Sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seisei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seisei

Vieras
Sain esikoiseni toukokuussa ja minulle tehtiin sektio pysähtyneen synnytyken vuoksi... no jokatapauksessa, Te joille on tehty sektio niin kuinka pian se voidaan tehdä uudestaan?

Haluaisin alkaa yrittään mieheni kanssa pikkukakkosta mahdollisimman pian (ens vuonna) mutta en tiedä voiko sektiota tehdä niin useasti ja minut hyvin todennäköisesti joudutaan taas leikkaamaan.

Miksi oletat, että toinenkin synnytyksesi olisi automaattisesti sektio? Kaikkein turvallisin vaihtoehto sekä lapselle että äidille on aina normaali, alatiesynnytys, jos mitään komplikaatioita ei esiinny. Sektio on suuri ja myöskin riskialtis toimenpide, jota ei kovin heppoisin syin Suomessa tehdä - toisin kuin esim. Jenkeissä. Jos kaikki on muutoin ok, voit aivan hyvin synnyttää kakkosesi alakautta, huolimatta ykkösen sektiosta - se on jopa suositeltavaa.

Tiedän tuon kyllä ja enemmän kuin mielelläni synnyttäisin alakautta mutta minulla on liian ahdas lantio, ei mahtunut tämä lapsi tulemaan niin tuskin toinenkaan. Vihaan sektiota yli kaiken mutta haluan lisää lapsia jos vaan mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Sektiossa aina omat riskinsä:
Miksi oletat, että toinenkin synnytyksesi olisi automaattisesti sektio? Kaikkein turvallisin vaihtoehto sekä lapselle että äidille on aina normaali, alatiesynnytys, jos mitään komplikaatioita ei esiinny. Sektio on suuri ja myöskin riskialtis toimenpide, jota ei kovin heppoisin syin Suomessa tehdä - toisin kuin esim. Jenkeissä. Jos kaikki on muutoin ok, voit aivan hyvin synnyttää kakkosesi alakautta, huolimatta ykkösen sektiosta - se on jopa suositeltavaa.

Siis voi jumalauta, MITÄ SÄ SELITÄT!!!!! Yritätsä syyllistää jo näin etukäteen alkuperästä kysyjää?? HEHEHHHEE!!!
Mä sain sektion ihan vaan yhdellä lekurilla pyörähtämisellä, en tod. halunnut synnyttää alateitse, eikä suomessa tarvitse, jos ei halua. Et älä yhtään höpise. Alkuperänen varmasti haluaa vain kuulla valmiiksi mitä riskejä on ja millaisia kokemuksia muilla toimenpiteestä on, JOS hänelle sektio toisenkin lapsen kohdalla tehtäisiin. Ei sillä, TEHDÄÄNKÖ SE IHAN VARMASTI, ole tässä yhteydessä painavaa merkitystä. Kaikenlaisia urpoja..

Yleisesti suositellaan 6-12 kk:n taukoa section jälkeen, ennen kuin uutta vauvaa saa ruveta yrittämään. Jotkut lääkärit tosin näyttävät heti vihreää valoa (kummastelen hieman suositusten suurta kirjoa). Mitä pidempi väli, sen parempi, sillä kohtu ja keho yleensäkin tarvitsee aikaa parantua isosta leikkauksesta.

En tiedä mitä suosittavat jos seuraavankin synnytyksen varmasti tiedetään olevan sectio. Mulle on sekä ensimmäisen että toisen section jälkeen suositeltu vuoden taukoa. Tämä kolmas (rv12+) onkin automaattisesti sectio.

Section jälkeen pääset automaattisesti synnytystapa-arvioon, jossa tutkitaan lantiosi ja vauvan kokoa ja päätetään mitä tehdään. Sen ehkä tiesitkin jo. Toivottavasti pääset ainakin yrittämään alatiesynnytystä, sillä onhan se luonnollisempi tapa saattaa vauva maailmaan!

Yhteistyössä