sektio yksityisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
erityismaksuluokassa, eli soita sairaalaan ja kysy ketkä synnytyslääkärit leikkaavat heillä erityismaksuluokka (EML) -potilaita. Sitten hakeudut tämän lääkärin yksityisvastaanotolle. kustannukst jää varmaan alle 1000?.

Ei onnistunut ainakaan mulla. Soitin Kättärille ja kyselin niin olivat kauhuissaan ja sanoivat että eivät saa sanoa kenenkään lääkärin nimeä eivätkä suosittele ketään lääkäriä.

Soitin yksityisille asemille ja katsoin Helsingin lääkärikeskuksen nettisivuilta siellä kerrotaan kuka niistä yksityislääkäreistä missäkin sairaalassa päivystää virkatyönään synnytyslääkärinä ja kellä on EML oikeudet.

minä tiesin etukäteen miten nuijasti meidän yliopistollisessa sairaalassa suhtaudutaan eml-sektioihin ja siksipä lähestyin ensin yksityisiä.

laitoin mailia kaupunkini suurimpiin yksityisiin lääkäriasemiin ja kyselin keillä heidän lääkäreistään on eml-oikeudet. sain kolmen lääkärin yhteystiedot ja yhdelle heistä varasin ajan yksityiselle. siellä sovittiin alustavasti ja muutoin olen tavannut tätä lääkäriä polikäyntieni yhteydessä.

parin viikon päästä olisi sektio edessä. kertoilen sitten lopullisen hinnan kunhan tiedän. ei sen pitäisi kovin kallista olla.

Voihan yksityiselle siis mennä vaikka Helsinkiin vaikka itse olisi kotoisin eri kaupungista?

Entäs jos synnytys käynnistyy itsestään aikaisemmin, pääseekö silti samalle lääkärille sektioon vai sovitaanko sektioaika jo heti melko aikaisille viikoille?

Kiitos tosi paljon vastauksistanne.

Mä en ole tällä hetkellä raskaana, mutta suunnittelen raskautta. Haluaisin ottaa yksityislääkäriin yhteyttä jo ennen kuin tulen raskaaksi. Näin vältyn turhilta peloilta raskauden aikana ja siltä, että joudun taistelemaan sektiota itselleni kunnallisella... en jaksaisi.

Yksityislääkärille voi mennä Helsinkiin vaikka olisi muualta kotoisin.
Jos olet pääkaupunkiseudulta, esim.Espoosta voit valita Hesan synnytyspaikaksesi, elikkä sellaisen sairaalan jossa ELM lääkäri päivystää.

Jos taas olet Tampereelta niin sitten en tiedä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2006 klo 15:27 alkuperäinen kirjoitti:
Voihan yksityiselle siis mennä vaikka Helsinkiin vaikka itse olisi kotoisin eri kaupungista?

Entäs jos synnytys käynnistyy itsestään aikaisemmin, pääseekö silti samalle lääkärille sektioon vai sovitaanko sektioaika jo heti melko aikaisille viikoille?

Kiitos tosi paljon vastauksistanne.

Mä en ole tällä hetkellä raskaana, mutta suunnittelen raskautta. Haluaisin ottaa yksityislääkäriin yhteyttä jo ennen kuin tulen raskaaksi. Näin vältyn turhilta peloilta raskauden aikana ja siltä, että joudun taistelemaan sektiota itselleni kunnallisella... en jaksaisi.

Järkevää tehdä noin. Turha stressi ja pelko ei ole hyväksi raskauden aikana. Helpompaa etsiä kunnon lääkäri jo ennen kuin tulee raskaaksi.
Kuin että käydä hiillostuksessa ja painostuksessa kunnallisessa tai yrittää etsiä yksityiseltä puolelta. Sielläkin voi joutua hiillostetuksi. Nimittäin.

Jos tunnistaa itsessään synnytyspelon, niin olisiko yksi vaihtoehto yrittää käsitellä pelkoaan ja katsoa muuttuuko mieli alatiesynnytyksestä raskauden aikana? Tokihan takaporttina sektiota voi pitää siitä huolimatta. Oma kokemukseni alatiesynnytyksestä oli pelkästään positiivinen ja sen jälkeen olen luottanut itseeni aivan uudella tavalla. Tiedän nyt olevani hyvä synnyttäjä! 98 % lapsistahan syntyy ihan täysin ilman tarvetta puuttua synnytyksen kulkuun ja siinä ylijäävässä parissa prosentissa suurin osa puuttumisista on pieniä. Ja kyllä, synnyttäminen sattuu, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta sellaista endorfiinivyöryäkään ei kyllä koeta joka päivä - eli elimistöllä on keinonsa erinomaisen hyvään kivunlievitykseen ihan omillaankin. Puhumattakaan kaikista erilaisista lääketieteellisistä kivunlievitysmenetelmistä. Suosittelen oman kokemukseni pohjalta hyvää valmentautumista synnytykseen, positiivista mieltä ja vain siinä tapauksessa että synnytyspelko on sen käsittelemisyrityksisitä huolimatta ylitsepääsemätön, sektiota.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 13:11 nosto uteliasta vart kirjoitti:
missäs kaupungissa vaikutat? minulle tehdään eml-sektio vajaan kahden viikon päästä, mikäli vauva ei päätä syntyä ennen sitä.

Missä kaupungissa sinulle tehdään sektio? Oliko se helppo saada vai jouduitko taistelemaan?

Yhteistyössä