sektion jälkeinen sairaalaolo

• Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti
sektuura
äidin ja vauvan kunnon mukaan.
molemmilla kerroilla olen päässyt kotiin vauvan kanssa kun vauva 5 päivää vanha. ekalla kerralla oli este aiemmalle kotiutukselle oma huono kunto ja toisella kertaa vauvan kunto.
ensi viikolla selviää montako päivää joudun tämän kolmannen vauvan kanssa olemaan sairaalassa, toivottavsti max tuo 5 vrk

toista kertaa sektio
Mä olin 4 päivää ekasta. Oman vointini perusteella olisin voinut hyvin lähteä kotiin jo toka päivänä. Muista nousta sängystä ylös HETI kun mahdollista!!! Leikkauspöhnä paranee kuin salamaniskusta kun olet eka kerran kävellyt muutaman metrin. Jostain syystä tätä ei mainosteta sektioiduille. Liikkeelle lähtö tuntuu kammottavalta ensimmäiset puoli minuuttia, mutta sitten kun olet sen tehnyt, olet ikityytyväinen, lupaaan sen.

Ylös saa anestesialääkärin mukaan nousta siinä vaiheessa kun jalat kantaa, eli saat jalat taipumaan polvista, ja selinmakuullasi saat jalkaa nostettua vähintään 30 astetta. Eli ei siis ole olemassa mitään 'pakko maata leikkauksen jälkeen 4 tuntia'-sääntöjä. Tsemppiä matkaan! Muista myös, että vaikka kipupumppu on tosi kätevä vekotin, niin ne peräsuoleen työnnettävät kipulääkkeet on kans tosi tehokkaita, jos siis haluat päästä tipasta eroon mahd. pian leikkauspöhnätunteen takia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 22:58 toista kertaa sektio kirjoitti:
Mä olin 4 päivää ekasta. Oman vointini perusteella olisin voinut hyvin lähteä kotiin jo toka päivänä. Muista nousta sängystä ylös HETI kun mahdollista!!! Leikkauspöhnä paranee kuin salamaniskusta kun olet eka kerran kävellyt muutaman metrin. Jostain syystä tätä ei mainosteta sektioiduille. Liikkeelle lähtö tuntuu kammottavalta ensimmäiset puoli minuuttia, mutta sitten kun olet sen tehnyt, olet ikityytyväinen, lupaaan sen.

Ylös saa anestesialääkärin mukaan nousta siinä vaiheessa kun jalat kantaa, eli saat jalat taipumaan polvista, ja selinmakuullasi saat jalkaa nostettua vähintään 30 astetta. Eli ei siis ole olemassa mitään 'pakko maata leikkauksen jälkeen 4 tuntia'-sääntöjä. Tsemppiä matkaan! Muista myös, että vaikka kipupumppu on tosi kätevä vekotin, niin ne peräsuoleen työnnettävät kipulääkkeet on kans tosi tehokkaita, jos siis haluat päästä tipasta eroon mahd. pian leikkauspöhnätunteen takia.
TYKSissä makuutettiin 1 vrk. Elektiivisen jälkeen siis. Sektion jälkeen sai toki liikutella jalkoja sängyssä, mutta ylös sai nousta vasta seuraavana päivänä.

Eka ylösnousu oli kaamea. MUtta sen jälkeen vetreyti sitä nopeammin, mitä enemmän liikkui.

Esikoisesta kotiuduttiin kolmantena päivänä ja kuopuksesta toisena. =) Kyselivät kyllä moneen kertaan olenko aivan varma että haluan jo kotiin, pidempäänkin olisin saanut osastolla olla. :D Kuitenkin kaipasin jo kotiin ja koska sekä oma että vauvan vointi oli molemmilla kerroilla hyvä, ei kotiutumiselle ollut estettä.

Kuopuksesta olin muuten jalkeilla ja suihkussa 6h pienen syntymän jälkeen ja siitä asti "normaalisti" liikkeellä. Kipuja ei ole kummankaan leikkauksen jälkeen ollut. Nyt jo rupesin miettimään että mahtavatko nämä täydellisesti sujuneet sektiot kostautua jos joskus päädytään hankkimaan kolmas lapsi... Iskisi sitten kerralla kolmen sektion kivut ja komplikaatiot! :x

Kertokaas nyt missä sairaalassa pääsitte noin pian jalkeille ja pois??? Itsekin voin aivan hyvin, mutta jalkeille pääsi käytännön mukaan vasta seuraavana päivänä. Ja sen jälkeen kyllä olinkin liikkeellä.

Ja kun sanotte, että pääsitte esim. kolmantena pv pois, siis leikkaus + tämän jälkeen 2 kokonaista päivää ja yötä vai kuinka pian?

Jos nyt tulee toinen sektio ja kaikki menee ok, haluan pian kotiin, erityisesti sen esikoisen takia, ellei saa sitten perhehuonetta.

Muumimammuska harmaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 21:24 Liiri kirjoitti:
:wave: mie olin kolme päivää!
Sama täällä! :wave: Ja äidin voinnin mukaan se sairaalassaoloaika riippuu pitkälti. Ensisynnyttäjät tietty ovat ainakin sen 3pv niinkuin minä.

setiox2
mulla 2 sektiota takana. Ekan kanssa olin 4pv (to leikkaus ja ma kotiin) ja 3pv (ti leikkaus ja pe kotiin) Tokan kanssa olisin halunut aikaisemmin kotiin mutta to oli pyhäpäivä.

Jalkeille heti kun vointi sen salli. Ekan kanssa seuraava aamu, mutta tokan kanssa jo n 4h leikkauksesta. Mulla ollut normaalit leik jälk kivut. Kääntyminen kyljeltä toiselle sängyssä oli kivuliaimpia, sektio haava yhdistettynä sisuskalujen liikkumiseen/paikoilleen menoon synnytyksen jälkeen ei oo herkkua.

Jälki supistuksia mulla ei ole ollut kummankaan kanssa joten siinä suhteessa päässyt kans helpolla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 08:35 vieras kirjoitti:
Kertokaas nyt missä sairaalassa pääsitte noin pian jalkeille ja pois??? Itsekin voin aivan hyvin, mutta jalkeille pääsi käytännön mukaan vasta seuraavana päivänä. Ja sen jälkeen kyllä olinkin liikkeellä.

Ja kun sanotte, että pääsitte esim. kolmantena pv pois, siis leikkaus + tämän jälkeen 2 kokonaista päivää ja yötä vai kuinka pian?

Jos nyt tulee toinen sektio ja kaikki menee ok, haluan pian kotiin, erityisesti sen esikoisen takia, ellei saa sitten perhehuonetta.

Kuopukseni syntyi kiireellisellä sektiolla Kättärillä. Syntyi aamuyöllä klo 0.20, heti aamulla halusin suihkuun ja nousin sängystä hoitsun avustuksella. Kotiin päästiin kun vauva oli 2½ vrk vanha.

Mulle tehtiin suunniteltu sektio viime keskiviikkona ja kotiin päästiin la, eli kolme yötä oltiin. Oltais päästy jo päivää aikaisemmin molempien voinnin puolesta mutta jäätiin vielä vähän opettelemaan vauvanhoitoa:) Mäkin oli liikkeellä hieman 6h sektion jälkeen ja seuraavana päivänä jo suht vaivattomasti kun pääsin irti tipasta ja katetrista. Eikä ollut ihmeempiä kipuja missään vaiheessa, olin varautunut paljon pahempaan.

Jorvissa synnytin kakkosen sektiolla huhtikuussa. Maantaina syntyi iltapäivällä, seuraavana aamuna jalkeille, torstaina olisimme voinnin perusteella muuten päässeet pois, mutta mulla tulehdusarvot korkealla (lapsivesien menosta ehti kulua 60 tuntia lapsen syntymään) joten piti antaa antibioottia vielä suoneen yksi päivä lisää.

Yhteistyössä