Sektio - milloin voi aloittaa vatsojen treenauksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sektiosta 4 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sektiosta 4 kk

Vieras
Milloin olette sektion jälkeen (vaakaan bikinirajassa) alanneet treenata vatsoja? Sektiosta on nyt 4 kk. Painoin sormet navan alapuolelle ja nostin hartioita lattiasta, ainakin sormet kohosivat. Navan yläpuolella tuntuu kovat lihakset mutta väliä on suunnilleen 1,5 cm.

Ei ole varaa fysioterapeutille, mutta haluaisin aloittaa treenauksen. Voinko aloittaa esim. jo lankkupidon?

Miten olette treenanneet, mitä ja miten pian?

Odota niin kauan, että rako vatsalihasten välissä on hävinnyt. Sitten saa tehdä suoria vatsalihaksia. Nyt teet vaan syviä vatsalihaksia ja muuta treeniä. Jos menet rakovatsaisena tekemään suoria, niin voi olla ikuinen "kupuvatsa" seurauksena... Mulla meni 8 kk ennenkuin rako hävisi. Itse sektio ei tuohon rakoon eli venyneeseen lihaskalvoon juuri vaikuta. Sama homma se on alakautta synnyttäneillä. Kaveri meni tekemään kunnon perinteisiä puserruksia hulluna heti synnytyksen jälkeen ja abdominoplastiaan päätyi.

"Älä aloita suoran vatsalihaksen treeniä tavanomaisilla vatsalihasliikkeillä. Vältä ainakin näitä liikkeitä: istumaannousu, rutistukset, vartalonkierrot, lankku ja linkkarit. "
http://m.vauva.fi/artikkeli/blogit/parsakaaliprinsessa/raskauden_myota_erkaantuneet_suorat_vatsalihakset_eli_diastasis_recti

Kannattaa oikeasti odotella.

Miten niin moni on hoikassa kunnossa mahastaan jo 5 kk synnytyksestä, jos vatsoja ei saa tehdä? Mun säkki on ihan kauhea ja pelkään ettei se koskaan palaudu... Käyttävätkö he liiviä vai onko hyvät geenit?

Yhteistyössä