Mulle myös tehty suunniteltu sektio vauvan perätilan takia
Siitä nyt 3kk aikaa, joten vielä on suht tuoreessa muistissa.
Oliko komplikaatioita ja miltä mikäkin tuntui?
-Komplikaatioita ei ollut, kaikki meni just niinkuin pitikin. Aamulla sairaalaan, siellä tippaan, verikoe ja katetrin laittaminen (oli muuten ehkä se inhottavin osuus koko hommassa, kun sen laittoi harjoittelija ja oli aika kovakourainen...). Siitä sitten saliin, pelkäsin sitä puudutusta ihan törkeesti
Spinaalipuudutus laitettiin ja sitä huomasin pelänneeni ihan turhaan. Vähemmän tuntui kuin se verikoe tai tipan laittaminen. Puudutus alkoi vaikuttaa tosi nopeasti, eikä noussut liian korkealle (mitä olin myöskin pelännyt). Eipä siinä sektion aikana muuta tuntenut kuin nykimistä. Eikä sekään pahalta tuntunut ollenkaan
Vauvan sain syliin jo leikkauspöydälle ja myöhemmin vielä heräämöön. Leikkaussalissa meni ehkä tunnin verran, vähän alta. Heräämössä olin puolisentoista tuntia. Heti, kun jalat alkoi liikkua, kärräsivät osastolle miehen ja vauvan luokse. Mullakin iski tärinät puudutteesta, mutta sain siihen heräämössä lääkettä ja se auttoikin tosi nopeasti.
Millainen haava, tikit ja paraneminen?
-Haava on tehty bikinirajaan, niinkuin nykyään käytäntönä on. Tosi siisti arpi. Mulla oli hakaset, ei niitä perinteisiä tikkejä. Inhottavasti kiristivät aina, kun nousin seisomaan, mutta poistaminen ei tuntunut miltään, vaikka sitä(kin) vähän hermoilin. Liikkuminen oli leikkausta seuraavana päivänä melko kivuliasta (suihkussa alkoi tärisyttää, kun joutui olemaan pystyssä ja jotenkin jännitti koko kroppaa), mutta siitä se helpotti. Jokainen päivä oli edellistä parempi ja liikkuminenkin helpompaa, 2vrk sektion jälkeen pääsin jo ihan hyvin sängystä ylös ja itse suihkuun. Hakaset sain pois tasan viikon päästä leikkauksesta ja silloin liikkuminenkin helpottui huomattavasti. Saunaan sain mennä vuorokausi hakasten poiston jälkeen ja niin muuten meninkin
Millainen vointi oli sairaalassaoloaikana ja sen jälkeen?
Leikkauspäivänä mulla oli pää vähän sekaisin kaikista lääkkeistä, mutta muuten vointi oli tosi hyvä. Eivät uskaltaneet antaa mulle ruokaa ennen iltaa (jotain sosekeittoa ja mehukeittoa sain jo iltapäivällä), vaikka sektio tehtiin heti aamulla. Illalla sain vasta pari leipäpalaa ja kyllä olikin hyvää! Pelkäsivät siis, että tulen huonovointiseksi, kun se on kai aika yleistä sektion jälkeen... Onneksi mulla oli sairaalakassiin evästä pakattuna ja niitä sitten salaa söinkin
Olo oli koko ajan hyvä, eikä minkäänlaista pahoinvointia ollut.
Kuinka pitkään olit sairaalassa ja toipilaana?
-Sairaalassa olin kolme yötä. Toipilasaikahan on aika pitkä sektion jälkeen, mutta kun sain hakaset pois, niin jouduin jo muistuttelemaan itselleni, että pitää vielä ottaa rauhallisesti
2,5 viikkoa sektiosta lähdin ekan kerran vaunulenkille. Olisin voinnin puolesta voinut lähteä jo aikaisemmin, mutta oli niin kovat pakkaset, ettei vauvaa voinut viedä ulos. Kroppa kyllä kertoi, kun oli rehkinyt liikaa päivän aikana.
Millaiset kivut olivat (tai miten koviksi ne koit) ja miten ja millä lääkkeillä niitä lievitettiin sairaalassa/kotona?
-Leikkauspäivänä ei ollut kipuja, kun lääkkeitä pumpattiin jatkuvasti. Sairaalassa 1g panadolia ja 600g buranaa aina kerralla. Lisäksi nestemäistä panadolia tipan kautta ja oxynormia muutaman kerran päivässä. Leikkauspäivän ja seuraavan päivän sain tuon satsin. 2vrk sektiosta jätettiin nestemäinen panadol ja oxynorm pois ja pärjäilin 1g panadolia ja 600g buranaa. Olisinkohan ottanut panadol-buranacocktailin kolme kertaa päivässä. Kotona en enää oikein muistanut ottaa särkylääkkeitä. Aamulla otin ja illalla, jos muistin
Suosittelivat syömään kotona vielä muutaman päivän panadolia ja buranaa sekaisin, kun se ehkäisee tulehdusta. Kolme kertaa päivässä olisi pitänyt ottaa, mutta en tosiaan oikein muistanut. En kokenut kipuja missään vaiheessa sietämättömiksi. Leikkausta seuraava päivä oli se pahin, mutta en silloinkaan tuskissani ollut. Lähinnä se oli se liikkeelle lähteminen.
Vaikuttiko sektiosta toipuminen vauvan hoitoon, kuinka kauan ja miten? Imetys?
-Vaikutti ensimmäisen vuorokauden ajan. Meidän sairaalassa se vuorokausi ollaan täydellisessä vuodelevossa, joten jo senkin takia sektio vaikutti vauvan hoitoon. Pääasiassa mies ja hoitajat vaihtelivat vaipat ym. Seuraavana päivänä pääsin jo itsekin enemmän osallistumaan ja kotona vauvan hoitaminen kävikin jo ihan helposti
Maito nousi mulla samana iltana kuin pääsin sairaalasta (oli muuten kivuliaampaa kuin sektion jälkeiset kivut!). Imetys ei sitten sujunutkaan, mutta en usko sektiolla olleen vaikutusta siihen asiaan.
Virtsaaminen sujui ihan hyvin katetrin poiston jälkeen. Vähän hidasta se ehkä oli aluksi, eikä oikein meinannut olla pissahätääkään, vaikka join litratolkulla vettä. Parissa päivässä pissahätäkin tuli takaisin ja pissalla käyminen muuttui normaaliksi. Vatsa lähti toimimaan samana iltana, kun olin päässyt sairaalasta kotiin. Sitten iskikin ummetus, mitä kesti viikon! Kotikonstein helpotti (illalla pari rautatablettia, niin johan vatsa toimi aamulla!). Sen jälkeen on toiminut kuten ennen sektiotakin. Ummetukseen kannattaa varautua. Se oli ehkä pahempaa kuin mikään muu koko sektiossa.
Mulla ei sektiosta traumoja jäänyt. Kaikki tosiaan meni hyvin ja omasta mielestäni toivuinkin paljon nopeammin, mitä olin etukäteen kuvitellut. Jonkun jo mainitsemia ilmavaivoja mullakin oli sairaalassa, mutta siihenkin kannattaa pyytää sieltä lääkettä, ettei tarvi turhaan kärsiä. Itse en tajunnut heti sitä lääkettä pyytää, onneksi hoitaja ymmärsi suoraan tarjota sitä ja se auttoikin onneksi tosi nopeasti. Muutamat pillerit napsin ilmavaivoihin ja sitten nekin oli taaksejäänyttä elämää. Haava on tosiaan hirmu siisti ollut alusta asti ja arpi on nyt jo uskomattoman vaalea. Sitä on neuvolassa ja jälkitarkastuksessakin ihmetelty 6 viikkoa sektion jälkeen
Pieni tunnoton alue on navan ja arven välissä, mutta sitä en koe mitenkään hirveänä asiana. Normaalia elämää aloin elää heti, kun sain lääkäriltä luvan. Se oli 7 viikkoa sektion jälkeen
Yleensä tosiaan sektiot menee hyvin, etenkin suunnitellut sellaiset. Minä voisin synnyttää toisenkin sektiolla, jos siihen tarve olisi. Alatiesynnytyksestä mulla ei kokemusta olekkaan, kun toistaiseksi on vasta tuo yksi lapsi
Se piti vielä sanoa, että pari päivää sektion jälkeen elämä tuntui jo paljon helpommalta kuin loppuraskaudesta. Sängyssä hyvän asennon löytämiseen ei mennyt ikuisuutta, eikä kyljen kääntäminen ollut yhtä kikkailua. Olin myöskin melko kipeä loppuraskaudesta ja sitä kipuilua kesti aika paljon pidempään kuin sektiosta johtuvaa kipuilua, joten senkin takia koin oloni niin hyväksi ja suht kivuttomaksi jo pari päivää sektion jälkeen.