Se "oikea" lasten lukumäärä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninnu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Ninnu"

Vieras
Onnellisina odottelemme syksyllä perheeseemme saapuvaksi kuudetta lasta. Tässä vuosien varrella lasten lukumäärän lisääntyessä olen huomannut, että onnittelujen lisäksi törmään usein kauhisteluihin: Miksi teillä on niin monta lasta, onko meillä mahdollisesti jokin "syy" perhekokoomme, esimerkiksi uskonto..vai onko ehkäisy ehkä pettänyt. Olen vain todennut taivastelijoille, että voisin saada vaikka 20 lasta mikäli se olisi minusta kiinni..(mutta ihan oikeasti tämän vauvan jälkeen lapsilukumme on kyllä täynnä.) :) Miksi suurperheellisen tarvitsisi "selitellä" lasten lukumäärää sen kummemmin, mitä kaksi-tai kolmelapsisen perheenkään?

Toivotan onnellista odotusta kaikille vauvaa odottaville, olipa perheenne suuri tai pieni. Jokainen odotus ja siitä syntyvä lapsi on ainutlaatuinen.

Mua ei periaatteessa kyllä ihmetytä se, että suurperheitä kummastellaan.

Jos normi on 1,7 lasta ja teille on tulossa 6. niin onhan siinä jo melkoinen ero. Ihan samalla tapaa kummastellaan vela-perheitä, sillä heillä puolestaan on liian vähän lapsia. Myös yksilapsiset saavat osakseen kummastusta.

Jos teet 2 lasta, niin monikaan ei ihmettele. 3 on jo aika monta ja jos teet 4, niin tarkoituksesi on täyttää koko maailma geeneilläsi. Tätä suurempi lapsiluku on sitten jo uskonnollisesta syystä johtuvaa...pakko olla :D

Kyllä meidän kolmeakin lasta on ihmetelty...joten ei ne kolmilapsisetkaan perheet saa ihmettelyltä suojassa olla.

Mutta mä siis ymmärrän ihmettelyt. Varsinkin siis nyt, kun meille on tulossa 4. Mä en olisi ikinä, koskaan, milloinkaan uskonut tekeväni näin montaa lasta. Mä en todellakaan koe olevani mikään suurperheen äiti...paitsi että onko se suurperheen äitinä olo sitten lopulta sen kummempaa, kuin kahden lapsen äitinä olo? Toki varmasti mitä enemmän lapsia on, sitä isommat ovat eroitkin. Mutta jos vertaan tätä meidän nyt 3-lapsista perhettä naapurin 5-lapsiseen, niin ei siinä kyllä eroa ole. Heillä on 2 autoa, mutta siinä se suurin ero taitaa sitten ollakin. Me mahdutaan vielä yhteen :)

Mua ei periaatteessa kyllä ihmetytä se, että suurperheitä kummastellaan.

Jos normi on 1,7 lasta ja teille on tulossa 6. niin onhan siinä jo melkoinen ero. Ihan samalla tapaa kummastellaan vela-perheitä, sillä heillä puolestaan on liian vähän lapsia. Myös yksilapsiset saavat osakseen kummastusta.

Jos teet 2 lasta, niin monikaan ei ihmettele. 3 on jo aika monta ja jos teet 4, niin tarkoituksesi on täyttää koko maailma geeneilläsi. Tätä suurempi lapsiluku on sitten jo uskonnollisesta syystä johtuvaa...pakko olla :D

Kyllä meidän kolmeakin lasta on ihmetelty...joten ei ne kolmilapsisetkaan perheet saa ihmettelyltä suojassa olla.

Mutta mä siis ymmärrän ihmettelyt. Varsinkin siis nyt, kun meille on tulossa 4. Mä en olisi ikinä, koskaan, milloinkaan uskonut tekeväni näin montaa lasta. Mä en todellakaan koe olevani mikään suurperheen äiti...paitsi että onko se suurperheen äitinä olo sitten lopulta sen kummempaa, kuin kahden lapsen äitinä olo? Toki varmasti mitä enemmän lapsia on, sitä isommat ovat eroitkin. Mutta jos vertaan tätä meidän nyt 3-lapsista perhettä naapurin 5-lapsiseen, niin ei siinä kyllä eroa ole. Heillä on 2 autoa, mutta siinä se suurin ero taitaa sitten ollakin. Me mahdutaan vielä yhteen :)

Positiivisessa mielessä ihmettelyn ymmärrän itsekin, onhan jo neljäkin lasta paljon tuohon 1,7 lapsen keskiarvoperheeseen verrattuna. Mutta se ihmisten kauhistelu ja epäasialliset kommentit on ne, joista mieleni pahoitan, esim. "eikö jo vähempikin riittänyt"..

On vain opeteltava jättämään nuo kommentit omaan arvoonsa, mielipiteensä kullakin ja meidän valintamme näin.

Todettava vielä, ettei minusta hoidollisesti 5 lasta ole sen kummempi kuin 2, ns. omaa aikaa on varmasti vanhemmilla vähemmän, mutta kymmenen vuoden päästä tilanne on jo ihan toinen. Aika kulkee ja lapset kasvaa.. Mahdumme vielä hyvin yhteen tila-autoon. :)

[QUOTE="joo";28415368]Meille kaksi on se oikea määrä, enempää ei koskaan ole edes harkittu.[/QUOTE]

Lisäänpä vielä että minulle 4 lasta tai enemmän olisi kauhistus, en tiedä johtuuko siitä että olen "pieniperheisestä" suvusta.

Minusta on aina vain tuntunut siltä, että haluaisin kolme lasta. En osaa sitä paremmin perustella. Nyt meillä on kaksi lasta ja kolmennen vielä haluaisin, jos luoja suo.

Mä olen joskus törmännyt siihen, että kun olen kertonut meidän lapsiluvun, on kommentti ollut "miks teillä on vaan yks?". En tiennyt, että olisin jotenkin tilivelvollinen siitä, miksi meillä on yksi. Ja että vain yksi, ihan kuin sillä yhdellä ei olis mitään merkitystä. Jos joku kertoo mulle, että "meillä on kahdeksan lasta", niin mun ensireaktio varmaan olis sellainen "oho", mutta positiivisessa mielessä, ei missään nimessä negatiivisessa :). Lähinnä se tarkottais, että "musta ei olis siihen, mutta hienoa että joistakin on". Kyllähän meidän kansakunta alkais näivettyä, jos kaikki ajattelis lapsiluvusta samoin kuin me.

Mä olen joskus törmännyt siihen, että kun olen kertonut meidän lapsiluvun, on kommentti ollut "miks teillä on vaan yks?". En tiennyt, että olisin jotenkin tilivelvollinen siitä, miksi meillä on yksi. Ja että vain yksi, ihan kuin sillä yhdellä ei olis mitään merkitystä. Jos joku kertoo mulle, että "meillä on kahdeksan lasta", niin mun ensireaktio varmaan olis sellainen "oho", mutta positiivisessa mielessä, ei missään nimessä negatiivisessa :). Lähinnä se tarkottais, että "musta ei olis siihen, mutta hienoa että joistakin on". Kyllähän meidän kansakunta alkais näivettyä, jos kaikki ajattelis lapsiluvusta samoin kuin me.

Minusta tuo on mukavaa kuulla. :) Ihan samaa mieltä olen siinä, että jokainen tavallaan, olipa niitä lapsia yksi tai kymmenen. Rakkaita ja yhtä merkityksellisiä tapauksia jokainen. <3

Yhteistyössä