sektio

täällä yksi utelias kyselee että onko väärin kun tahtoisin kaksoseni sektiolla kun molemmat ovat perätilassa ja edelliset synnytykset on ollut imukuppiavusteisia eli ne lapset ole ihan itsestään sieltä tulleet. lääkäri meinaa että alateitse, minä erimieltä..Mitä mieltä olette?????

hui
Mene ehdottomasti leikkaukseen! Varsinkin kun odotat vielä kaksosia. Itselläni perätilapikkuinen syntyi sektiolla ja minua yritettiin myös painostaa synnyttämään alateitse, mutta kuvissa todettiin ettei mahdukaan. En olisi kyllä muutenkaan suostunut, koska juttelin asiasta monien eri tahojen ihmisen kanssa ja siinä on kuitenkin melkoisia riskejä. Tiedän, niin on leikkauksessakin, mutta joskus on mietittävä kummassa on pienemmät. Mielestäni perätilatapauksessa voit vaatia sektion, ainakin näin on ensimmäistä odottaessa.

kaksosten äiti
Minä synnytin kaksoseni TAYS:ssa 2v sitten sektiolla. Halusin leikkauksen koska A-vauva oli perätilassa. Mielipidettäni asiasta ei onneksi kyseenalaistettu missään vaiheessa ja olinkin positiivisesti yllättynyt kun ei yritetty mitenkään painostaa alatiesynnytykseen. Voi olla että alateitsekin olisi voinut synnytys sujua hyvin mutta en halunnut ottaa mitään riskejä. Ja hienosti meni. :)

Miitu79 harmaana
Synnytän piakkoin kaksoseni naistenklinikalla ja siellä tehdään automaattisesti sektio, koska a-vauva on perätilassa. Jos a sattuu kääntymään, niin silloin tietty alakautta.

nyt rv 32+6

Kielokki
Sektio tulee automaattisesti, jos A-vauva on perätilassa. Tämän pitäisi olla valtakunnallinen "sääntö" eli pätee täällä Tampereelle kuin myös muuallakin Suomessa. Eikä käsittääkseni tässä ole neuvottelun varaa, sillä lääkärit eivät voi riskeerata vauvojen elämää ehdointahdoin. Olisi liian suuri riski yrittää synnyttää alakautta.

Jos A-vauva on raivotarjonnassa, mutta B-vauva perätilassa on alatiesynnytys mahdollinen,mutta tässä on mahdollisuus äidin toivoa sektiota! Alatiesynnytyksessä A-vauvan synnyttyä B-vauva käännetään käsin.

Muistakaa että kaksossynnytyksessä ollaan aina sektiovalmiudessa. Onhan se riskisynnytys! Vaikka molemmat vauvat olisivat raivotarjonnassa, ja mahdollisuudet alatiesynnytykseen olisi hyvät.

mä olen synnyttänyt kaksoset tänä vuonna Tampereella eikä se kyllä niin ole että automaattisesti tulee sectio jos b on perätilassa. Tietysti jokaisen tilanne katsotaan henkilökohtaisesti ennen synnytystä, mutta veikkaan että alatiesynnytystä lähdetään koittaan jos a on kuitenkin pää edellä tulossa. Imukuppi taitaa olla riski jos b joutuu liian kauan odotteleen ja silloinhan sitten sectioon mennään kuitenkin. Mun mielestä parempi joko tai, molemmat samana päivänä on suhteellisen rankka kokemus. Tosin siitäkin selviää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 11:20 Kielokki kirjoitti:
Sektio tulee automaattisesti, jos A-vauva on perätilassa. Tämän pitäisi olla valtakunnallinen "sääntö" eli pätee täällä Tampereelle kuin myös muuallakin Suomessa. Eikä käsittääkseni tässä ole neuvottelun varaa, sillä lääkärit eivät voi riskeerata vauvojen elämää ehdointahdoin. Olisi liian suuri riski yrittää synnyttää alakautta.

Jos A-vauva on raivotarjonnassa, mutta B-vauva perätilassa on alatiesynnytys mahdollinen,mutta tässä on mahdollisuus äidin toivoa sektiota! Alatiesynnytyksessä A-vauvan synnyttyä B-vauva käännetään käsin.
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 11:20 Kielokki kirjoitti:
Joo, juuri noin se minullekkin selitettiin. mulla oli a-vauva raivotarjonnasta viikolta 22 lähtien, ja b-vauva oli milloin poikittain ja milloin perätilassa. eipä ne lääkärit ikinä edes sektiovaihtoehtoa esittäneet, b-vauvan asennolla ei ole mitään merkitystä.
tosin b-vauvaa ei "käännetä" käsin, vaan paremminkin ohjaillaan. muistan että kätilöt törkkivät mahaa ja maha vaan heilu..:)ja peppu edellä tyttö sieltä tuli. toki kätilöt varmaan aina yrittävät saada beetä raivotarjontaan, mutta ei siinä aleta voltteja heittämään.. :)

ihmettelen kyllä, jos lääkärit tahtovat että ap synnyttäisi kaksoset perätilassa! sehän on ihan älytön riski, tuplasynnytys ja vielä perätila. sehän on sitten lähes varma hätäsektiomatka joka tapauksessa!

oli muuten synnärillä samaan aikaan mun kanssa toinen kaksosäiti. oli synnyttänyt aiemmin päivällä, a-vauva oli ihan normaalisti pää edellä, mutta bee ei sitten suostunut tulemaan, pysyi poikittain vaikka kätilöt kaikkensa yrittivät. ei onnistunut perätila eikä raivotarjonta. hätäsektioon sitten joutui.
mahtoi olla äidillä "hauskaa," sai kokea molemmat synnytystavat..huh,huh. pahin painajainen.

:)

Kielokki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 12:45 mamma kirjoitti:
mä olen synnyttänyt kaksoset tänä vuonna Tampereella eikä se kyllä niin ole että automaattisesti tulee sectio jos b on perätilassa. Tietysti jokaisen tilanne katsotaan henkilökohtaisesti ennen synnytystä, mutta veikkaan että alatiesynnytystä lähdetään koittaan jos a on kuitenkin pää edellä tulossa. Imukuppi taitaa olla riski jos b joutuu liian kauan odotteleen ja silloinhan sitten sectioon mennään kuitenkin. Mun mielestä parempi joko tai, molemmat samana päivänä on suhteellisen rankka kokemus. Tosin siitäkin selviää.
Kuka niin on kirjoittanut?

Kirjoitin kun A-vauva on perätilassa tulee sektio automaattisesti...

kylläpä vaan kuulun TAYS-synnyttäjiin ja siellä ollaan vakaasti sitä mieltä että kyllä ne tulee alateitse vaikka molemmat on perätilassa.Mutta kyllä mut nyt on vakuutettu monella taholla että vaadi sektio.Toivottavasti lääkäri ottaa todesta mun pyyntöni/vaatimukseni.Maanantaina seuraava käynti,saas nähdä..

Kielokki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 06:21 minä kirjoitti:
kylläpä vaan kuulun TAYS-synnyttäjiin ja siellä ollaan vakaasti sitä mieltä että kyllä ne tulee alateitse vaikka molemmat on perätilassa.Mutta kyllä mut nyt on vakuutettu monella taholla että vaadi sektio.Toivottavasti lääkäri ottaa todesta mun pyyntöni/vaatimukseni.Maanantaina seuraava käynti,saas nähdä..
Aivan uskomatonta! Kuka lääkäri sulla on ollut? Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää. Monesko lapsi sulle on tulossa?
Itse olen saanut Taysista sellaisen vastauksen, että A-vauvan perätila=sektio. Toki varmasti vauvat sieltä tulevat vaikka perätilassa, mutta missä kunnossa?

Todella harvinaista on tuollainen perätilan-perätila alatiesynnyttäminen. Siihen ei varmasti ole kokemuksia monellakaan lääkärillä ja kätilöllä. Itse en uskaltaisi lähteä leikkimään kahden vauvan terveydellä, vaatisin seksion (johon todennäköisesti päädyttäisiin joka tapauksessa)

absof
Hei!

Mäkin olen synnyttänyt Taysissa kaksoset alkuvuodesta. A-vauva oli perätilassa jo raskauden puolesta välistä asti. Mä halusin itse synnyttää alakautta, kun tiesin vauvojen olevan pienempiä kuin esikoiseni aikanaan. Mun papereihin kirjattiin, että alatiesynnytystä toivottu. Kolme päivää käynnisteltiin ja kun vauvat eivät lähteneet tulemaan, niin heidät otettiin sektiolla. Ja onneksi leikattiin, sillä kaksosillani oli yhteinen istukka ja kalvot, vaikka ultrissa nähtiin aina omat istukat molemmilla. Eli suosittelen lämpimästi sektiota. Voihan se olla, että perätilassa olemiseen on jokin syy, esimerkiksi lyhyt napanuora tms. Ainakin Taysissa mulle suositeltiin sektiota ensimmäisenä vaihtoehtona. Ja kuulemani mukaan Taysissa on Suomen kokenein henkilökunta perätilasynnytysten suhteen. En ole kuullut koskaan, että kukaan olisi joutunut synnyttämään vasten tahtoaan perätilavauvan alakautta.

mulla oli onneks röntgenkuvat esikosta, jossa näkyi joku väli (spiina tms?) ahtaana, että vaikka ois kumpikin ollut rt:ssä ni b ois ehtinyt viel kääntyä perätilaan, enkä ylilääkäriin arvion perusteella sellasta ko.ahtauden vuoksi tee alateitse. sitä en kyl tiiä, miten oisivat sektion antaneet jos oisin ite pyytänyt ja heidän ehdotelma ois ollu toinen. mulla ultrattiin kaks päivää ennen 38vkon sektiota ja a pt, b rt...sit sektios istuvat kummatkin, b oli vetässy kuperkeikan edellisiltana (jonka kyllä hyvin noteerasin itekkin). en tiiä kumman riskit on suuremmat: perätilasynnytyksen vai sektion, mulla oli henki lähteä sektiossa, vauvoilta ois voinu lähteä perätilaa yrittäessä.. että pääasia ku ollaan kaikki tässä :heart:

kurpitsa
pakko kertoa munkin oma kokemus, mulla kans kaksoset jotka olivat molemmat perätilassa istumassa. Mä olisin halunnut synnyttää alakautta, mutta lääkäri päätti et sektio. Hän sanoi, että kyllä ne varmasti alakauttakin hyvin syntyisivät, mutta ei lähdetä leikkimään. Selitti, että perätilasynnytys usein venyy, ja kun kaksoset synnytys muutenkin voi olla pitempi, niin ehkä riskit pienempiä kun sektio ja äidillekin helpompi. Niinpä sektio sitten tehtiin, ja kaikki meni ihan hyvin, terveet vaavit tulivat. Toi sektio ei todellakaan ole ihan riskitön hommeli, se on iso leikkaus, joten sitä kannattaa todellakin harkita. Kannattaa keskustella lääkärin kautta, ja pyytää häntä perustelemaan, miksi alatiesynnytyksen kannalla, ja ainahan voi kysyä vielä toisenkin lääkärin mielipidettä. Hyviä jatkoja sulle, varmasti kaikki menee ihan hyvin.

Nyt kaikki hyvin, kävin eilen TAYS:ssa ja sektio aika olis nyt sit varattu.Tämä lääkäri ei kertaakaan kyseenalaistanut pyyntöäni eikä yrittänyt muuttaa kantaani. kiitos hänelle. siellä näillä lääkäreillä on hurjat erot..

kaksosten mami
vastaan että raivotarjonta on yhtä kuin vauva tulossa pää edellä eli on siis kohdussa pää alaspäin.Perätila taas sitten toisinpäin, eli peppu edellä tulossa ja kohdussa pää ylöspäin.

Yhteistyössä