Seksuaalisesta hyväksikäytöstä toipuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija686
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija686

Vieras
Olen kaipaillut sellaisten ihmisten tarinoita, jotka on toipunut esimerkiksi lapsuudessa kokemastaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Siis ei mitään uhritarinoita ja vuodatustarinoita, vaan ihan puhtaita selviytymistarinoita asiallisesti, siis ilman myöskin kaikenlaista turhaa hehkutusta.
Pohjois-Suomessa on ollut meneillään vertaistoimintaan liittyvä valokuvausprojekti, jossa paikallinen valokuvaaja on kertonut oman ja muutaman muun naisen tarinan valokuvien keinoin. Tuon seksuaalisen trauman kohtaamisesta ja siihen liittyvästä kivusta sekä niistä vapautumisesta.
Siitä hankkeesta on tehty ainakin valokuvanäyttely ja kirja. Kaikilla näillä naisilla on seksuaalinen hyväksikäyttötausta ja kokemusta tuon asian työstämisestä ja siitä vapautumisesta.

Yritin löytää enempi itse aiheesta infoa, mutta ilmeisesti aiheesta on enemmän kirjassa:
http://www.sinisatu.net/piilosta-kirja.html

Videokin löytyy:

Tuon valokuvaajan nimellä löytyy aiheesta enempikin.

Omasta mielestäni minulle ei jäänyt seksuaalisesta hyväksikäytöstä minkäänlaisia traumoja. En tiedä saisiko näin sanoa, mutta uskallan näin anonyymisti netissä.

Omasta mielestäni minulle ei jäänyt seksuaalisesta hyväksikäytöstä minkäänlaisia traumoja. En tiedä saisiko näin sanoa, mutta uskallan näin anonyymisti netissä.
Tietysti saat sanoa ja ennen kaikkea kokea noin. Jokaisella on oikeus omiin kokemuksiinsa ja tuntemuksiinsa, eikä kenenkään pitäisi joutua pelkäämään sitä onko ne oikein. Tuntemukset on aina oikeita ja sinun tuntemukset on tuollaisia mitä kerroit.

Ei siitä kaikille traumoja jääkään tai ainakaan mitään näkyvää. Sellainen passiivinen vetäytyvä ylikiltteys on yksi muoto "traumasta" mitä harvemmin traumana pidetään kun ihminen vaikuttaa ongelmattomalta ollessaan hymyilevä hajuton ja mauton.

Yhteistyössä