Sektion kulku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ultrattiin, että muksu on vielä perätilassa. Sitten labraan verikokeeseen. Osastolle viemään kassi huoneeseen ja vaihtamaan vaatteet. Alapäätä kynittiin jonkun verran. Kyselylomakkeen täyttö. Sitten tepastelin leikkaussaliin, jossa mut valmisteltiin ja laitettiin epiduraali. Lapsi otettiin ulos ja vietiin hetkeksi johonkin. Muutaman minuutin kuluttua isä toi lapsen mun luo ja ihastelin vaavia sillä aikaa kun mut ommeltiin kasaan. Siitä heräämöön pariksi tunniksi ja sitten osastolle, jossa isä ja vauva odotti.

Mulla meni näin:

Menin osastolle, jossa mulle juteltiin sektion kulusta ensin. Sitten vaihdoin sairaalavaatteet päällä, ja osastolla siistittiin alakerran karvat ja laitettiin virtsakatetri. Sitten odottelin sängyllä vähän aikaa, sitten kun leikkaussalista tuli lupa, niin minut kuljetettiin sängyn kanssa sinne. Leikkaussalissa minut otti vastaan synnärin kätilö, joka vei minut saliin. Siellä minut siirrettiin leikkauspöydälle, laitettiin kanyyli käteen ja tippa päälle. Sitten tuli anestesialääkäri, joka laittoi epiduraalin. Sen jälkeen minut aseteltiin pöydälle oikeaan asentoon ja hoitaja pesi leikkausalueen. Sen jälkeen minut peiteltiin ja kirurgi aloitti leikkauksen. Viiden minuutin kuluttua siitä lapsi oli syntynyt, hänet näytettiin minulle ja vietiin pesuille. Minä tietenkin jäin siihen, ja kirurgi teki töitään. Anestesiahoitaja oli kokoajan vieressä juttelemassa ja antoi kipulääkettä lisää jos tarvitsin. Kun kaikki oli selvää, minut vietii heräämöön hetkeksi ja sieltä sitten osastolle vauvan viereen.

Miä menin aamulla 6.00 sairaalaan, kyselivät kaikenlaista (terveyttä ja kuin on raskaus menny ym. ), sit pääsin huoneeseen ja sain sairaalavaatteet, laittelivat sen aamupäivän aikana tippaa ja katetrii ja ajelivat karvat ja sen semmosta ja sit vaa ooteltiin että milloin pääsee leikkuriin. Leikkaussalissa sitten puudutteet ja verenpainelaitteet kiinni ja mitä kaikkee siin nyt sit olikaan.
En miä oikee muuta muista, on siit jo 4,5v aikaa.

Ai nii, ottiha ne vertakii, verikokeita jotakii tekivät.
nii ja sit tietty sekii et kun vauva oli syntynyt, näytettiin miule ja lähti sit isin ja kätilön kans pesuhommiin ym.
Nukahin leikkauspöydälle sen jälkeen (siinä oli niin hyvä maata :D ) ja jossain välissä oli siirretty heräämöön ja siellä heräsin ja nukahin taas ja kun seuraavaks heräsin olinkii osastolla ja isi ja vauva vieressä!

meillä kättärillä näin:
menin osastolle tukihenkilöni (jotkut ottaa lapsen isän, toiset ei ) kanssa klo.7.00,
vaihdoin sairaalavaatteet päälle, multa otettiin ultra viel koska varmistettiin vauvan perätila ja kuunneltiin lapsen sydän.
8.00 Kutsu leikkaussaliin, tukihenkilö jäi osastolle hetkeksi..
salissa asetuin makaamaan pöydälle, laitettiin puudute ja valmisteltiin leikkaukseen,
kun valmis ni tukihenkilö tuli saliin.
Leikkaus alkoi, meni n.viis min niin vauva oli ulkona..sain pitää vauvaa kun mut kursittiin kasaan..
tukihenkilö lähti vauvan kanssa osastolle edeltä, mä olin heräämössä vähän alle tunnin ennen osastolle menoa.
siellä oli minun mies ja tukihenkilö vauvan kanssa :)
kolme päivää perhehuoneessa miehen ja vauvan kanssa ja kotiin :)

Vaihdetaan sairaalavaatteet ja saat oman paikan. Eka otetaan käyrää. Sitten laitetaan katetri ja tippa. Sitten juot sellaisen todella pahan makuisen liuoksen. Sitten odottelet sängyssä että vievät leikkuriin. Siellä sitten autetaan leikkauspöydälle ja laitetaan selkään puudute. Sitten laitetaan piuhoja kiinni. Alkavat valmistella sektiota. Kyselevät että onko puutunut kun nipistelevät mahan aluetta. Alkavat sitten leikkaamaan ja n.10min kun vauva on ulkona.:)
Niin ja isä jää leikkuriin mentäessä vaihtamaan vaatteita ja tulee sitten saliin kun sinä olet puudutettu.

Inhottavaa, että jossain laitetaan katetri jo osastolla. Sen saa laitettua täysin huomaamattomasti sitten, kun epiduraali on laitettu. Ihme kiusaamista. Siitä kannattaa huomauttaa, jos moista ehdottelevat.

Mä en kyllä mitään pahaa liuosta joutunu juomaan. Ja jos on suunniteltu sektio, niin yleensä saa ihan itse kävellä leikkaussaliin.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Inhottavaa, että jossain laitetaan katetri jo osastolla. Sen saa laitettua täysin huomaamattomasti sitten, kun epiduraali on laitettu. Ihme kiusaamista. Siitä kannattaa huomauttaa, jos moista ehdottelevat.

Mä en kyllä mitään pahaa liuosta joutunu juomaan. Ja jos on suunniteltu sektio, niin yleensä saa ihan itse kävellä leikkaussaliin.

Mulla laitettiin osastolla jo toi katetri ja liuoksen oon joutunut jokaisessa sektiossa juomaan (kolme tehty). Ja sängyllä mentiin leikkuriin.

Mua ei kyllä haitannut tippaakkaan se katetrin laitto osastolla. Mulle se ei ollut mikään ongelma.

Mua kans pelottaa toi, et katetri laitetaan ENNEN puudutusta, kun mulle se laitettiin ennen kiireellistä sektiota epiduraalin jälkeen ja se tuntu sillonkin tosi inhottavalta. Mä todella toivon ja esitän tulevassa sektiossa, että katetri laitetaan vasta puudutuksen jälkeen

Miksi pitää tehdä naisesta potilas jo ennen leikkausta. Mä tykkäsin, että sain itse mennä leikkuriin ilman mitään letkuja.

Ja moni on kertonut, että katetrin laitto on ollut epämukavaa ja jopa kivuliasta, joten sen voisi ihan hyvin tehdä vasta leikkurissa. Siellä on hyvää aikaa, kun valmistelut kuitenkin jonkin aikaa kestävät.

Miksi pitää tehdä naisesta potilas jo ennen leikkausta. Mä tykkäsin, että sain itse mennä leikkuriin ilman mitään letkuja.

Ja moni on kertonut, että katetrin laitto on ollut epämukavaa ja jopa kivuliasta, joten sen voisi ihan hyvin tehdä vasta leikkurissa. Siellä on hyvää aikaa, kun valmistelut kuitenkin jonkin aikaa kestävät.

Naisesta tehdään potilas ihan sen takia, kun se nainen on potilas, joka on menossa leikkaukseen.

Minulle sanottiin (KYS), että katetrin laitto tehdään etukäteen ihan sen takia, että siellä leikkurissa ei mene "turhaa" aikaa. Olihan se vähän inhaa, mutta kyllä siitä selviää...

Jännä miten erilailla menetellään eri sairaaloissa.:) Mulle eka sektio on tehty kuopiossa ja kaksi seuraavaa jyväskylässä. Samalla tavalla niissä periaatteessa meneteltiin, vaikka eka syntyi alle kilon painoisena. Paitsi hänet kyllä vietiin heti teholle enkä kerennyt häntä edes näkemään.

Kaksi suunniteltua sektiota tehty KOKS:issa.

Ensimmäisessä mentiin sairaalaan mieheni kanssa seitsämän aikoissa.
Ilmottautumisen jälkeen odoteltiin hetki odotushuoneessa ja pääsin sitten toimenpidehuoneeseen ja mies jäi vielä odottelemaan odotushuoneeseen. ( synnytyssaleja ei ollu ollenkaan vapaana, siksi näin ).
Siellä minut punnittiin, kävin pissalla ja mitattiin verenpaine. Sitten mies pääsi huoneeseen mukaan ja vaihdettiin sairaalavaatteet päälle.
Pääsin sänkyyn pötkölleen ja sydänkäyrään.
Mies meni käytävään siksi aikaa kun minulle laitettiin katetri, tippa, otettiin verikoe ja vähän ajeltiin karvoja alavatsalta.
Sitten mies tuli kanssani huoneeseen odottelemaan pyyntöä leikkuriin.
Sain juotavaksi sellaisen pienen lääkemitallisen sitä litkua joka rauhoittaa vatsaa. Ei ollut minusta mitenkään paha homma se. Eikä katetroinnistakaan jäänyt traumaa. Eniten ikävältä tuntui se tipan laitto.
Sitten kätilö lähti viemään minua leikkuriin ja ihan siis sängyllä makoilin koko sen ajan ja isä jäi odottamaan huoneeseen vielä. Kun pääsin leikkuriin minulle laitettiin puudute ja kätilö kävi sillä välin hakemassa mieheni ja lämpökaapin.
Kun mies tuli viereeni päästiinkin jo leikkaus aloittamaan :) Pian sen jälkeen syntyikin jo vauva :heart:
Mies pääsi katsomaan vauvaa heti kun vauvaa kuivailtiin ja kun vauva oli saanut hatun päähän ja kapalon ympärilleen niin mies tuli vauva sylissä minua leikkaussaliin katsomaan :)
Vähän aikaa ihailin vauvaa ja menin sitten heräämöön. Mies lähti vauvan ja kätilön kanssa sinne toimenpidehuoneeseen.
Heräämössä minulla meni useampi tunti koska osastolla oli niin täyttä etten mahtunut sinne. Mies oli vauvan kanssa päässyt jos siirtymään osastolle ja käytävällä istui vauva kainalossa keinutuolissa :heart:
Kun minä sitten muutaman tunnin päästä pääsin perässä niin vauva ja isi siellä jo odottelivat :)

Toisessa sektiossa mentiin myöskin sairaalaan seitsämän aikoissa. Ilmoittautumisen jälkeen päästiin heti vaihtamaan sairaalavaatteita ja mitään verenpaineita tai painoa ei mittailtu.
Vaatteitten vaihdon jälkeen istuttiin hetki käytävässä ja minä pääsin sitten ihan synnytyssaliin missä oli kätilö ja harjoittelija. Mies jäi odottelemaan käytävälle. Minulta otettiin verikoe, laitettiin tippa, katetroitiin mutta karvoja ei ajeltu.
Pääsin myös taas käyrälle :)
Mies tuli sen jälkeen synnytyssaliin myös ja odoteltiin taas kutsua leikkaussaliin :) Litkun join taas myöskin mutta ei taaskaan ollut kovinkaan kamalaa ja sitä oli todella vähän :)
Mies jäi taas ylös kun kätilö ja harjoittelija lähtivät viemään minua leikkaussaliin. Sängyllä vaan loikoilin taaskin :)
Ja toivat sitten miehen perässä kun minut oli puuduteltu :)
Leikkaus kesti vähän pidempään koska edellistä arpea oli edessä ja vuosin aika paljon verta kun valtimo ( vai laskimo? En muista ) katkesi ja ommeltiin uudestaan kasaan mutta kaikin puolin voin koko toimenpiteen ajan mielestäni ihan suht. ok.
Taas vauvaa näytettiin minulle heti syntymän jälkeen pieni hetki ja mies pääsi sitten vauvaa pyyhkimään ja kapaloimaan :) :heart: Toi sitten vauvan käymään luonani vielä ja pääsin silittämään pientä poskea :heart:
Minulla ei kohtu meinannut supistua joten laitettiin leikkurissa vielä yksi tippaletku lisää tuonne ylös käsivarteen ja sitä kautta kohtua supistavaa lääkettä.
Mies lähti vauvan kanssa synnytyssaliin ja minä menin taas heräämöön. Olin siellä varmaan jonkun 1½-2 tuntia ja sitten pääsin synnytyssaliin miehen ja vauvan luo :)
Siitä jäi tässä kohtaa mukavampi muisto kuin esikoisen syntymästä :)
Oli ihanammat kätilöt ja pääsin sinne synnytyssaliin jo vauvan luo. Sain vauvan heti rinnalle ja kätilö kysyi että riisutaanko vauvalta vaatteet pois niin pääsi ihan ihokontaktiin :heart: Ihania muistoja :heart:
Sain myös jääpaloja millä sain kostuttaa suuta kun oli kova jano.
Siellä meistä pidettiin todella hyvää huolta :)
Sitten päästiin osastolle varmaan jonkun 1½ tunnin päästä siitä kun itse synnytyssaliin pääsin :)

Kohta kolmas kerta edessä ja innolla odotan :)

Alkuperäinen kirjoittaja KAKS KOKS:
Kaksi suunniteltua sektiota tehty KOKS:issa.

Ensimmäisessä mentiin sairaalaan mieheni kanssa seitsämän aikoissa.
Ilmottautumisen jälkeen odoteltiin hetki odotushuoneessa ja pääsin sitten toimenpidehuoneeseen ja mies jäi vielä odottelemaan odotushuoneeseen. ( synnytyssaleja ei ollu ollenkaan vapaana, siksi näin ).
Siellä minut punnittiin, kävin pissalla ja mitattiin verenpaine. Sitten mies pääsi huoneeseen mukaan ja vaihdettiin sairaalavaatteet päälle.
Pääsin sänkyyn pötkölleen ja sydänkäyrään.
Mies meni käytävään siksi aikaa kun minulle laitettiin katetri, tippa, otettiin verikoe ja vähän ajeltiin karvoja alavatsalta.
Sitten mies tuli kanssani huoneeseen odottelemaan pyyntöä leikkuriin.
Sain juotavaksi sellaisen pienen lääkemitallisen sitä litkua joka rauhoittaa vatsaa. Ei ollut minusta mitenkään paha homma se. Eikä katetroinnistakaan jäänyt traumaa. Eniten ikävältä tuntui se tipan laitto.
Sitten kätilö lähti viemään minua leikkuriin ja ihan siis sängyllä makoilin koko sen ajan ja isä jäi odottamaan huoneeseen vielä. Kun pääsin leikkuriin minulle laitettiin puudute ja kätilö kävi sillä välin hakemassa mieheni ja lämpökaapin.
Kun mies tuli viereeni päästiinkin jo leikkaus aloittamaan :) Pian sen jälkeen syntyikin jo vauva :heart:
Mies pääsi katsomaan vauvaa heti kun vauvaa kuivailtiin ja kun vauva oli saanut hatun päähän ja kapalon ympärilleen niin mies tuli vauva sylissä minua leikkaussaliin katsomaan :)
Vähän aikaa ihailin vauvaa ja menin sitten heräämöön. Mies lähti vauvan ja kätilön kanssa sinne toimenpidehuoneeseen.
Heräämössä minulla meni useampi tunti koska osastolla oli niin täyttä etten mahtunut sinne. Mies oli vauvan kanssa päässyt jos siirtymään osastolle ja käytävällä istui vauva kainalossa keinutuolissa :heart:
Kun minä sitten muutaman tunnin päästä pääsin perässä niin vauva ja isi siellä jo odottelivat :)

Toisessa sektiossa mentiin myöskin sairaalaan seitsämän aikoissa. Ilmoittautumisen jälkeen päästiin heti vaihtamaan sairaalavaatteita ja mitään verenpaineita tai painoa ei mittailtu.
Vaatteitten vaihdon jälkeen istuttiin hetki käytävässä ja minä pääsin sitten ihan synnytyssaliin missä oli kätilö ja harjoittelija. Mies jäi odottelemaan käytävälle. Minulta otettiin verikoe, laitettiin tippa, katetroitiin mutta karvoja ei ajeltu.
Pääsin myös taas käyrälle :)
Mies tuli sen jälkeen synnytyssaliin myös ja odoteltiin taas kutsua leikkaussaliin :) Litkun join taas myöskin mutta ei taaskaan ollut kovinkaan kamalaa ja sitä oli todella vähän :)
Mies jäi taas ylös kun kätilö ja harjoittelija lähtivät viemään minua leikkaussaliin. Sängyllä vaan loikoilin taaskin :)
Ja toivat sitten miehen perässä kun minut oli puuduteltu :)
Leikkaus kesti vähän pidempään koska edellistä arpea oli edessä ja vuosin aika paljon verta kun valtimo ( vai laskimo? En muista ) katkesi ja ommeltiin uudestaan kasaan mutta kaikin puolin voin koko toimenpiteen ajan mielestäni ihan suht. ok.
Taas vauvaa näytettiin minulle heti syntymän jälkeen pieni hetki ja mies pääsi sitten vauvaa pyyhkimään ja kapaloimaan :) :heart: Toi sitten vauvan käymään luonani vielä ja pääsin silittämään pientä poskea :heart:
Minulla ei kohtu meinannut supistua joten laitettiin leikkurissa vielä yksi tippaletku lisää tuonne ylös käsivarteen ja sitä kautta kohtua supistavaa lääkettä.
Mies lähti vauvan kanssa synnytyssaliin ja minä menin taas heräämöön. Olin siellä varmaan jonkun 1½-2 tuntia ja sitten pääsin synnytyssaliin miehen ja vauvan luo :)
Siitä jäi tässä kohtaa mukavampi muisto kuin esikoisen syntymästä :)
Oli ihanammat kätilöt ja pääsin sinne synnytyssaliin jo vauvan luo. Sain vauvan heti rinnalle ja kätilö kysyi että riisutaanko vauvalta vaatteet pois niin pääsi ihan ihokontaktiin :heart: Ihania muistoja :heart:
Sain myös jääpaloja millä sain kostuttaa suuta kun oli kova jano.
Siellä meistä pidettiin todella hyvää huolta :)
Sitten päästiin osastolle varmaan jonkun 1½ tunnin päästä siitä kun itse synnytyssaliin pääsin :)

Kohta kolmas kerta edessä ja innolla odotan :)

Niin ja siis spinaalipuudutuksessa tehtiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
kannattais synnyttää jos ei katetria halua. miksi sektiomammoille mikään ei saisi tuntua eikä mikään sattua???kai ne kohta vaatii tipan laitonkin nukutuksessa!

Eiköhän suurin osa synnyttäisikin, jos se vain olisi mahdollista. Muistaakseni ap halusi kokemuksia sektion kulusta, joten jokainen vastaaja kertoi oman versionsa, ja kipukynnys voi olla hyvin erilainen eri ihmisillä.

Arvatkaas vaan onko se katetrin laitto puudutuksessa helppoa, kun äitin jalat on ihan rimpulat, se vaatii kolme ihmistä siihen hommaan, kaks pitää jalkoja ja yks katetroi! Vie enemmän aikaa, äiti joutuu olemaan kauemmin selällään--sikiölle tulee helposti supiinisyndrooma=sydänäänet laskevat, eli ihan sikiönkin parhaaksi se osastolla katetrointi!

Samoin tipan laitto, jos joutuu odottelemaan kauan saliin pääsyä, verensokerit laskee, huono olo, äidille ja sikiölle ja joskus jopa (turha) teholle joutuminen, kun korjaillaan vauvan sokereita!

Esilääkkeet edellisenä iltana (jotai mahahappolääkettä tms.) Syömättä ja juomatta aamulla. Sitten lapsivuodeosastolle ilmoittautuun aamu seiskalta. Punnitus, verenpaineen mittausta, sydänäänien kuuntelua. Muutama tunti, ja leikkauskaapu päälle, ja leikkuriin sänky mukana. Siellä vaan makaan leikkauspöydälle, tippaa käteen, yms. leikkausvalmisteluja, spinaalipuudutus selkään, katetri. Puudutteen vaikutuksen odottelua, sitten itse leikkaus...muutama minuutti ja vauva oli ulkona. Leikkaushaavan ompelu, heräämöön tarkkailtavaksi. Parisen tuntia, ja sängyllä vauvan kanssa takaisin lapsivuodeosastolle. Kipupumppu vuorokauden. Sitten tabletti lääkkeisiin. Seuraavana aamuna kätilön avustamana vessaan pesulle, haava pitää suihkuttaa ja kuivata hyvin. Ei oo mikään pikkujuttu tuo sektio, iso leikkaus, ja haava on kipeä monta viikkoa. Myös riski kohtutulehdukseen suurempi. Ja mulla tää riski toteutuikin kuukausi sektiosta..

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Arvatkaas vaan onko se katetrin laitto puudutuksessa helppoa, kun äitin jalat on ihan rimpulat, se vaatii kolme ihmistä siihen hommaan, kaks pitää jalkoja ja yks katetroi! Vie enemmän aikaa, äiti joutuu olemaan kauemmin selällään--sikiölle tulee helposti supiinisyndrooma=sydänäänet laskevat, eli ihan sikiönkin parhaaksi se osastolla katetrointi!

Jaa, mulla käsittääkseni jalat oli telineillä ja katetri laitettiin sillä aikaa, kun testailtiin, alkaako puudute vaikuttaa. Ihan yhtä kauan siis makasin selälläni, ei sen katetroinnin takia mitään jouduttu odottamaan. Mun mielestä se on vaan huonoa palvelua kiusata tommosilla toimenpiteillä osastolla, kun se voidaan hoitaa huomaamattomastikin.

Miten jos se laitetaan osastolla, niin käveleekö äiti sitten sen pissapussin kanssa leikkuriin, vai makaako sängyllä selällään sen matkan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

Samoin tipan laitto, jos joutuu odottelemaan kauan saliin pääsyä, verensokerit laskee, huono olo, äidille ja sikiölle ja joskus jopa (turha) teholle joutuminen, kun korjaillaan vauvan sokereita!

tämä on ihan totta. Tuo katetrointi ei täysin puutuneelta ole ihan yksinkertaista. Yleensä ruvetaan leikkaamaan heti kun potilas on puutunut. Meillä katetri laitetaan osastolla tai aamulla saliin tulijoilta ennen leikkaussaliinmenoa. Ja joku kirjoitti noista jalkatelineistä. Ei meillä sektiossa äidin jalat ole millään jalkatelineillä.

Minä menin sairaalaan klo.06.00,vietiin huoneeseen ja annettiin sairaala vaatteet. Sitte oli suolen tyhjennys. Sen jälkeen oli parin tunnin odotus ja vietiin leikkaus saliin, karvat mahan päältä ajeltiin ja laitettiin tippa ja happi jutut nenään. Sitte annettiin selkään puudutus ja sen jälkeen vasta katetri. Mulla oli aivan ihana henkilökunta siellä, anestesia lääkäri oli tosi symppis:)

Yhteistyössä