Mulla on takana 3 sektota. Ekasta toivuin suht nopeasti, mutta sairaalassa olin viikon. Silloin oli 2,2v kotona, jota hoiteli alkuun isä.
Viimeksi sektiosta olin myös sairaalassa viikon. Olin valtavan kipeä ja jaloittelemaan pystyin vasta kolmentene päivänä, kun yleensä aloitetaan leikkauspäivän iltana tai viimeistään seuraavana aamuna.Kotiin päästyäni olin vielä useamman viikon kipeä, mm. oikealla kyljellä en kyennyt nukkumaan kuin n.kk päästä.
Nyt on 2,5vkoa viimeisestä sektiosta ja olin 5vrk sairaalassa, jona aikana sain koko ajan vahvat opiaattijohdannaiset. Jaloittelin leikkauspäivän iltana jo. Kotiin pääsin Burana 800-reseptin turvin. Alan olla jo aikaslaill ahyväkuntoinen, mutta 1v-vauvaa en voi edelleenkään paljoa nostella. Pahinta ei ole kipu, vaan se että painavaa nostaessa voi haava revetä sisältä ja alkaa vuotaa vatsaontaloon.Korjausoperaatio on työläs eli vatsanpeitteet joudutaan avaamaan ja toipuminen pitkittyy. Kannattaa siis huolehtia ettei nostele kolmeen-neljään viikkoon mitään kovin painavaa (vauvaa voi ihan huoleti hoitaa). Meillä isä otti lomaa kolmeksi viikoksi.
Kun olet heräämössä, ala heti liikutella jalkateriä ja nilkkoja pyöritellen, niin saat verenkiertoon vauhtia ja pääset mahdollisimman pian vauvna luo osastolle.
Osastolla tee heti seuraavia jumppaliikkeitä varoen: nosta jalat koukkuun ja nosta peppua varoen patjasta ylös.Tee muutama toisto. Toinen liike ,joka ryhmässä opetettiin oli että jalat koukkuun ja heijaa niitä varovasti puolelta toiselle. Ja kannattaa käveleksiä osastolla pieniä matkoja esim. vessaan ja ruokalaan ja käytävällä muuten vaan, niin toipuminen lähtee hyvään vauhtiin.