Sektion ei muka synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Setvijä
  • Ensimmäinen viesti
Setvijä
Täällä monet väittävät että ovat kokeneet asian niin että sektiota ei muka pidettäisi synnytyksenä... Mistä tämä väite on lähtenyt liikkelle kun en itse tunne ketään joka niin väittäisi? Onko sektion kokeneilla itsellään jotenkin huono mieli asian vuoksi kun näin väittävät? (En yleistä! Kaikki sektiolla synnyttäneet eivät näin vätä!!!)
Huom. mulla ei ole mitään sektioo vastaan, mutta jos se ei jonkun mielestä ole oikea synnytys niin ilmottakoon asian nyt tässä ketjussa!
Eikä tarvita mitään löpinöitä miksi alatiesynnytys olisi parempi, ne jutut jo tiedetään!

En mä nyt mitenkään väheksy sektiota syntymistapana, mutta, sektion suomenkielinen nimi kai keisarinlaikkaus...ja eihän sitä voi sanoa, että synnytti sektiolla, syntyi sektiolla käy....ja jos synnytys päättyi sektioon...niin ei, sektio ei kielellisesti voi olla synnytys!

Vastaan kuten Kangasajuruoho, ei voi sanoa, että "synnytin sektiolla" vaan "minulle tehtiin sektio" tai "lapseni syntyi sektiolla".

Mutta laspi syntyy jokatapuksessa, väliäkö sillä sitten miten se syntyy. synnytys/sektio on vaan tapa päästä päämäärään, eli saada lapsi, ei mitään merkityksellisiä asioita itsessään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2005 klo 15:38 kangasajuruoho kirjoitti:
En mä nyt mitenkään väheksy sektiota syntymistapana, mutta, sektion suomenkielinen nimi kai keisarinlaikkaus...ja eihän sitä voi sanoa, että synnytti sektiolla, syntyi sektiolla käy....ja jos synnytys päättyi sektioon...niin ei, sektio ei kielellisesti voi olla synnytys!
No jaa, mitenkäs tuohon vastaisi. Minulla kaksi sektiota takana. Toki alatiesynnytys on se "luonnollinen" tapa synnyttää, ja ensisijainen, jos mikään ei estä sitä. Lapsi on ulos saatava joka tapauksessa, niin silloinhan lapsi syntyy. Jos sanotaan, että sektio ei ole muka synnytys, niin miten lapsi on sitten syntynyt. Tiedän, että puhut nyt "kielellisessä" merkityksessä, ettei sektio ole synnytys. Sektio on kirurginen toimenpide, mutta yksi synnytystapa siinä missä alatiesynnytyskin.

Ja kokemuksesta voin puhua, että sektioihin valmistautuminen on paljon pahempi ja rankempi kokemus kuin alatiensynnytyksen (itse yritin kolme päivää alakautta), minun kokemuksena. Joten kun puhutaan synnytyksistä, on ihan sama miten lapsi maailmaan loppujen lopuksi tuli. Minä olen synnyttänyt kaksi lasta tähän maailmaan, vaikka sektiolla on ulos saatukin.

kukkerikuu
Itse yritin esikoista alateitse monta tuntia ja kun ei tullut lähemmäs niin lääkäri totesi että leikkaus. Nuoremman kohdalla kävin röntgenissä ja soittivat seur. päivänä että leikkaus, koska lantio liian kapea eli sen vuoksi esikoinenkaan ei syntynyt alateitse. En koe huonoa omatuntoa keisarinleikkauksien vuoksi.

Kaikille ei suoda sitä iloa että voisi kokea alatiesynnytyksen. Henkilökohtaisesti en jaksa pohtia ko. asiaa, pääasia on että minulla on kaksi tervettä poikaa, olkoon maailmaantulotapa mikä tahansa.

Magalie
Kyllä te jotka olette puhkuneet synnytystuskissanne monta tuntia ja päätyneet kaiken päätteeksi sektioon, voitte reippain mielín sanoa synnyttäneenne.
Kun lapsi sektoidaan esim. siitä syystä, että äiti ei halua synnyttää, (esim. koska pelkää tilanteen hallinnan menettämistä) voi kaksi kertaa miettiä onko hän varsinaisesti synnyttänyt.
Tää on mun mielipide, ja näkemyksiä on monia, jokainen puoltaa tietysti omaansa..

Minä olisin halunnut synnyttää kaksoset normaaliteitse, mutta siihen ei lääkäri antanut mahdollisuutta ja jouduin sektioon. Aluksi olin pahoillani, mutta mulle annettiin kyllä tavallaan vaihtoehto, toinen vauva olis tullu normaalisti, mutta toinen olis jouduttu leikkamaan, joten mieluummin vaan toinen paikka kipeenä ja keisarinleukkauksella kaksoset tuli maailmaan.

äityli-82
minulle oli suuri pettymys kun lapsi jouduttiin leikkaamaan..en ollut ajatellut edes että niinkin voisi käydä..aluksi ajattelin että olin jotenkin epäonnistunut..mutta nyt ymmärrän kyllä hyvin ja nyt on laskettuaika lokakuussa ja tulee suunniteltu sektio..siihen on vaan pakko asennoitua vaikka en haluaisi sitä

pienenpieni
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 21:07 äityli-82 kirjoitti:
minulle oli suuri pettymys kun lapsi jouduttiin leikkaamaan..en ollut ajatellut edes että niinkin voisi käydä..aluksi ajattelin että olin jotenkin epäonnistunut..mutta nyt ymmärrän kyllä hyvin ja nyt on laskettuaika lokakuussa ja tulee suunniteltu sektio..siihen on vaan pakko asennoitua vaikka en haluaisi sitä

Peesaan tätä ihan täysin... Paitsi että vieläkin joskus surettaa kun lukee jotain kommentteja siitä miten sektio ei ole synnytys...
Mulla myös LA lokakuussa, synnytystapa ei vielä tiedossa...

alannah
Mun kaikki kolme lasta on syntyny sektion kautta koko nukutuksessa. Mulle on aivan sama oliko sektio jokin synnytys tapa vai ei. Eikä harmita yhtään vaikken oo kokenu synnytystä alateitse!

Kirjataanhan sektion jälkeenkin synnytyksen kesto ylös! Ja se ei ole sama kuin leikkauksen kesto. (Ainakin jos ei ole kysymys suunnitellusta sektiosta.)
Synnytykseenhän kuuluu muutakin kuin ponnistusvaihe. Itse ainakin synnytin ensin melkein pari vuorokautta, sitten mentiin sektioon.
(Olen kyllä ajatellut kutsua vieraat lapsen leikkauspäiville, ei syntymä... :LOL: )

mulla on ihan sama millä sanoilla kukakin synnytystään sanoo, mutt tuli vaan mieleen kun luin noita tyksin ohjeita sektioon tuleville niin siinä kyllä puhutaan jatkuvasti toimenpiteestä synnytyksenä....

Benita
Mielestäni on todella lapsellista jos "oikeasti" synnyttäneet, saati synnyttämättömät ilkeävät kyseenalaistaa sektion, oli se sitten haluttu tai hätä-sellainen. Ei kai lapsen teossa ole kyse mistään kilpailusta, kuka synnyttää milläkin lailla. Itse odotan esikoista ja pelkopolikäynti edessä, mutta en usko olevani muita huonompi äiti, mikäli sektioon kohdallani päädytään.
Tässä kohtaa joku varmaan ottaa sitten esille sen, ettei halua omia verorahojaan tuhlattavan jonkun pelkurin leikkuuseen, mutta menee sitä rahaa kai turhempaankin kuin lasten maailmaan saattamiseen...

Molemmat tavat olen kokeillut ja mun mielipide on ett alatiesynnytys on täysin yliarvostettu juttu. Vaikka se ei mun kohdalla ollut edes pahimmasta päästä,varmaan aika normaali. Ei edes leikattu välilihaa,vaan pieni repeämä ja 2 tikkiä.

Yritin kyllä saada sektiota tokalla kerralla mutta ei onnistunut..
No,hengissä selvittiin ja kolmosta tekis mieli =)

Olin terkkarissa juttelemassa tulevasta ehkäisystä, kysyin sitten mahdollisuudesta saada kierukka.. terveydenhoitaja sanoi että se voi hankalampi juttu koska en ole synnyttänyt! vaan minulle on tehty sektio.. jäin sitä sitten miettimään että en ole muka synnyttänyt. Olen sitä mieltä et alatiesynnytys tai sektio, niin synnytys se silti on!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 21:31 Unicorn- kirjoitti:
Olin terkkarissa juttelemassa tulevasta ehkäisystä, kysyin sitten mahdollisuudesta saada kierukka.. terveydenhoitaja sanoi että se voi hankalampi juttu koska en ole synnyttänyt! vaan minulle on tehty sektio.. jäin sitä sitten miettimään että en ole muka synnyttänyt. Olen sitä mieltä et alatiesynnytys tai sektio, niin synnytys se silti on!!
ei ole tosi et ammatti imhminen sanoo noin...!

pöyristyttävää...

doc
terminologisesti th:si sanoi aivan oikein. jos perehdyt kierukan asettamiseen hieman, saat selville, että se asetetaan kohdunkaulakanavaa pitkin, joka alateitse synnyttäneillä on joustavampi, ja laajenee siten helpommin asettimen tieltä. sektiolla lapsensa saaneilla kanava on kuten synnyttämättömillä, joille ei kierukkaa myöskään mielellään laiteta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2005 klo 09:55 doc kirjoitti:
terminologisesti th:si sanoi aivan oikein. jos perehdyt kierukan asettamiseen hieman, saat selville, että se asetetaan kohdunkaulakanavaa pitkin, joka alateitse synnyttäneillä on joustavampi, ja laajenee siten helpommin asettimen tieltä. sektiolla lapsensa saaneilla kanava on kuten synnyttämättömillä, joille ei kierukkaa myöskään mielellään laiteta.
Mites siinä tapauksessa että on päästy jo ponnistusvaiheeseen ja jouduttu sektioon, eli ei suunniteltu sektio?

Vähän menee aiheen sivusta, mutta sekin asia että itselläni oli "epäsäännöllinen" synnytys koska vauva autettiin pihdeillä maailmaan. Eli siis itse ponnistaen syntynyt on säännöllinen synnytys. No, hiukan sivusin aihetta, mutta idea on sama. Henk.koht. pidän sektiota kyllä synnytyksenä.

pikkuviikinki
mulle yks lysti minä muut pitävät minun pitkittynyttä synnytystäni joka johti hätäsektioon ja suunniteltua sektiotani , minä tiedän synnyttäneeni molemmat lapseni ja siitä on iso arpi mahassa todisteena, mulle ihan sama mistä reijästä ne lapset maailmaan kiskotaan mulla ne sattumoisin kiskottiin mahassa olevasta haavasta.

Tiedän kyllä kierukan laittamisesta, ym. Itselläni kohdunsuu ehti avautua 4-5cm.. Ja tämä terveydenhoitaja passitti minut lääkärille koska ei osannut sanoa asiaan juuta eikä jaata.. antoi vaan mukaan kierukasta kertovan ohjelehtisen.. missä luki että kierukka voidaan laittaa myös synnyttämättömille naisille.. ärsyttää vaan että terveydenhoitaja antoi heti sellasen kuvan että ei voida laittaa. Olisi voinut sanoa että se on vaan hankalempaa..

Yhteistyössä