sekarotuinen koiranpentu - edut ja haitat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
En sii ole untuvikko koira-asioissa, minulla on koiria ollut koko ikäni. Edellisen koiran kuoltua etsin nyt uuttaa kaveria harrastuksiin ja lenkkipolulle. Löysinkin yhden kiinostavan koiran, joka on suurimmaksi osin sitä rotua mitä haen, mutta 1/8 osaa on muuta rotua. Pennulla on todistus eläinlääkärikäynnistä, jolla pentu todetaan terveeksi. Madotuksistakin on todistukset. Kovasti on pentu suloinen ja luonteeltaan reipas ja juuri sellainen jota haenkin. Mutta se sekarotuisuus!! Plussat ja miinukset siis, ulkopuolisen näkökantaa?

No mulla ei o ikinä rotukoiraa ollutkaan, joten en voi puhua ku sekarotuisten puolesta. Meidän koira ainakin oli aina terve kuin pukki, silmätulehdus sillä tais kerran olla. Ihan hyviä koiria, yleensä persoonallisen näköisiäkin :D

Koska 1/8 on vain sekarotusuutta, niin sitä on vaikea sanoa, että saatko hyötyä vai haittaa. Minä ottasin koiran, jos sen tarkoitus ei ole olla näyttelykoira. Kasvattaja vaikuttaa vastuulliselta.

En osaa haukkua enkä kehua.
Itselläni on kolme vuotias seropi. En olisi ottanut välttämättä muuten seropia, mutta kun tunsin koiran vanhemmat niin hellyin.
Terve piski ja hyvät tavat ja helppo kouluttaa, mutta yksilöhän tämäkin koira on niinkuin kaikki muutkin.

Ei kai tuossa sen ihmeellisempää paitsi ettei näyttelyihin pääse. Muuten pentu lienee niin paljon tuota rotuaan ettei tarvitse paljoa pelätä millainen tästä tulee (koko, vietit, luonne jne).

Tietysti kun yksi rotu on noin vahvana niin kannattaa katsoa onko nämä vanhemmat ja esi-isät tutkittu niiltä osin kuin kyseisessä rodussa kuuluu. Siis esimerkiksi lonkat ja silmät katsottu.

Plussaa varmasti se että hinta taitaa kuitenkin olla vähän edullisempi kuin rotukoirassa ja itse tykkäisin että tällaisessä sekarotuisessa voi olla enemmän sitä jotain omaa persoonallista kuin rotukoirassa. Jotain hauskaa piirrettä vaikka turkissa, värissä, korvien muodossa......

Nähdäkseni molemmat, sekä plussat että miinukset, riippuvat paljon roduista, joita sekoituksessa on mukana. Itse en esimerkiksi rohkenisi kovin helposti ottaa seropia, jossa on sekaisin laumanvartijaa ja toisaalta paimenta... Meillä kotona on ollut sekarotuisia, ja ne ovat kyllä olleet mukavia tapauksia, fiksuja ja terveitä, oppivaisia ja pitkäikäisiä. Molemmat sekoituksemme olivat metsästysrotujen "vahinkoyhdistelmiä". Aivan mahtavia tyyppejä, hyväluonteisia, iloisia, sosiaalisia karvakuonoja. Ja kovia metsästämään =)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Nykyään tuntuu että sekarotuiset on terveempiä kun rotukoirat kun niitä ei oo liiallisella jalostuksella ja sisäsiitoksella pilattu.

Mutta rotukoiran papereista voit nähdä sen sukujuuret,sekarotuinen voi hyvinkin olla sisäsiittoinen eikä siitä paljon huudella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska 1/8 on vain sekarotusuutta, niin sitä on vaikea sanoa, että saatko hyötyä vai haittaa. Minä ottasin koiran, jos sen tarkoitus ei ole olla näyttelykoira. Kasvattaja vaikuttaa vastuulliselta.

Vaikuttaa joo vastuulliselta ja koiran elinympäristö on aivan ihana. Hyvin on pentu tottunut jo kaikenlaisiin otuksiin hevosesta lapsiin. Aivan hurmaava otus se pentu olisi, mutta jotenkin periaatteesta vastustan sitä, että koira on joku rotumix. Siis oliskin vaan rehellisesti monirotuinen piski, mutta kun tuo on kuitenkin lähes puhdas. Niin oisko sit fiksumpi ostaa kuitenkin vaan se oikeesti puhdas. Vaikka mitään sellasta käyttöä tai näyttöä en kyllä suunnittele, jossa papereita tarvittais.

Se riippuu siitä mitä sinä itse koiralta haluat.

Itse esim. haluan aina koiran jotakin käyttötarkoitusta varten, harrastaja kun olen ja kilpailuvietini on korkealla. Oletusarvoni on, että tiedän miltä koira näyttää aikuisena, mikä sen perimä on ja luonne nyt suurinpirtein olisi. Tästä syystä en hanki itselleni sekarotuista, vaikkei minulla ole muuten mitään niitä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Nykyään tuntuu että sekarotuiset on terveempiä kun rotukoirat kun niitä ei oo liiallisella jalostuksella ja sisäsiitoksella pilattu.

Mutta rotukoiran papereista voit nähdä sen sukujuuret,sekarotuinen voi hyvinkin olla sisäsiittoinen eikä siitä paljon huudella.

Mutta silloinhan sisäsiittoisuus tulee niiden mahdollisten puhtaiden rotujen omasta sisäsiittoisuudesta, erityisesti jos koirankuonolainen on itse 1. polven seropi.

Rotu on siis villakoira (tottakai!) ja seassa pumia. Eli turkillisesti ja ulkomuodollisesti saman kaltaiset rodut, käyttötarkoituksellisesti sitten hieman poikkeavat ja luonteellisestikin, mutta ei kuitenkaan niin että jotenkin toimisivat toisiaan vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:

Vaikuttaa joo vastuulliselta ja koiran elinympäristö on aivan ihana. Hyvin on pentu tottunut jo kaikenlaisiin otuksiin hevosesta lapsiin. Aivan hurmaava otus se pentu olisi, mutta jotenkin periaatteesta vastustan sitä, että koira on joku rotumix. Siis oliskin vaan rehellisesti monirotuinen piski, mutta kun tuo on kuitenkin lähes puhdas. Niin oisko sit fiksumpi ostaa kuitenkin vaan se oikeesti puhdas. Vaikka mitään sellasta käyttöä tai näyttöä en kyllä suunnittele, jossa papereita tarvittais.

En mäkään tuollaista tehtailua kannata, mutta siis jos on kyseessä vahinkopentu ja vanhempien terveysasiat ovat kunnossa niin voisin kyllä hyvin harkita. Varsinkin jos kasvattaja vaikuttaa luotettavalta tyypiltä ja synnyinkoti hyvältä.

Jos taas on kyse paikasta jossa tienaamismielessä tehtaillaan noita mixejä niin sitten antaisin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Se riippuu siitä mitä sinä itse koiralta haluat.

Itse esim. haluan aina koiran jotakin käyttötarkoitusta varten, harrastaja kun olen ja kilpailuvietini on korkealla. Oletusarvoni on, että tiedän miltä koira näyttää aikuisena, mikä sen perimä on ja luonne nyt suurinpirtein olisi. Tästä syystä en hanki itselleni sekarotuista, vaikkei minulla ole muuten mitään niitä vastaan.

Periaatteessa tossa on niin paljon puudelia, että ei se kovin kauas puudelista voi mennä. Turkki, koko, ulkomuoto on kaikki ihan "rodunomaisia". Harrastan itsekn, mutta en ollenkaan ole ollenkaan kilpailunhaluinen. Minulle riittää mukava puuhastelu yhdessä koiran kanssa. Luonne on sekä pennulla, että vanhemmilla mahtava ja pennun elämän alku on ollut ihanteellinen. En silti tiiä.

Niinkuin tuossa aikaisemmin sanoinkin, otin sekarotuisen vain koska tunsin sen vanhemmat.
Koirassa on staffia, pienkroppaista juoksijaa ja etelävenäjän paimenkoiraa.
Papereita ei tietenkään minkään näköisiä, sen tiesin että rokotettu ja madotettu oli.
Mutta jos en olisi tuntenut vanhempia, niin todennäköisesti en olisi koiraa ottanut, koska olisi ollut niin paljon asioita mitkä arveluttaa.

En mäkään tuollaista tehtailua kannata, mutta siis jos on kyseessä vahinkopentu ja vanhempien terveysasiat ovat kunnossa niin voisin kyllä hyvin harkita. Varsinkin jos kasvattaja vaikuttaa luotettavalta tyypiltä ja synnyinkoti hyvältä.

Jos taas on kyse paikasta jossa tienaamismielessä tehtaillaan noita mixejä niin sitten antaisin olla.

Samaa mieltä. Ennen "pelastaisin" tällaisen pennun kuin esimerkiksi tuottaisin täysin arvaamattoman seropin ulkomailta. Meidän seropimme tulivat aikoinaan meille juuri siksi, että tuntui tylyltä antaa lopettaa terveet pennut vain siksi, että niitä ei kummassakaan tapauksessa ollut satuttu suunnittelemaan. Kummallakin kertaa metsästystä harrastava isäni sai niistä mitä parhaimman metsästyskaverin. Ja me lapset muuten vaan hyvän kaverin, joka oli aina valmis toimintaan.

Meillä on ollut aina sekaroituisia koiria. Ainoastaan yhdestä tiedettiin että emä on karjalankarhukoira. Muuten ei olla tiedetty mitä rotuja koirista löytyy. Ovat olleet terveitä ja kilttejä koiria. Jokainen on elänyt n. 15-20 vuotiaaksi. Nykyinen koira on nyt 10-vuotias. Tämä viimeisin on ollut erittäin nälli koira :D Pitäis muistaa joskus videokuvata kaikki temput. Meillä ei ole koskaan ollut rotukoiria niin en osaa verrata enkä sanoa mitään muutakaan asiasta.

Jos muuten päädyt sekarotuiseen, niin pyydä silti saada nähdä faktat terveydestä näistä koirista, jotka on puhtaita puudeleita. Jos "kasvattajalla" ei ole näyttää mitään virallista tietoa koirista, niin kannattaa unohtaa... tai ainakin minä unohtaisin, sillä riski saada sökö koira, on liian suuri.
Ennemmin sitten laittaa hiukan lisää rahaa koiranhankintaan ja hommaa rekisteröidyn koiran joiden suvusta on riittävästi fakta tietoa.

Jos muuten päädyt sekarotuiseen, niin pyydä silti saada nähdä faktat terveydestä näistä koirista, jotka on puhtaita puudeleita. Jos "kasvattajalla" ei ole näyttää mitään virallista tietoa koirista, niin kannattaa unohtaa... tai ainakin minä unohtaisin, sillä riski saada sökö koira, on liian suuri.
Ennemmin sitten laittaa hiukan lisää rahaa koiranhankintaan ja hommaa rekisteröidyn koiran joiden suvusta on riittävästi fakta tietoa.

Faktat on (ainakin kuulemma) kunnossa ja ne tarkistan ennen kuin ostopäätöstä teen. Raha ei suurin ongelma ole, olen valmis maksamaan sen mitä puhtaastakin pyydetään tarvittaessa. Tässä punnitsen vaan sitä, että maailmaan on syntynyt minulle sopiva, ihastuttava pentu, joka tarvitsee hyvän ja rakastavan kodin. Haluanko jättää sen huomiottaa ja etsiskellä kasvattajaa, joka olisi teettämässä pentuja, vai haluanko tarjota kodin pennulle, joka jo on olemassa ja kodin tarpeessa. Koska kuten joku jo sanoi, niin ei se sen pennun vika ole, että se syntyi ja on sekarotuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja wuh:
elävät yleensä pitempään. rotukoirat ovat jalostettuja rodulleen tyypillisiksi sairaiksi yksilöiksi, kullakin rodulla omat vikansa.

Höpö höpö, on rotuja joilla _ei ole_ rodulle tyypillisiä sairauksia ja/tai vikoja. Tosin näitä rotuja ei ole paljoa, mut on kuitenkin. Joten eipäs yleistetä. :xmas:

Faktat on (ainakin kuulemma) kunnossa ja ne tarkistan ennen kuin ostopäätöstä teen. Raha ei suurin ongelma ole, olen valmis maksamaan sen mitä puhtaastakin pyydetään tarvittaessa. Tässä punnitsen vaan sitä, että maailmaan on syntynyt minulle sopiva, ihastuttava pentu, joka tarvitsee hyvän ja rakastavan kodin. Haluanko jättää sen huomiottaa ja etsiskellä kasvattajaa, joka olisi teettämässä pentuja, vai haluanko tarjota kodin pennulle, joka jo on olemassa ja kodin tarpeessa. Koska kuten joku jo sanoi, niin ei se sen pennun vika ole, että se syntyi ja on sekarotuinen.

Jos susta tuntuu että pentu on Se Oikea, niin tartu tilaisuuteen. Olet kumnmiskin pähkäillyt ja miettinyt tätä varmasti joka kantilta, joten anna palaa. =)

Yhteistyössä