Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 11:20 Kielokki kirjoitti:Sektio tulee automaattisesti, jos A-vauva on perätilassa. Tämän pitäisi olla valtakunnallinen "sääntö" eli pätee täällä Tampereelle kuin myös muuallakin Suomessa. Eikä käsittääkseni tässä ole neuvottelun varaa, sillä lääkärit eivät voi riskeerata vauvojen elämää ehdointahdoin. Olisi liian suuri riski yrittää synnyttää alakautta.
Jos A-vauva on raivotarjonnassa, mutta B-vauva perätilassa on alatiesynnytys mahdollinen,mutta tässä on mahdollisuus äidin toivoa sektiota! Alatiesynnytyksessä A-vauvan synnyttyä B-vauva käännetään käsin.
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 11:20 Kielokki kirjoitti:Joo, juuri noin se minullekkin selitettiin. mulla oli a-vauva raivotarjonnasta viikolta 22 lähtien, ja b-vauva oli milloin poikittain ja milloin perätilassa. eipä ne lääkärit ikinä edes sektiovaihtoehtoa esittäneet, b-vauvan asennolla ei ole mitään merkitystä.
tosin b-vauvaa ei "käännetä" käsin, vaan paremminkin ohjaillaan. muistan että kätilöt törkkivät mahaa ja maha vaan heilu..ja peppu edellä tyttö sieltä tuli. toki kätilöt varmaan aina yrittävät saada beetä raivotarjontaan, mutta ei siinä aleta voltteja heittämään..
ihmettelen kyllä, jos lääkärit tahtovat että ap synnyttäisi kaksoset perätilassa! sehän on ihan älytön riski, tuplasynnytys ja vielä perätila. sehän on sitten lähes varma hätäsektiomatka joka tapauksessa!
oli muuten synnärillä samaan aikaan mun kanssa toinen kaksosäiti. oli synnyttänyt aiemmin päivällä, a-vauva oli ihan normaalisti pää edellä, mutta bee ei sitten suostunut tulemaan, pysyi poikittain vaikka kätilöt kaikkensa yrittivät. ei onnistunut perätila eikä raivotarjonta. hätäsektioon sitten joutui.
mahtoi olla äidillä "hauskaa," sai kokea molemmat synnytystavat..huh,huh. pahin painajainen.
Kuka niin on kirjoittanut?Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 12:45 mamma kirjoitti:mä olen synnyttänyt kaksoset tänä vuonna Tampereella eikä se kyllä niin ole että automaattisesti tulee sectio jos b on perätilassa. Tietysti jokaisen tilanne katsotaan henkilökohtaisesti ennen synnytystä, mutta veikkaan että alatiesynnytystä lähdetään koittaan jos a on kuitenkin pää edellä tulossa. Imukuppi taitaa olla riski jos b joutuu liian kauan odotteleen ja silloinhan sitten sectioon mennään kuitenkin. Mun mielestä parempi joko tai, molemmat samana päivänä on suhteellisen rankka kokemus. Tosin siitäkin selviää.
Aivan uskomatonta! Kuka lääkäri sulla on ollut? Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää. Monesko lapsi sulle on tulossa?Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 06:21 minä kirjoitti:kylläpä vaan kuulun TAYS-synnyttäjiin ja siellä ollaan vakaasti sitä mieltä että kyllä ne tulee alateitse vaikka molemmat on perätilassa.Mutta kyllä mut nyt on vakuutettu monella taholla että vaadi sektio.Toivottavasti lääkäri ottaa todesta mun pyyntöni/vaatimukseni.Maanantaina seuraava käynti,saas nähdä..