sektio asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä-79

Vieras
Itselläni olisi sektio tulossa ja asia alkaa mietittämään päivä päivältä enemmän... te jotka olette kokeneet suun. sektion milloin olette saaneet leikkauspäivän tietää?! mitkä teillä on ollut vaihtoehtoja puudutuksissa? minkä olette valinnut ja miksi?! onko kellään ollut nukutusta ja jos on niin miksi valinnut nukutuksen?! vielä katetrin laitosta kyssäri.. kokemukset katetrin laitosta?! Tässä oli liuta kysymyksiä ja toivon saavani niihin vastauksen ja vähän helpottavan näitä mun tuntemuksia =)

Minä olen menossa neljänteen sektiooni viikon kuluttua. Ajan sain kaksi viikkoa sitten synnytystavanarviossa, eli aika tulee siihen 38 + viikolle nykyään. Ennen leikattiin parikin viikkoa ennen laskettua aikaa mutta nykyään vasta ihan siinä hilkulla.

Minut on leikattu aiemmin nukutuksessa kertaalleen ja kaksi kertaa epiduraalissa. Nyt on edessä taas ehkä nukutus, koska selkäleikkauksen takia on voi olla, että epparia ei saada laitettua.

Nukutus on kokemuksena minusta inhottavaa, siitä on raskas herätä ja pää on pyörällä koko päivän. Muutenhan homma menee ilman sen kummempia ihmettelelyjä, unessa kun on. Puudutuksessa toisella kerralla katetri selässä meni jotenkin vinoon ja osa vatsasta jäi puutumatta - se oli kohtalaisen kivuliasta. Vauvan synnyttyä tosin sain sitten muuta kipulääkettä, joten sekin kipu hellitti sitten. Hereillä ollessa vauvan saa tietenkin heti syliin (rinnan päälle) mutta ainakin minulla on ollut niin paljon letkuja ja johtoja siinä, että vähän on ollut vaikea vauvaa vielä helliä. Kunhan on tervehditty ja sitten vauva on mennyt isän hoiviin. Leikkauksista olen toipunut kuitenkin joka kerta hyvin ja jaksanut hoitaa vauvaa jo seuraavasta päivästä lukien. Imettämään olen päässyt jo leikkauspäivänä.

Ikävintä on ollut kipulääkkeiden (morfiini) aiheuttama pahoinvointi ja väsymys sekä rakon toimintahäiriö. Rakko ei toimi 12 tuntia lääkityksen jälkeen ja koska tippa on kuitenkin koko ajan, pitää rakko katetroida. Mutta sekin helpottaa kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Minulla kaikki sektiot ovat olleet ihan hyviä kokemuksia, muttaokihan leikkauksesta toipuminen on yhtä yksilöllistä ja kuin muistakin operaatioista tai alatiesynnytyksestä toipuminen. Hyvää on ollut myös se, että synnytystä ei tarvitse jännittää eikä pohtia etukäteen, se kun on kalenteriin jo ruksattuna !!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2005 klo 15:12 ä-79 kirjoitti:
Itselläni olisi sektio tulossa ja asia alkaa mietittämään päivä päivältä enemmän... te jotka olette kokeneet suun. sektion milloin olette saaneet leikkauspäivän tietää?! mitkä teillä on ollut vaihtoehtoja puudutuksissa? minkä olette valinnut ja miksi?! onko kellään ollut nukutusta ja jos on niin miksi valinnut nukutuksen?! vielä katetrin laitosta kyssäri.. kokemukset katetrin laitosta?! Tässä oli liuta kysymyksiä ja toivon saavani niihin vastauksen ja vähän helpottavan näitä mun tuntemuksia =)
mulle tehty 2 sektiota, toinen kiireellinen ja toinen suunniteltu.
sektiopäivän sain tietää synnytystapaarvioinnissa ja se ajoittui viikolle 39,
aamulla menin sairaalaan ja siellä mulle laitettiin katetri (ei sattunut yhtään), karvat ajeltiin ja sain päälleni sairaalakuteet, sitten siirryimme leikkaussaliin jossa käteen laitettiin tippa ja epiduraali sekä spinaalipuudute.

No, vastaan vielä tähän saman tien kun sektioista innostuin kirjoittamaan. Tiedän tunteesi, sillä itse mietin samoja asioita, ja jo pelkästään toisten ajatusten ja mielipiteiden ja tunteiden lukeminen tuo helpotusta. Minulla kaksi sektiota, molemmat hätäsektioita, joten ei suunniteltuja. Nyt kolmas on suunniteltu. Katetrin laitto eka kerralla tuntui, kun kätilö oli jännittynyt, mutta toisella kerralla ei mitään.

Sektioista lyhyesti (olen jossain aikaisemmin kertonut tarkemmin) molemmat erittäin epämiellyttäviä kokemuksia, jostain syystä puudutus ei toiminut vasta kuin heräämössä. Nyt kysyn nukutusta vaihtoehdoksi.

Mulle on tehty 3 sektiota koko nukutuksessa. Äippäpolilla ollaan sovittu valmiiksi leikkaus päivä. Paitsi esikoinen syntyi päivää ennen sektio päivää. Pari muuta syntyi sektio päivänä.

Yhteistyössä