Sektio ja ennenaikaisen synnytyksen vaara?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kermaperuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kermaperuna

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
1 553
0
36
Eli siis synnytystapa-arvioon olen menossa elokuun alussa päättämään leikkauspäivää (selvennykseksi siis että lääketieteellinen syy sektioon ja kerran jo käynyt arviossa ja sanoivat että sektio) , mutta mitäs jos on vaarana että synnytys käynnistyy ennen tätä viikkoa 39, jolloin tod.näk. leikkaus tapahtuu. Jos synnytys käynnistyy ennen leikkauspäivää, niin meneekö sitten hätäsektioon vai miten? Ja mites kun sanoivat viimeksi että sektio vasta viikolla 39, mutta nyt olen ollut osastolla ennenaikaisten supistusten takia viikolla 30, niin voidaanko sektioaikaa antaa aikaisemmaksi kuin toi rv.39? Mulla ei niin mitään tietoa asiasta, mutta eiköhän se selviä. Ajattelin jos jollain kokemusta tästä . Ja sen verran että yleensä täällä ainakin arvio rv.37, mutta minulle antoivat osastolta uuden ajan arvioon rv.36 näiden supistelujen takia, eli viikkoa aikaisemmin kun normaalisti.. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No en osaa tuohon kyssääsi vastata, mutta ihmetyttää miten sun siviilisäätysi tähän liittyy :whistle:

Muoksmuoks, heti tajusinkin että sulla jäänyt kirjain pois tekstistä :ashamed:

Oiskohan jääny r jonnekin. :D Aika hauska kirjoitusvirhe kyllä.

Niin ja siis en oikein tiedä miten sitten jos käynnistyy ennen sovittua sektiopäivää. Mulla on kaks suunniteltua sektiota takana ja sanottu että jos synnytys käynnistyy ennen sovittua päivämäärää (39+3 syntyi tyttö ja 38+0 kaksoset) niin pitää äkkiä mennä polille ja leikkaavat heti. En sitten tiedä oisko ollut nukutuksessa vaiko ei, varmaan arvioivat tilanteen siellä. Mulla siis kuitenkin leikattu sovittuna päivänä, ei käynnistynyt "etuajassa".

No minulla oli perätilan vuoksi suunniteltu sektio ma16.4.2007 (rv39+2) ja siinähän kävikin niin, että la14.4 klo7 heräsin siihen,että lapsivesi tulee sänkyyn :D
Ei siinä muuta kuin ihan rauhallisesti vaan ambulanssia soittamaan ja sitten vähän housua ja paitaa päälle ja makoilemaan..
Sairaalassa olin 7.30, alkuvalmistelut hoidettiin ja samalla soittelivat päivystävää leikkausporukkaa paikalle..
klo8.54 tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla spinaalipuudutuksessa ja kaikki oli tosi hyvin :heart:

En tiedä onko tuosta nyt mitään apua sulle, mutta näin mulla oli kuitenkin ennenaikainen vaikkakin vain 2päivää ;)

Mun sektio sovittiin rv38 syystä että kaksi aiempaa ovat syntyneet samalla rv:lla. Oli siis olemassa riski, että kuopus (joka oli välillä poikittain, välillä perätilassa; ei siis alatiesynnytysmahdollisuutta) lähtee itsekseen syntymään samoilla viikoilla.
Lääkäri oli sitä mieltä, että leikataan 'suosiolla' hieman etuajassa kuin että sitten tulisi kiire jos lähtee syntymään itsekseen.

Eiköhän se ole ihan tapauskohtaista, tarpeen mukaan päättävät sen ajankohdan, mikä on paras mahdollinen. Jos synnytys käynnistyy sitä ennen ja sektio on tarpeen, niin tekevät sitten kiirreellisen sektion tai hätäsektion.

het vaa ensimmäisistä oireista soittoo ja sairaalale, muistat sanoo ett on sektio sovittuna. miula saivat siirtymää tipala aamuu ku illalla käynnisty itekseen. eli jos käynnistyy ni sitten vuan leikataa aikasemmin.

mulle ainakin sanottiin et otetaan leikkausaika mahdollisimman ajoissa ettei tule sitten mitään yllätyksiä. eli leikattu on melkopian 37vkon jälkeen. jos ennen leikkaus aikaa alkaa syntymään niin
sanottiin et kyl leikataan jos ei jo "pää näy" kun tulen sairaalaan.

Suunniteltu sektio piti olla 30.7.05, mutta neiti päätti syntyä 25.7.05. Aamulla alkoi säännölliset supistelut, joten synnärille piti mennä näytille. Ottivat käyrää ja totesivat, että rouva lähtee nyt leikkuriin. Valmistelut sujuivat vauhdikkaasti, mutta mistään hätäsektiosta ei ollut kyse. Antoivat vielä jotain lääkettä supistuksiin. Kannattaa vaan olla yhteydessä synnärille, koska jokainen tapaus on erilainen.

Yhteistyössä