sektio virhetarjonnan takia-millä viikoilla?

Neuvolalääkärissä käyty vimpan kerran, viikkoja tänään 37+2 kasassa ja vauva köllöttelee vinottain/poikitain eli ei vi synnyttää alateitse tässä asennossa. Perjantaina olen menossa synnärille ultraan ja varmaan kuulen lisää asiasta ja asennosta mutta mieltä huojentaisi jos etukäteen kuulisin jotain asioita joihin kenties vedota tai lääkärin sanomaa kyseenalaistaa tarvittaessa. Meilläkin sairaalassa lääkäreitä vähän joka lähtöön.

Kääntämiseen en suostu ja neuvolalääkärimmekin sanoi että ultrilla ei niin tarkkaan pystytä näkemään napanuoraa ja istukkaa jotta kääntäminen olisi turvallista, tähän lääkäriimme luotan kyllä jo pitkältä ajalta kuin kiveen,jos voisin antaisin synnytykseni hänen hoidettavakseen!

Mutta suunniteltu sektio lie sitten on se jolla ainoastaan tässä asennossa olevan vauvan voi synnyttää, mille viikoille sektiot on määrätty? Kauanko toimessa kestää, saako äiti olla hereillä?

Pelkään sektiota yli kaiken, kaksi ekaa olen synyttänyt alateitse ja niin haluaisin tämänkin synnyttää koska palaudun siitä niin nopeasti, mutta nyt siis pahin peikko kurkkii nurkan takaa ihan koko naaman voimin...

:/ :'(
 
Hei!

Itse synnytin sectiolla pojan reilu vuosi sitten. Sectio aika oli suunniteltu n. viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta poika päättikin tulla maailmaan 2 viikkoa etukäteen :)

Suunnitellussa sectiossa äiti saa olla hereillä ja isä myös mukana. En oikein tarkkaa aikaa muista kauanko siinä koko touhussa meni (oli vähän kaikenlaista härdelliä) mutta ei kuitenkaan kovin kauaa.

Kun vauva oli "leikattu ulos", se kapaloitiin ja sain sen rinnalle vähäksi aikaa. Isä sai myös kylvettää vauvan. Sen jälkeen vauva ja isä vietiin jonnekin huoneeseen jossa isä mm. sai syöttää vauvaa pullosta.

Sen ajan (n. 1h) olin itse heräämössä odottelemassa puudutuksen häviämistä. Sen jälkeen minut siirrettiin osastolle jonne myös vauva ja isä tulivat.

Toipuminen oli suhtkoht nopeaa. Sängystä ylös pääseminen oli kyllä yhtä tuskaa päivä sen leikkauksen jälkeen. Särkylääkettä vain niin paljon kuin annetaan . Itse en enää 3 tai 4 päivää section jälkeen tarvinnut lääkettä. Kun sairaalasta kotiin pääsin en sen jälkeen lääkettä enää tarvinnut.
Heti kun kivut helpottaa on jo ihan hyvä olla. Sehän on tietysti yksilöllistä kuin kipeä on.
Sitten kuukauteen ei saakkaan mitää vauvaa painavampaa nostaa eikä imuroida tms. Itse kyllä tuosta vähän luistin kun olo oli jo ihan hyvä :whistle:

Mutta tsemppäi sulle, ei se sectio niin hurja juttu ole :hug:
Itsellä ei kyllä muusta ole kokemustakaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 15:06 RiikkaTii kirjoitti:
Et suostu ulkokäännökseen? En ole koskaan kuullut tällaisesta. Miksi ei? Minun eka vauva käännettiin kaksi kertaa ja tämä toinen kerran, ei ongelmia.
Ulkokäännöksess äon todella isot riskit, joissain sairaaloissa näitä harrastetaan yhä, toisissa ei missään nimessä.
Aika moni on joutunut niistä vauhdilla hätäsektioon tai sitten vauva ei kestä kuitenkaan halutussa asennossa ja kivuliastakin kait monen mielestä on. Toisille sitten taas on näitä onnistuneita hommia. Itsestänikin se kyllä kuulostaa aika luonnonvastaiselta alkaa survoa masuvauvaa johonkin toiseen asentoon.

No perjantaina kait kuulen lisää ja saan uusia näkövinkkeleitä asiaan,mutta ennemmin valitsen kyllä kaikesta sektioelostani huolimatta suunnitellun sektion kuin hätäsektion jos vaan valinta mahdollista, eli turhat riskit synnytyksessä haluan sivuuttaa jos vain voin. :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 15:37 äittä77 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 15:06 RiikkaTii kirjoitti:
Et suostu ulkokäännökseen? En ole koskaan kuullut tällaisesta. Miksi ei? Minun eka vauva käännettiin kaksi kertaa ja tämä toinen kerran, ei ongelmia.
Ulkokäännöksess äon todella isot riskit, joissain sairaaloissa näitä harrastetaan yhä, toisissa ei missään nimessä.
Aika moni on joutunut niistä vauhdilla hätäsektioon tai sitten vauva ei kestä kuitenkaan halutussa asennossa ja kivuliastakin kait monen mielestä on. Toisille sitten taas on näitä onnistuneita hommia. Itsestänikin se kyllä kuulostaa aika luonnonvastaiselta alkaa survoa masuvauvaa johonkin toiseen asentoon.

No perjantaina kait kuulen lisää ja saan uusia näkövinkkeleitä asiaan,mutta ennemmin valitsen kyllä kaikesta sektioelostani huolimatta suunnitellun sektion kuin hätäsektion jos vaan valinta mahdollista, eli turhat riskit synnytyksessä haluan sivuuttaa jos vain voin. :\|
Kaikki on suhteellista.. Oletko miettinyt sitä että ei sektiokaan ole riskitön. Ja kun miettii kummassa riskit on suuremmat niin valitsisin kyllä sen ulkokäännöksen mielummin kuin sektion.
 
Niinhän siinä kävi että luonto hoiti asian ja vauveli oli oikeassa asennossa päänsä kanssa jo kiinnittyneenä! Hieman vielä jousti pää heiluttaessa mutta lääkäri sanoi ettei enää kuitenkaan pääse irtoamaan joten alateitse saan lähteä synnyttämään!

Eihän sitä tietty koskaan tiedä synnytyksen kulusta mutta näillä näkymin vältyin sektiolta! :D
 
Synnytin n vuosi sitten sectiolla jalkatarjonnan vuoksi, vauva oli siis masussa poikittain ja jalat tarjoutuvana osana. Ulkokäännöstä yritettii ensimmäisellä kerralla minun suostumuksesta, oli siis KAUHEETA ja vauva ei kääntynyt. Seuraavat kaksi kertaa sanoin että en halua käännöstä ja se k***pää lääkäri pakolla ruhjo mahaa, jos se nyt siitä AARGH \|O
No... odoteltiin vielä viikolla 39 jos se kääntyisi.... onhan niitä joskus tietenkin kääntynytkin, mutta ei annettu sektio aikaa. LA oli 4.2 ja sektioon päädyttiin vasta 3.4 ja tyttö leikattiin 4.2 eli laskettuna päivänä. Outoa touhua, en edes ollut ensi synnyttäjä ja näin pitkälle annettiin mennä!
Onneksi tuli terve tyttö :heart:
Sektio olikin sitten kauheaa. Anestesialääkäri laittoi puudutuksen ja kun mut käännettiin selälleen takas lähti taju, verenpaineet oli laskenu tosi matalaksi, jollain lääkkeillä ne mut tajuihin sitten sai. En muista sektiosta mitään, oksetti, mutta yökkäilin vaan, kirurgi sano vaan että kivasti sun mahas velloo, kun meikä yökkäili ja maha oli auki, siis etovaa touhua!
No tyttö vietiin isin hoiviin pestäväksi synnärille ja minä olin heräämössä niin pitkään, kunnes jalat alkoivat liikkua.
No kokemus sinänsä, toivottavasti jos vielä saan vauvan voin synnyttää normaalisti!
Tsemppiä ja toivotaan, että kaikki sujuu hyvin
:flower:
 

Yhteistyössä