sektion kokeneet: vatsalihaksista kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kun mulla on sektiosta aikaa jo kohta vuosi eikä vatsalihakset ole vieläkään palautuneet sieltä sivuilta takaisin keskelle yhteen saakka.

Pitäiskö mennä johonkin korjausleikkaukseen vai onko tämä normaalia?

Eli jos makaa selällään ja jännittää vatsalihaksia (vatsalihasliike) niin heti navan alapuolella jos kokeilee, niin tuntuu etusormen paksuinen, pitkä halkeama navasta alaspäin. Onko muilla tällaista rakoa?

ap
Jaahas, vai ei kellään muulla ole jääneet vatsalihakset näin...

Mitähän tuollainen leikkaus yksityisella maksaa ja onko siinä mitään järkeä mennä sellaiseen? Kun eihän ura näy, vaan ainoastaan tuntuu jos tunnustelen. Varottaako se mun vatsalihasvoimia, en tiedä? Tietääkö joku?

Tietääkö joku mitä haittaa siitä yleensä on että vatsalihakset eivät ole palanneet yhteen?

siiri
Mulla on kans aikamoinen aukko valsalihasten välissä ja vaakaan tehty viilto vuosi sitten. Olen koko ajan kuvitellut sen johtuvan siitä että vatsalihakset ovat vielä niin paljon pienemmät kuin ennen raskautta ja eivät siksi ole ihan palautuneet. Mutta eipä minulla ole palautunut vielä tuntokaan haavan ympärille, joten eiköhän noidenkin palautuminen saata kestää ihan normaalistikin useamman vuoden.

miiii
Whaaaat? Siis siinähän kuuluukin olla sormen levyinen väli, ei ne siitä koskaan kokonaan "yhteen" kuulu mennäkkään! Miettikääs nyt six-päkkiä, niistä uristahan sellainen muodostuu ! Eri asia sitten jos siihen jää sitä sormea leveämpi väli, eli ne jää niin kun leveästi erilleen toisistaan ! Kaipa haitta on lähinnä esteettinen, ei se voima siitä kärsi.

MaMMa
että jos liian nopeasti raskauden jälkeen (siis ennen kuin lihasten väli on palautunut) alkaa tehdä istumaannousun kaltaisia lihasliikkeitä, niin se väli voi jäädä palautumatta kunnolla. Kuntoilu pitäisi aloittaa varovaisesti ja syvistä vatsalihaksista. Tuo lihasten välisen kalvon palautuminen on tosi yksilöllistä, muutamasta kk:sta eteenpäin, ja näköjään ei kaikilla ikinä...?

Itsellä on nyt suht palautunu reilu 5 kk sektion(vaakaan) jälkeen. Tein sillon heti sektion jälkeen lantionpohjalihaksia satunnaisesti ehkä kk:n verran, sitten unohtu...syksyn mittaan tein muutaman kerran jotain kevyitä vatsaliikkeitä kun suunnittelin alkavani "kuntoilla" =D

Joulun jälkeen olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja vähän jumppaillut. N. kk sitten tuntui vielä navan kohdalla koloa, nyt ei, joten suosittelen niitä syvien vatsalihasten harjoitteluja, ihan sellasta että "korsetti" tiukalle, napaa sisäänpäin...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja miiii:
Whaaaat? Siis siinähän kuuluukin olla sormen levyinen väli, ei ne siitä koskaan kokonaan "yhteen" kuulu mennäkkään! Miettikääs nyt six-päkkiä, niistä uristahan sellainen muodostuu ! Eri asia sitten jos siihen jää sitä sormea leveämpi väli, eli ne jää niin kun leveästi erilleen toisistaan ! Kaipa haitta on lähinnä esteettinen, ei se voima siitä kärsi.
Ootko joku fitnesohjaaja tai fysioterapeutti? Eli onko faktaa vai sun oletus? JA miksi joillain ei ole sitä rakoa sektion ja raskauden jälkeen?

Nimimerkki fakta sanoi että jos treenaa liian aikaisin niin rako jää. Enpä olisi niin varma siitä... Rako jäi vaikka en treenannun, kun tiesin tämän lauseen.

Itse en ensimmäiseen 6kk tehnyt ainottakaan vatsalihasliikettä tai mitään muutakaan liikuntaan viittaavaa. Edes lenkkeilyä. Paino tippui hoikaksi heti synnytyksen jälkeen eli koskaan ei ole ollut ylipainoa.
6kk kuluttua aloin kerranviikossa käydä kevyessä jumpassa. Ja nykyisin kun 1v on kulunut synnytyksestää pystyn jo tehdä vatsalijasliikkeit yms mutta en ole missään sixpack kunnossa. Paitsi että lihakset muuten kyllä näkyy kun ei ole juurikaan rasvaa.

miiii
Olen terkkari + liikunnanohjaaja.

Totuus lienee, että palautumisaika on täysin yksilöllistä, mahdotonta siis sanoa tarkalleen kuinka kauan tulee olla treenaamatta suoria vatsoja. Se, että lihakset ei palaudu paikalleen enää ollenkaan vaatinee varsin rankkaa ja intensiivistä treeniä heti alkuun, eli en usko että olet radikaalisti "pilannut" vatsasi treenaamalla. Mutta kuten sanoin, sormenlevyinen rakohan siinä kuuluukin olla, ei niiden lihasten kuulu yhteen kasvaa !

MaMMa
Lisäisin vielä, että tuo "kolo" vatsalihasten välissä siis tuntuu siltä että sormet uppoaa sisään. Mulla ei mitään sixaria oo eikä oo ollukkaan ja ihan kiva rasvakerroskin tuossa navan ympärillä... tarkoitin sitä kun makaa selällään ja jännittää vatsan piukaksi, niin siitä missä sixpäkin keskiviiva olisi jos olisi kun painaa sormenpäillä, niin ennen tuntui että sormet uppoaa sisuksiin ja nyt siis tuo löystynyt kalvo on niin palautunut että ottaa vastaan koko matkalta. (kun on ensin uponnut sen rasvakasan läpi =D =D)

ap
huh, no sitten mulla ei taidakaan olla aihetta huoleen. Eli rako kuuluu asiaan. Kiitos Miiii asiantuntemuksestasi ja avustasi, kuten myös muille. Minullakaan sormet ei uppoa enää sisuksiin (kuten 6kk sitten vielä kävi, kun rako oli leveämpi), vaan kalvo ottaa vastaan. Vain tämä ura tuntuu.

Ei ole tullut kopeloitua näin tarkasti näitä vatsalihaksia ennen synnytystä, joten en ole tiennyt että rako kuuluu siihen. Ja täällä kun olen lukenut näitä tekstejä, niin sain vasta raskausaikana tietää että nämä vatsalihakset edes liikkuu keskeltä sivuille ja niitä ei saisi treenata liian aikaisin jne. :) Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää:)

Yhteistyössä