Sektioinfo. Mitä siellä tehdään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuka ja mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22646356]Oli ainakin meillä miellyttävä tapaaminen lääkärin ja anestesialääkärin sekä kätilön kesken.[/QUOTE]

Noin meilläkin. Otettiin vielä verikokeita ja verenpaine, käytiin läpi sektion kulkua & ennakkovalmisteluja ja saatiin tietää oma paikkamme päivän leikkauslistassa ja mihin aikaan leikkauspäivän aamuna tulisi olla sairaalassa. Tietty sai myös esittää omia kysymyksiä. Niin ja ihan alkuun katsottiin filmi sektion kulusta.

Tämä viimeisin oli kolmas sektioni ja ensimmäinen kerta kun päästiin tuohon infoon, aiemmilla kerroilla sektiopäätökset tehtiin myöhemmässä vaiheessa ja kiireemmällä aikataululla.

Alkuperäinen kirjoittaja kuka ja mitä;22646405:
Ennen raskautta jo tiesin joutuvani siihen koska suunniteltu sektio on ainut synnytys muoto mikä mahdollista :)
No kaikkihan ei ole 100% varmaa kerkiääkö jos pienokainen haluaa syntyä ennen sitä :)

Oho...saanko kysyä mikä estää? Jos vauva päättää syntyä nopeasti onko pahakin vaara? :O
Toivotaan parasta! :)

[QUOTE="sama";22646461]Oho...saanko kysyä mikä estää? Jos vauva päättää syntyä nopeasti onko pahakin vaara? :O
Toivotaan parasta! :)[/QUOTE]

Kohtu ei kestä synnytyssupistuksia ollenkaan periaatteessa. Näin on löäkärit sanonut koksa edeellisessä synnytyksessä kohtu repesi parhasti ja siitä sitten hätäsektioon ja iajemminkin on yksi sektio jo tehty.
Siksi jo aikaisessa vaiheessa viim. rv 37 sektio ettei kerkeisi supistuksia tulemaan. Harjoitussupistukset kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja kuka ja mitä;22646523:
Kohtu ei kestä synnytyssupistuksia ollenkaan periaatteessa. Näin on löäkärit sanonut koksa edeellisessä synnytyksessä kohtu repesi parhasti ja siitä sitten hätäsektioon ja iajemminkin on yksi sektio jo tehty.
Siksi jo aikaisessa vaiheessa viim. rv 37 sektio ettei kerkeisi supistuksia tulemaan. Harjoitussupistukset kestää.

Ohhoh, no hyvä että nyt pääset "normisektioon" vaikka ei sekään mitään herkkua, mutta turvallisempi kuin tuo kokemuksesi :O
Onnea matkaan! :)

[QUOTE="sama";22646536]Ohhoh, no hyvä että nyt pääset "normisektioon" vaikka ei sekään mitään herkkua, mutta turvallisempi kuin tuo kokemuksesi :O
Onnea matkaan! :)[/QUOTE]

Eihän ne leikkaukset ole koskaan, mut nyt kuitenkin olen suht turvallisin mielein sektioon menossa. N. kolme vkoa pitäisi vielä odotella veitsen alle pääsyä. Tämä odottajan aika vaan on aina niin pitkä :) Kiitos, uskon että kaikki menee nyt hyvin.

vielä olisin tiedustellut,että katsotaanko siellä painoarvio vauvasta ja miten äidin paino, punnitaanko? Onko mahdollisuutta valita puudutuksen ja nukutuksen välillä?

Alkuperäinen kirjoittaja kuka ja mitä;22649758:
vielä olisin tiedustellut,että katsotaanko siellä painoarvio vauvasta ja miten äidin paino, punnitaanko? Onko mahdollisuutta valita puudutuksen ja nukutuksen välillä?

Me asutaan Ruotsissa eikä meilläpäin harrasteta noita painoarvioita lain, itse vaan olen joskus kätilöitä ja lääkäreitä noilla ahditellut. tuollakin kysyin molemmilta veikkausta.

äidin paino kysyttiin haastattelun yhteydessä. Puudutus oli ns automaatio, en tiedä sitten millaisia perusteluja olisivat nukutukselle vaatineet jos joku sitä haluaisi.

Ei kyllä Suomessa yleensä saa valita nukutusta sektioon, jos suunniteltu. Se on yleensä se epiduraalin ja spinaalin yhdistelmä puudutus. Nukutuksessa on omat riskinsä kuten jos sektiossakin, joten ei kantsi ottaa turhia riskejä, vaikka turvallista kaikki onkin.

Meillä sektioinfon Jorvissa piti kätilö. Selitti sektiopäivän kulun aamusta iltaan ja käytiin läpi semmoinen odottajan terveystietolomake, jossa oli kaikkea tarpeellista kyssäriä leikkausta ajatellen, suvun sairauksia yms. Ja sain tukisukat, jotka piti pukea leikkausaamuna. Mut punnittiin, mutta muuten kätilö ei koskenutkaan minuun eli vauvan asentoa, painoa tms. ei tsekattu. Mulla oli perätilan takia sektio.

Kiva käynti ja oli minusta tarpeellinen. Itse sai esittää kysymyksiä ja se oli myös tärkeää. Lääkäriä tai anestesialääkäriä en tavannut, mutta ei tarvinnutkaan, koska mua ei sektio mitenkään jännittänyt. Leikkauksessakin mun syke ja verenpaineet oli niin normaalit kuin olla ja saattaa ja henkilökunta ihmetteli, että oletpas sinä rauhallinen sektiopotilas! :)

Yhteistyössä