sektio ja uusi raskaus

onko ketään joka odottaa vauvaa sektion jälkeen?miksi sektio on tehty?lapsien ikäero ja synnytystapa tulevassa synnytyksessä?tai onko kellään käynnistetty synnytystä sektion jälkeen.itse mietin tässä tulevaa synnytystapaani.itselläni esikoinen syntyi käynnistyksellä rv 38 hepatoosin takia alateitse,toinen lapseni kiirreellisellä sektiolla eteis istukan takia.nyt mietin vaan että joudunko suoraan leikkaus pöydälle tuon sektion takia.hepatoosi hyvin toden näköinen tässäkin raskaudessa ja olen ymmärtänyt ettei käynnistystä suositella sektion jälkeen.mulla vielä lyhyt raskauksien väli,tytöille tulee 1v3kk ikäeroa.jos kokemusta jostain näistä mitä kyselin niin laittakaa kokemuksia/vastauksia tänne.
äippä ja tytöt

Eka synty kiireellisellä sektiolla.
2v2vko:n päästä olin sairaalassa uudestaan kun yrittivät käynnistää keskimmäistä. Ei se sitten onnistunu ja taas mentiin kiireellä sektioon.

No pitää vielä lisätä että 3v5vko:n päästä kolmas tuli suunitellulla sektiolla.

Mulla esikko (nyt 4v) syntyi perätilan takia sektiolla. Kuopus syntyi reilu 3v myöhemmin käynnistettynä alakautta. Sektioon olisin todennäkösesti joutunut, jos raskaus olisi ollut täysaikanen (yli 4 kilonen käyrien mukaan). syntyi 1kk etuajassa.

Minulla eka tyttö syntyi sektiolla pysähtyneen synnytyksen vuoksi, toinen tyttö syntyi myös sektiolla samasta syystä, vaikka synnytystapa-arvion mukaan olisi pitänyt syntyä alateitse. Tytöillä ikäeroa 3,5v ja lääkäri kertoi toisen tytön jälkeen, että jos teemme vielä lapsia, niin leikkauksella tulevat syntymään. Syynä on ahdas lantio ja siksi alatie synnytys ei onnistu. Toivottavasti vastauksesta oli hyötyä...

Minulla näin... eka syntyi alakautta ihan "normaalisti". Tyttö oli ihan vähän vajaa 4 kiloa. Vasta sairaalasta lähtökontrollissa selvis että yksi luu oli tytöltä mennyt poikki... en nyt millään saa sitä luunnimeä mieleen... Se on siinä olkapään korkuudella mutta etupuolella... Huoh! Ajatuskatkos... Seuraava syntyi perätilan ja suuren koon takia suunnitelulla sektiolla. Poika oli reilu neljä kiloa ja ikäeroa heille jäi 1v7kk. Seuraavaksi synnytin tytön käynnistettynä alakautta. Ikäeroa 2v poikaani. Käynnistys koska luulivat tytön olevan jo neljäkiloinen, halusivat olla varuillaan ettei se sama luu taas menisi poikki... eikä mennyt ja tyttö oli "vaan" vajaa 3,7 kg. Synnytys lähti käyntiin kalvojen puhkaisulla, en tarvinnut supistuksien aikaansaamiseksi muuta... Sain myös muistaakseni epiduraalin aikana oksitosiinia, olin jostain kuullut ettei sitä saisi käyttää mutta kuulemma saa.. Mulla vähän isompi väli sektion ja käynnistyksen väliin kuin sulla, en tiedä vaikuttaako? Nyt odotan toukokuulle nelosta! Saas nähdä miten tämä päättää tulla maailmaan =)

poika 4kg perä-jalkatila ->sektio, yritettiin ensin alakautta, mutta kantapää esti suunnitelmat

tyttö 3,3 kg perätila eli synnytystapa-arviossa rv 36 päätettiin suunniteltu sektio, jos olis ollut normitarjonnassa olis koitettu alakautta synnyttää, ikäeroa lapsilla ja sektoilla 1v2kk

nyt kolmonen leikataan joskus varmaan rv 39 marraskuussa.

Mulla myös pieni ikäero tulossa (1 v. 4 kk, ihan max 1 v. 5 kk, riippuu kuinka pitkälle yli 40 viikon päästävät jos on mennäkseen). Kiireellinen sektio tehtiin synnytyksen pysähtymisen vuoksi. Mulla siis käynnistettiin 42+2 ja poika syntyi 42+3 lopulta leikkauksella, kun supistukset oksitosiinista huolimatta vain hyytyivät. (Eivät ne sitä ennenkään ponnekkaita olleet, vaikkakin todella kivuliaita kyllä. Kävelin osaston käytävää eestaas koko edeltävän yön kun en kivuilta voinut olla hetkeäkään paikallaan, ja sen "maratoonin" aikana taisin aueta vajaan sentin...)

Mullakin on sellainen käsitys, että käynnistystä ei sektion jälkeen suositella, saattavat kai olla käynnistetyt synnytykset sen verran rajuja että kohtu ei ehkä kestä. Mutta lopullisen niitin asialle kai antavat sairaalassa synnytystapa-arvion yhteydessä? Mulla se on vasta edessä, joten siitä en valitettavasti osaa sanoa mitään. Luulen (mutta en satavarmasti tiedä ), että oksitosiinia kyllä voi sektionkin jälkeen käyttää vauhdittamaan synnytystä, mutta lääkkeellistä käynnistystä vältetään. Saatan kuitenkin olla erehtynyt, joten kysele vielä sairaalasta :).

Minä myös niin toivon, ettei tällä kertaa tarvitsisi leikkauspöydälle mennä.

Minulla huonoja kokemuksia tuosta käynistetystä synnytyksestä, vaikkei minulla edes varsinaisesti käynistetty.

Meillä tyttö syntyi rv 37+1 kiireellisellä sektiolla perätilan ja raskausmyrkytyksen vuoksi. 1v8kk myöhemmin oli tarkoitus synnyttää pikkuveli alakautta. Lapsivedet menivät rv 40+2 supistelut eivät kuitenkaan alkaneet ja rv 40+3 käynnisteltiin. Synnytys lähti hyvin käyntiin ja eteni hyvin.
Kunnes tasan 12 yöllä tunsin suunnatonta kipua epiduraalista huolimatta. Hetken aikaa siinä kätilö ja lääkärit koettivat auttaa mutta sen jälkeen juoksutettiin hätäsektioon. Kohdunrepeymä

Onneksi pieni ja päästiin nopeasti leikkuriin niin selvittiin säikähdyksellä.
Ja saimme luvan kolmanteen, supistella ei vaan saa.

Ja nyt olisi huhtikuussa tulossa meille kolmas kullanmuru. Siirryn rv 20 äippäpolin seuraantaan tuo kohdunrepeytymän ja aiemmissa raskauksissa olleiden raskausmyrkytysten vuoksi.
Ja jos kaikki menee hyvin suunniteltu sektio tehdään rv 38 sitten tietty jos supistelee tai on ongelmia niin aiemminkin....

Mutta tuota kohdunrepeämäähän ei tarvitse kyllä kenenkään ennakkoon pelätä. Se on kuitenkin tosi harvinaista että niin pääsisi tapahtumaan.

Ensimmäinen lapsi syntyi hätäsektiolla, sydänäänet heikkenivä ja oli paha raskausmyrkytys. Toinen lapsi syntyi alle 2 vuoden päästä sektiosta alateitse, ja tuosta käynnistämisestä silloin puhuttiin lääkärin kanssa. Kuulemma ei käynnistetä oskitosiinitipalla, joka aiheuttaa rajuja supistuksia jos lähdetään ns. nollasta eli paikat kiinni. Itse sain poikaa synnyttäessä oksitosiinia, jolla vauhditettiin pitkää ja hidasta avautumista. Ja tuli kyllä rajut supistukset, tosin synnytys sujui muuten hyvin tosin pojalla oli napanuora kaksinkerroin kaulan ympärillä. Mutta mitään sektiosta johtuvaa ongelmaa ei ainakaan ollut. Nyt kolmatta odottaessa toivon ettei sektioon mistään syystä jouduta enää.

laitanpa omankin tarinan. eli eskoistyttö syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi rv 39. poika syntyi sitten alakautta. omat supistukset alkoivat mutta loppuviat vuorokauden jälkeen ja sitten oksitosiinillä vauhditettiin. synnytys ei muutenkaan ollu oiken ihanteellinen sillä sydän-äänet oli heikot, joten makuu-asento oli ainut missä vauvalla oli kaikki hyvin ja kivut oli kovat. lopulta ei kuitenkaan kunnolla mahtunut joten jouduttiin avittamaan imukupilla. nyt kolmannen odotus sitten alussa ja mietin jo nyt ja miehenikin että miten tää onnistuis. ikä-eroa tulee näille pojalle ja tulokkaalle kolme vuotta. haluaisin tietysti alalkautta jos omat supistukset riittäis ja avutuis hyvin. muta turha tietysti tässä vaiheessa pohtia ;)

Moikka =) Mulla suunniteltu perätilasektio 1/02. Nyt toisen la 3.12. Vauva perätilassa, ja juuri puhuttiin lääkärin kanssa että jos niilleen jää niin sektioksi menee. Tämä siksi, koska vanha sektioarpi voi hidastaa supisteluja, ja perätilasynnytyksen pitäisi sujua jouhevasti eikä tipalla mielellään vauhditeta. Jos kääntyy raivotarjontaan niin sitten alateitse. Odotan nyt neljättä; kaksi ekaa alateitse normaalisti.

Sinänsä yksi sektio ei ole mikään syy toiselle ellei ole jotain muitakin toiseen sektioon johtavia syitä kuten ahdas lantio, perätila tms. Kahden sektion jälkeen tehdään sitten mielellään jo loputkin sektiolla.

Esikoinen syntyi 11/07 kiireellisellä sektiolla vauvan sydänäänten laskun takia. Nyt raskaana ja LA 17.4.09 eli kutakuinkin 1v 5kk tulee ikäeroksi tenaville. En ole asiasta vielä yhdenkään lääkärin kanssa keskustellut, mutta alatiesynnytystä toivon tällä kertaa. Ilmeisesti synnytystapa-arvio tehdään automaattisesti sektion jälkeen. Mulla edelliseen raskauteen liittyi kohonnut verenpaine, koko ajan oli toksemiaepäily päällä mut ei ilmeisesti ollut toksemiaa sit kuitenkaan. Saa nähdä miten sit käy kun ilmeisesti ainakaan Jorvissa eivät kai mielellään anna mennä kauhiasti yliaikaa jos on verenpainetta ja sit taas käynnistelykin on mitä ilmeisimmin huono asia.

Yhteistyössä