sanoisin normaalia. Sektiosta uuteen raskauteen 9kk
 
sektiohoitaja
Kannattaa käydä ultratutkimuksessa, jossa näkyy kohdunarven paksuus. Jos arpi on liian ohut, voit joutua vuodelepoon ettei kohtu repeä. Tämän takia pitäisi pitää vähintään vuosi sektiosta ennen raskautumista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sektiohoitaja:
Kannattaa käydä ultratutkimuksessa, jossa näkyy kohdunarven paksuus. Jos arpi on liian ohut, voit joutua vuodelepoon ettei kohtu repeä. Tämän takia pitäisi pitää vähintään vuosi sektiosta ennen raskautumista.
Vanhaa tietoa! Selvitin asian synnytyslääkäriltä, gynekologilta ja terveydenhoitajalta ja kaikki sanoivat että ei tartte odotellä mitään vuotta. Ennen sanottiin niin mutta ei siis enää.
 

Yhteistyössä