Seinäjoen päiväkerho tapahtuma selvitetty.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bbs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bbs

Vieras
http://www.ts.fi/online/kotimaa/102065.html

Ohjaaja käännytti iltapäiväkerhosta lapsen, koska luuli että tämä oli menossa viereiseen iltapäiväkerhoon. Tapaus sattui viime torstaina Seinäjoella, kun 8-vuotias koululainen oli tulossa ensimmäistä kertaa kerhoon. Tieto uudesta lapsesta ei ollut saapunut seurakunnan kerhoon.

-?Kolmenkymmenen metrin päässä seurakunnan kerhosta on Omakotiliiton kerho samassa kiinteistössä. Koska lapsen nimeä ei löytynyt seurakunnan listalta, ohjaaja luuli hänen olevan toisessa kerhossa, rehtori Janne Sankelo Seinäjoen sivistyskeskuksesta kertoi STT:lle.

Lapsi oli Sankelon mukaan sanonut ohjaajalle tietävänsä, missä toinen kerho on. Pakkasta oli yli 20 astetta, ja poika kuljeskeli ulkona noin puolitoista tuntia päätyen kotipihalleen. Naapurit soittivat lapsen vanhemmille.

Poika oli hyväksytty seurakunnan kerhoon ja asiasta oli lähetetty kirje ohjaajille.

-?Posti jakoi kirjeen väärään postilaatikkoon. Näin kerhossa ei ollut tietoa uudesta lapsesta. Vastedes vastaavien kirjeiden perillemeno varmistetaan puhelinsoitolla.

Ja täällä oltiin lynkkaamassa tätejä vaikka ei edes tiedetty mitä oli tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja ......:
huono selitys,ei voinut täti soittaa äidille taikka siihen toiseen kerhoon

Niin tai nostaa läskipersettään kahveepöydästä ja käydä viemässä pikkupoika siihen toiseen kerhoon...? Eikun tuupataan takaisin pihalle paukkupakkaseen!

Alkuperäinen kirjoittaja lynkkaus oikein:
Kerhotädin olisi pitänyt varmistaa asia soittamalla eikä heittää ulos. Potkut pitäisi antaa tai tuomio heitteillejätöstä.

Heitteillejätön merkit kyllä täyttyy tässä, vaan tuskinpa noille kerhotädeille mitään sanktioita tulee.

Tää on tätä ku lapset joutuu yksin selvittää asiansa ku aikuiset ei ota vastuuta! Meillä on muutama kerta tullut lapsi kotiin koulusta vaikka pitäs olla iltiksessä. Onneksi olen ollut vapaalla just sillon, muuten lapsi jäis ulos! Kerran koulusta ilmoitettiin lapselle että isä hakee sinut. Eipä isää kuulunut, isi oli töissä, ja joku toinen lapsi olikin kyseessä. Onneksi oli meidän lapsi fiksu ja väitti että ei isä ole sanonut hakevansa. Opettaja siihen, että mut isä soitti ja sanoi että auto on rikki. Lapsi oli tietenki uskottava mitä ope sanoi ja lähti ulos odottamaan isää joka ei tietenkään tullu!! Lapsi käveli takas luokkaan ja sanoi että isää ei tullut ja lähti koulun loputtua iltikseen minne kuuluikin!! MIetin vaan että missä se lapsi on joka oikeesti piti mennä isänsä kans kotiin???

Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi!:
Alkuperäinen kirjoittaja lynkkaus oikein:
Kerhotädin olisi pitänyt varmistaa asia soittamalla eikä heittää ulos. Potkut pitäisi antaa tai tuomio heitteillejätöstä.

Heitteillejätön merkit kyllä täyttyy tässä, vaan tuskinpa noille kerhotädeille mitään sanktioita tulee.

itse pidän pojan vikana jos on sanottu että mene toiseen kerhoon joka on vieressä eikä mene. kyllä ton ikäisen pitää jo jotain itse tajuta.

Ite ku oon iltiksessä ollu töissä, niin kyllä olisin voinut itse "syyllistyä" samaan. En myöskään olisi kokenut tarpeelliseksi lähteä häntä saattamaan toiseen kerhoon, koska lapsi ilmoitti tietävänsä missä ko. kerho sijaitsee. Ei välttämättä olisi tullut mieleen tarkistaa edes sitä onko lapsi mennyt sinne toiseen kerhoon.

Jälkiviisaus tosin on se paras viisaus ja jokainenhan itse olisi olisi ollu tuossa tilanteessa täydellinen varsinkin jälkikäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Postin vika :laugh:

tätä vähän ihmettelen,eikö siällä käydä tutustumassa paikan päällä ollenkaan vaan kaikki hoituu kirjeitse.
me käytiin paikan päällä eka sovittiin päivä koska tulee ja miten koulupäivä päättyy jne

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Postin vika :laugh:

tätä vähän ihmettelen,eikö siällä käydä tutustumassa paikan päällä ollenkaan vaan kaikki hoituu kirjeitse.
me käytiin paikan päällä eka sovittiin päivä koska tulee ja miten koulupäivä päättyy jne

Kaikki eivät halua tulla tutustumaan. Tämä on usein niistä vanhemmista kiinni oleva asia, jolle taas henkilökunta ei mitään voi, koska mitään tutustumispakkoa ei ole

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ite ku oon iltiksessä ollu töissä, niin kyllä olisin voinut itse "syyllistyä" samaan. En myöskään olisi kokenut tarpeelliseksi lähteä häntä saattamaan toiseen kerhoon, koska lapsi ilmoitti tietävänsä missä ko. kerho sijaitsee. Ei välttämättä olisi tullut mieleen tarkistaa edes sitä onko lapsi mennyt sinne toiseen kerhoon.

Jälkiviisaus tosin on se paras viisaus ja jokainenhan itse olisi olisi ollu tuossa tilanteessa täydellinen varsinkin jälkikäteen.

Kyllä nyt täytyy peesata...

Mun mielipide on, että kun kerran luultiin että 8-v lapsi menee 30 metrin päähän toiseen ikerhoon ja on siinä ohjaajan nähden ok (ei hätääntynyt), ja sanoo menevänsä sinne, niin ei ole ohjaajan vika.

Ei niitä lapsia kukaan taluta kotiinsakaan ja käveleväthän he sieltäkin kouluun ja takaisin, varmaan pidemmän matkaa kuin 30 m.

Mutta jos oli hätääntynyt, itkeskelevä ym., niin sisälle ja selvittämään, mihin kuuluu. Ja kenen tahansa pitäisi kysyä, mikä on hätänä. Mä oon kysynytkin, jos olen nähnyt jotain outoa, hätääntyneen lapsen ulkona tms. silloin kun itse olin päivisin lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tää on tätä ku lapset joutuu yksin selvittää asiansa ku aikuiset ei ota vastuuta! Meillä on muutama kerta tullut lapsi kotiin koulusta vaikka pitäs olla iltiksessä.

Meillä poika kävi viime vuoden puolella iltistä pari päivää viikossa, jonka lopetti joululomaan. Asiasta ilmoitettiin koulukyyditystä hoitavalle opettajalle joka vastasi hoitavansa kyydit kuntoon.

Eilen meidän poika tuli kotiin kolme tuntia myöhässä. Syy: ei ollut hänelle koulukyytiä joten käveli kotiin 6 kilsaa. Huraa!!

Mutta palatakseni ketjuun: En ymmärrä miten ketjun aloittaja edes kehtaa sälyttää syyn 8v lapsen niskaan :( Kerhon täti on syyllistynyt mielestäni heitteillepanoon ja jos olisin pojan äiti, tädin esimies olisi saanut kovaa palautetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ......:
ai se on vanhempien vika,täällä käy kaikki tutustumassa se on suositeltavaa tiätävät minkä näköistä lasta odotelevat

Mikäli viittasit mun kirjottamaan tekstiin, niin itse en ole syyttänyt ketään tässä asiassa. Kerroin sen minkä olen kokenut itse tutustumisten osalta ja sen mennäänkö paikkaan tutustumaan ennen päättää kyllä ihan vanhemmat itse.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Tää on tätä ku lapset joutuu yksin selvittää asiansa ku aikuiset ei ota vastuuta! Meillä on muutama kerta tullut lapsi kotiin koulusta vaikka pitäs olla iltiksessä.

Meillä poika kävi viime vuoden puolella iltistä pari päivää viikossa, jonka lopetti joululomaan. Asiasta ilmoitettiin koulukyyditystä hoitavalle opettajalle joka vastasi hoitavansa kyydit kuntoon.

Eilen meidän poika tuli kotiin kolme tuntia myöhässä. Syy: ei ollut hänelle koulukyytiä joten käveli kotiin 6 kilsaa. Huraa!!

Mutta palatakseni ketjuun: En ymmärrä miten ketjun aloittaja edes kehtaa sälyttää syyn 8v lapsen niskaan :( Kerhon täti on syyllistynyt mielestäni heitteillepanoon ja jos olisin pojan äiti, tädin esimies olisi saanut kovaa palautetta.

jos lapselle on sanottu että mene viereiseen kerhoon eikä mennyt niin on se lapsen vika. kyllä 8 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää sen verran. lapsi oli sanonut menevänsä viereiseen kerhoon muttei mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja bbs:

jos lapselle on sanottu että mene viereiseen kerhoon eikä mennyt niin on se lapsen vika. kyllä 8 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää sen verran. lapsi oli sanonut menevänsä viereiseen kerhoon muttei mennyt.

8 vuotias on LAPSI ja lapselle ei pidä sälyttää vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja murrr:

mutta 8 vuotiaan kyllä pitää jo itse tajuta avata suunsa jos tietää että on oikeassa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja murrr:

Onhan hänellä muutakin vastuuta, kuten että menee kouluun aamulla.

Teille jotka sanotte että lapsen täytyy ite osata sitä ja tätä ja kyseenalaistaa ja ja. Niin ei. 8vuotias on pieni tiukan paikan tullen. Hän tekee usein niinku aikuinen käskee koska hänet on opetettu luottamaan ja tottelemaan aikuista. Kuka 8vuotias uskaltaa lähtee sanomaan tiukasti vastaan jos kerhotäti sanoo että et kuulu tähän kerhoon. Lapsi voi sanoa että kyllä kuulun, mutta jos täti väittää muuta, ni kyllä normaali lapsi uskoo ja tekee niinku täti sanoo!! Samoin kuin tossa tapauskessa missä ope lähetti lapsen ulos isää odottamaaan vaikka tiesi että isä ei tule. HÄnkin teki kuten lapsi yleensä. Sanoi että ei tule, mutta kun ope väitti ni lapsi totteli. Me kasvatamme lapset tottelemaan ja tekemään niinku aikuinen pyytää, ja harva lapsi rupee vastaan panemaan.

Siis kyllä on avuttomaksi mennyt touhu jos ei kahdeksanvuotias osaa aukaista suutaan ja vaikkapa kävellä kotiin ja soittaa vanhemmilleen tai pimpottaa naaputin ovikelloa tai mennä takaisin kerhoon kertomaan ettei ole paikkaa minne mennä. Vaikuttaa aikamoiselta nahjukselta moinen lapsi. Mutta se lie tätä nykyaikaa. Pefatkin varmaan pyyhitään lasten puolesta vielä yo-juhlissakin.

Yhteistyössä