Seksi+menkkojen loppu

• Viestiketjun aloittaja alabama
  • Ensimmäinen viesti
alabama
Elikkäs missä vaiheessa uskallatte pedin puolelle touhuilemaan?
Eli jos vaikka menkat kestää 5vrk niin uskallatteko jo 6.kierron päivänä pupuilemaan?

Itsellä ollut vähän tuon suhteen ongelmaa..Minulla kestää menkat 5pv ja kierron 7.päivänäkin saattaa kesken hommailun..no,tulla tippa.Ei kuitenkaan vuoto ala.

Kyllä me touhutaan heti menkkojen loputtua.Mulla kestää menkat 4 vrk ja toinen päivä on sellainen että tuntuu kuin joku saavista kaataisi sitä tavaraa.Pari viimeistä päivää on sitten sellaista tuhrua.Joten me kyllä jo uskalletaan 5 päivänä pupuilla,silloin ei enään ole pelkoa että holahtaisi olan takaa ja lakanat vaihtaisivat väriä :D .

alabama
Mulla siis vuodot sellasta että saan mattoja edestäni repiä pois etteivät tahreennu..Ja kipu lamaannuttavaa. :ashamed:
Inhottavaa kun "lapsenyritysajatkin" lyhenevät siksi että oireilen paljon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:00 alabama kirjoitti:
Mulla siis vuodot sellasta että saan mattoja edestäni repiä pois etteivät tahreennu..Ja kipu lamaannuttavaa. :ashamed:
Onko sulla todettu endometrioosaa?Mulla kanssa noi kivut olleet sietämättömiä ja vuoto todella runsasta.Nyt kun olin vatsaontelotähystyksessä niin kirurgi tuli leikkauksen jälkeen kertomaan että mulla havaittiin todella paha endometrioosa.Olivat sitten sitä yrittäneet suurommaksi osaksi poistaa mutta vielä kuulemma jäi runsaasti.Hyvässä lykyssä joutuvat jossain vaiheessa peräsuoltakin lyhentämään että saavat kaiken pois.Nyt ovat kivut hieman vähentyneet,mutta koska niitä "rakkuloita" siellä vielä on niin särkylääkettä joudun edelleen ottamaan menkkojen aikana.Ja vuoto on edelleen runsasta.Toisen munatorvenkin olivat joutuneet poistamaan kun oli niin tukossa noista rakkuloista että "putsaaminen" oli mahdotonta.

Niin ja terveyskeskuslääkärit vaan syöttivät mulle särkylääkkeitä eivätkä uskoneet että mulla mitään endometrioosaa on kun olen pillereitä syönnyt.Ne kun kuulemma heidän mielestä ehkäisevät sitä.Nyt tää kirurgi sanoi ettei ne pillerit mitään endometrioosaa ehkäise,vähentävät ehkä vaan kipua.<br><br>

alabama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:04 Pyryharakka kirjoitti:
\
Onko sulla todettu endometrioosaa?Mulla kanssa noi kivut olleet sietämättömiä ja vuoto todella runsasta.Nyt kun olin vatsaontelotähystyksessä niin kirurgi tuli leikkauksen jälkeen kertomaan että mulla havaittiin todella paha endometrioosa.Olivat sitten sitä yrittäneet suurommaksi osaksi poistaa mutta vielä kuulemma jäi runsaasti.Hyvässä lykyssä joutuvat jossain vaiheessa peräsuoltakin lyhentämään että saavat kaiken pois.Nyt ovat kivut hieman vähentyneet,mutta koska niitä "rakkuloita" siellä vielä on niin särkylääkettä joudun edelleen ottamaan menkkojen aikana.Ja vuoto on edelleen runsasta.Toisen munatorvenkin olivat joutuneet poistamaan kun oli niin tukossa noista rakkuloista että "putsaaminen" oli mahdotonta.

Niin ja terveyskeskuslääkärit vaan syöttivät mulle särkylääkkeitä eivätkä uskoneet että mulla mitään endometrioosaa on kun olen pillereitä syönnyt.Ne kun kuulemma heidän mielestä ehkäisevät sitä.Nyt tää kirurgi sanoi ettei ne pillerit mitään endometrioosaa ehkäise,vähentävät ehkä vaan kipua.
Oon ollu asiasta niin lääkärillä kuin terkkarilla.Terkkari käski ottaa buranaa joka päivä vuodon aikana.Lääkäri määräsi e-pillereitä mutta eivät auttaneet,tuli vaan hirveet sivuvaikutukset.

Oon ollu asiasta niin lääkärillä kuin terkkarilla.Terkkari käski ottaa buranaa joka päivä vuodon aikana.Lääkäri määräsi e-pillereitä mutta eivät auttaneet,tuli vaan hirveet sivuvaikutukset.
[/quote]

Noin mullakin meni kun kävin terveyskeskuksessa lääkärillä.Ei ne ottaneet kuuleviin korviinsa.Syöttivät vaan buranaa.Sitten onneksi "jouduin" menemään ihan naistentautien erikoislääkärille muusta syystä niin ne huomasivat mun munasarjoissa kystat.Ja kun niistä menin leikkaukseen niin huomasivat ton endometrioosin.Tosin vahvaa epäilyä niillä siitä jo oli mun kertomuksen mukaan ja kirurgi kauhisteli kun kerroin mitä terveyskeskuslääkärit ovat sanoneet ja tehneet.Mulla toi leviäminen johtuu juuri siitä kun ei moneen vuoteen ole kukaan korvaansa lotkauttanut.Jos et ole käynnyt muualla kuin terveyskeskuksessa niin otappas yhteyttä omaan naistentautien poliklinikalle ja selität sinne oireet ja vaadit päästä ultraan.Sillä ainakin selviää se että onko sulla toi endometrioosi.Se kun meinaan heikentää myös lapsensaantia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:15 alabama kirjoitti:
Meillä nyt melkein 7kk takana yritystä.. :whistle:
Siis lapsen.

En tiä mahtaako näin nuorta naista ottaa tosissaan lääkärit tuon endon suhteen.. :ashamed:
Mulle lääkäri sanoi ettei se ikää katso milloin se tulee.Mulle kanssa kaikki muut lääkärit sanoivat että eihän nyt noin nuorella voi mitään ongelmia olla.Mulla nyt ikää 33v. ja useamman vuoden ajalta kuulemma tuo mun endometrioosi on siellä saannut rauhassa levitä.Ja nyt on levinnyt sitten jo peräsuoleen asti joka ehkä joudutaan kanssa operoimaan.Sitä on kuulemma siellä peräsuolen sisälläkin että joutuvat suoltakin kymmenisen senttiä poistamaan.Että ihan vähällä en enään selviäkkään.
Kyllä sulla on oikeus saada haluamaasi hoitoa ja tutkimukset.Olet sitten kuinka nuori tahansa.Mun lääkäri oli oikein vihainen aikaisemmille lekureille jotka eivät ole ottaneet tosissaan mun puheita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:25 alabama kirjoitti:
Siis mikä sairaus se on kun peräsuoleenkin leviää?
En ole tainnut sitä sitten kunnolla käsittääkään..
Hmmm.mites mä nyt sen selittäisin.Laitan tässä sulle tietoa mitä netistä löysin:

Endometrioosi

Yleistä

Endometrioosi tarkoittaa kohdun limakalvopesäkkeiden leviämistä normaalin sijaintipaikkansa eli kohtuontelon ulkopuolelle. Endometrioosi on suurin syy naisten hedelmättömyyteen ja lantioalueen kiputiloihin. Se on luonteeltaan tulehduksellinen sairaus. Pesäkkeet ovat kohdun normaalia limakalvoa. Ne reagoivat kuten kohdun normaali limakalvo eli endometrium kuukautiskierron aikana munasarjojen hormonisäätelyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että pesäkkeet turpoavat ennen kuukautisia ja vuotavat verta silloin, kun kohdun muukin limakalvo.

Taudin kehitys

Välittömästi kuukautisvuodon jälkeen limakalvo on ohut, 1-4 mm:n paksuinen. Estrogeenituotannon suurentuessa normaali endometrium kasvaa 7-10 mm:n paksuiseksi. Keltarauhasvaiheessa se on paksuudeltaan 8-16 mm. Todennäköisesti endometrioosi syntyy sen vuoksi, että kohdun limakalvoa on kuukautisten aikana päässyt kohtuontelon ulkopuolelle. Raskaus ja yhdistelmäehkäisypillerit vaikuttavat endometrioosilimakalvoa madaltaen ja pitäen oireita vähäisinä.

Kohdun limakalvosoluja voi kulkeutua vastavirtaan eli sisäänpäin suuntautuvan kuukautisvuodon mukana munajohtimien kautta pikkulantion alueelle. Kuukautisvuodon mukana tulevat limakalvosolut eivät kuitenkaan kiinnity vatsakalvoon. Itse asiassa kuukautisvuodon kulku vatsaonteloon on varsin yleinen ilmiö. Eri tutkimusten mukaan 76-90%:lla naisista niin tapahtuu.

Endometrioosin yleisyys on paljon vähäisempää. Melko harvoin tarkemmin selvittämättömistä syistä endometriumsolut kiinnittyvät vatsakalvoon tai muihin etäällä oleviin vatsaontelon elimiin Pesäkkeet voivat peittää pikkulantion elimiä kuten munasarjoja, munajohtimia, kohdunkaulan takapintaa, emätintä, virtsarakko ja peräsuolta. Toisinaan limakalvopesäkkeet sijaitsevat kohdun lihaksikkaassa seinämässä, jolloin tilaa kutsutaan adenomyosiitiksi.

Pesäkkeet voivat kasvaa vähitellen paikoitellen hyvinkin laajoiksi tuumoreiksi (endometriooma). Pesäke voi olla munasarjan sisällä. Tällöin veri ei pääse vuotamaan ulos, jolloin vähitellen muodostuu kystamaisia kasvaimia munasarjan sisään. Tällainen kysta voi kasvaa läpimitaltaan usean senttimetrin läpimittaiseksi. Kun se puhkeaa, veri leviää vatsaonteloon ja aiheuttaa äkillisiä kipuja.

Oireet

Endometrioosi voi olla oireeton monilla naisilla vuosien ajan, kun taas toisilla se voi aiheuttaa paljon vaivoja. Tärkein oire on kuukautiskivut. Sijaintinsa mukaisesti se voi esiintyä monessa paikassa. Se voi ilmetä kivuliaina kuukautisina, tärinäkipuja tai kipuina yhdynnän ja ulostamisen aikana. Jos endometrioosipesäke kasvaa peräsuolen läpi, peräsuolesta voi vuotaa verta lähinnä kuukautisten aikana.

Vaikeassa endometrioosissa tapahtuu kiinnikkeiden muodostusta ja munasarjat voivat osittain tai kokonaan tuhoutua, mikä selittää hedelmättömyyden. Naisen hedelmättömyyden syy 20%:ssa on endometrioosi. Jos pesäke sijaitsee epätyypillisessä paikassa, se voi aiheuttaa harvinaisia oireita kuten veriyskää, keuhkopussin tulehdusta, iskiasta, leikkausarven kipua, aristusta ja turvotusta. Kaikille näille oireille on ominaista voimakkuuden muuttuminen kuukautiskierron mukaan.

Yleisyys

Pesäkkeitä on yleensä hedelmällisessä iässä olevilla. Diagnostisoitaessa keskimääräinen ikä on 25-29 vuotta. Sitä tavataan harvoin vaihdevuosien jälkeen. Vatsaontelon tähystyksessä eli laparaskopiassa endometrioosia löytyy noin 30-40%:lla.

Diagnoosi

Gynekologisissa tutkimuksissa lääkäri saattaa tuntea aristavia kyhmyjä kohdun kaulan takana tai kohdun vieruskudoksessa. Tarkkaa diagnoosia varten tarvitaan yleensä vatsaontelon tähystys eli laparoskopia tai leikkaus. Ultraäänitutkimus on epäherkkä.

Ja siis mulla levinnyt jo tuonne peräsuoleen.Mutta ei oireile kauhean pahasti,joten 6 kuukauden päästä katsotaan sitten että leikataanko peräsuoli vai ei.Jos oireet eivät kovene niin sitten vaan seuraillaan.Mutta tosiaan munasarjat olivat täynnä tuota ja oikean puoleinen munatorvi oli ihan tukossa joten se jouduttiin poistamaan.Kyllä mä suosittelisin että vaadit päästä tutkimuksiin.Sisäultra ei paljon aikaa vie lääkäriltäkään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:33 alabama kirjoitti:
Olin vuosi sitten papa-testeissä ja gynekologi muutenkin koitteli alapäätä sisältä ja kyseli kaikenlaista.Ei mitään tuollaista sanonut.. :eek:
Ei ne tuolla huomaakkaan niitä.Noi näkee ainoastaan ultralla.Käsikopelolla niitä ei tunne.Ja mulla ei ole tuota tärinäkipua.Ainoastaan nuo menkkakivut.Ja silti tuo sitten löytyi.Ja papassa niitä ei näe mistään tuloksestakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:41 alabama kirjoitti:
Mitähän nuo tärinäkivut ovat? :/
En tiä onko ollu vai ei.

Yhdyntäkipuja on satunnaisesti ollut.
Esim. autossa istuessa jos ajaa kuoppaan tai hiekkatiellä niin saattaa vihloa tai jopa sattua.Ja juostessa sattuu alamahaan.Ne esimerkiksi on noita tärinäkipuja.

Nainen36
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 23:04 Pyryharakka kirjoitti:
\

Niin ja terveyskeskuslääkärit vaan syöttivät mulle särkylääkkeitä eivätkä uskoneet että mulla mitään endometrioosaa on kun olen pillereitä syönnyt.Ne kun kuulemma heidän mielestä ehkäisevät sitä.Nyt tää kirurgi sanoi ettei ne pillerit mitään endometrioosaa ehkäise,vähentävät ehkä vaan kipua.
Samanlainen tausta minulla. 28 veenä minut leikattiin endometrioosin takia, toinen munasarja pois ja kohtua poltettiin. Kivut olivat olleet tosi monta vuotta sellaiset, että yhdynnässä en enää oikein voinut olla. Ja löytyihän sieltä kohdusta sitten vielä kananmunan kokoinen myooma eli hyvälaatuinen kasvain. Pelkkää kipua, koita siinä sitten nauttia. Tänä päivänä kivut ovat ihan samaa luokkaa taas, olleet jo monta vuotta ja yhdyntä tekee tosi kipeää joskus. Yritän kestää, eihän elämä ole mitään ilman seksiä. Tosin sitä seksiä on ollut TODELLA vähän viim vuodet ukon haluttomuudesta johtuen...

Lääkäriin pitäisi lähteä, mutta melkeinpä tiedän, että leikkaupöydälle sitten laittavat ja se on sitten toisenkin munasarjan ja ehkä kohdunkin menoa...

Yhteistyössä