Meidän vauva syntyi kiireellisellä sektiolla viime marraskuussa n. 6 vkoa sitten. Toipuminen on tosi hidasta. En ollut osannut varautua näin hitaaseen. Tosin en ollut osannut varautua koko keisarinleikkaukseen, kun kaiken piti olla ok.. Sydänäänet laskivat ja oli pakko leikata.
Näin vauva kapaloituna eli pelkät kasvot leikkaussalissa, jonka jälkeen vauva lähti isän mukaan, ku mua ommeltiin. Joidenkin tuntien jälkeen pääsin osastolle, jossa ehdin olla vauvan kanssa n. tunnin, kun hänet jouduttiin viemään 2 vrk tiputukseen lastenosastolle. En päässyt vauvaa katsomaan kuin vasta yli vuorokauden ikäisenä, koska en päässyt sängystä ylös ku vasta yli vuorokausi leikkauksen jälkeen. Tällöinkin miehen piti kärrätä mut rullatuolilla lastenosastolle, koska en pystynyt itse kävelemään. Menetin leikkauksessa yli litran verta ja hemoglobiini oli vielä kaksi viikkoa leikkauksesta alle 90.
Viikon päästä leikkauksesta pystyin käymään ulkona tekemässä n. 50 m kävelyn eli postilaatikolle ja takaisin. Vatsa on kipeä en pysty esim. imettämään makuulla, koska vauvan potku sattuu vatsaan. Ensimmäiset 4 vkoa mies hoiti vauvaa melkein yksin. Mä vaan imetin. Vaihdoin ehkä parit vaipat, en muuta.
Imettäminen lähti huonosti käyntiin eikä suju vieläkään. Maito ei riitä, vaikka imetän usein ja joskus 5 tuntiakin kerralla. Aluksi vauva ei jaksanut pienikokoisuutensa takia imeä ja muutenkin oli heikossa kunnossa (siksi siellä tiputuksessa) ja nyt kyllä jaksais, mutta eipä sitä maitoa tuu tarpeeksi.
Jos olisin tiennyt nämä kaikki etukäteen, olisi ollut kauhuissani. Tai ehkä toisaalta olisin osannut valmistautua paremmin. Synnytys oli upea kokemus leikkauksesta toipumiseen saakka, mutta heräämöstä eteenpäin on ollut ohraista. Vieläkään en jaksa kunnolla nostaa esim. vauvaa & turvakaukaloa, joten yksin en pysty liikkumaan autolla, enkä saa vaunuja bussiin yms. joten sekään ei onnistu ilman miestä. Blaah. Vauva on ihana, mutta omaan hitaaseen toipumiseen en tosiaan ollut osannut varautua.
Spip80, millaisia sun mahakivut on ja millä tavalla leikkaus epäonnistui? Mua nimittäin epäilyttää mun huono vointi, vaikka neuvolassa vakuuttelivat, että tämä on normaalia. Toisaalta onhan sektio iso leikkaus - vatsapeitteet auki kolmessa kerroksessa yms, joten lienee normaaliakin, jos toipuu hitaasti.. Toiset ovat onnekkaita ja ovat jalkeilla ja kunnossa lähes heti.